Centralny zamek i system zamykania samochodu
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Lampka kontrolna
- Opis centralnego zamka
- Odblokowanie lub zablokowanie samochodu z zewnątrz
- Odblokowanie lub zablokowanie samochodu od wewnątrz
- Podwójna blokada
- Alarm
- System kontroli wnętrza i zabezpieczenie holowania
Centralny zamek działa prawidłowo tylko, kiedy wszystkie drzwi i pokrywa tylna są całkowicie zamknięte. Po otwarciu drzwi kierowcy, samochodu nie można zablokować kluczykiem.
Dłuższe okresy postoju odblokowanego samochodu (np. we własnym garażu) mogą powodować, że akumulator samochodowy ulegnie rozładowaniu i silnika nie będzie już można uruchomić.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Widoki z zewnątrz
- Zestaw kluczyków samochodu
- Drzwi
- Pokrywa tylna
- Elektryczne uruchamianie szyb
- Panoramiczny szklany dach
- Holowanie przyczepy
- Schowki
- Awaryjne zamykanie lub otwieranie
Lampka kontrolna
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
W drzwiach kierowcy znajduje się lampka kontrolna centralnego zamka ⇒ Widok drzwi kierowcy 4 . Zależnie od typu, samochód może posiadać alarm i podwójną blokadę.
Po zablokowaniu samochodu | Znaczenie | |
---|---|---|
Bez alarmu | Z alarmem i z podwójną blokadą | |
Czerwona diodowa świecąca LED miga przez około 2 sekundy z większą częstotliwością, następnie wolniej. | Samochód jest zablokowany | Samochód jest zablokowany i podwójna blokada jest uaktywniona |
Czerwona dioda LED miga przez około 2 sekundy i następnie gaśnie. Po około 30 sekundach dioda miga nadal. | — | Samochód jest zablokowany i podwójna blokada jest wyłączona. |
Czerwona diodowa świecąca LED miga przez około 2 sekundy z większą częstotliwością. Następnie dioda świeci się ciągle przez około 30 sekund. | Niesprawność systemu zamykania. Udać się do specjalistycznego serwisu. |
Opis centralnego zamka
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Centralny zamek umożliwia jednocześnie odblokowanie i zablokowanie wszystkich drzwi i pokrywy tylnej i pokrywy wlewu paliwa.
W specjalistycznym serwisie należy zlecić uaktywnienie lub wyłączenie funkcji specjalnych centralnego zamka.
W razie niesprawności kluczyka samochodu, albo centralnego zamka drzwi, pokrywę tylną i pokrywę wlewu paliwa można odblokować lub zablokować ręcznie.
Automatyczne zamykanie (Auto Lock)
W razie potrzeby, zamki w samochodzie zablokowują się automatycznie przy prędkości 15 km/h (10 mph). Kiedy samochód jest zablokowany, świeci się lampka kontrolna w przycisku centralnego zamka na żółto ⇒ rys 25.
Automatyczne odblokowanie (Auto Unlock)
Kiedy kluczyk samochodu zostanie wyjęty z wyłącznika zapłonu, ewentualnie samochód automatycznie odblokowuje wszystkie drzwi i pokrywę tylną.
Zablokowanie samochodu po zadziałaniu poduszki bezpieczeństwa
Po zadziałaniu poduszek bezpieczeństwa w następstwie wypadku, następuje odblokowanie całego samochodu. W zależności od zakresu udzkodzenia, samochód po wypadku może zostać zablokowany w jeden z poniższych sposobów.
Funkcja | Czynność |
---|---|
Zablokowanie samochodu przyciskiem centralnego zamka: |
|
Zablokowanie samochodu kluczykiem samochodu: |
ALBO: wyciągnąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu.
|
Kiedy przyciski w kluczyku samochodu ⇒ rys. 23, albo jeden z przycisków centralnego zamka ⇒ rys. 25 zostaną kilka razy kolejno uruchomione w krótkim czasie, na chwile wyłączy się centralny zamek, aby zabezpieczyć przed przeciążeniem. Samochód jest wtedy odblokowany na około 30 sekund. Jeżeli w tym czasie nie zostaną otwarte żadne z drzwi, ani pokrywa tylna, zamki samochodu zablokują się automatycznie.
Odblokowanie lub zablokowanie samochodu z zewnątrz
Rys. 23 Przyciski w kluczyku samochodu
Rys. 24 Mechaniczny kluczyk samochodu
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Funkcja | Czynności z przyciskami w kluczyku samochodu ⇒ rys. 23 | Czynności z kluczykiem samochodu w cylinderku zamka ⇒ rys. 23 albo rys. 24 |
---|---|---|
Odblokować samochód | Nacisnąć przycisk . W celu komfortowego otwierania, nacisnąć i przytrzymać. | Kluczyk samochodu umieścić w cylinderku zamka drzwi kierowcy i obrócić przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegar. Dla komfortowego otwierania, obrócić i przytrzymać. |
Zablokować samochód | Nacisnąć przycisk . W celu komfortowego zamykania, nacisnąc i przytrzymać. W samocodzie z podwójną blokadą nacisnąć przycisk jeden raz, ab zablokować samochód przy użyciu podwójnej blokady. Nacisnąć przycisk dwukrotnie, aby zablokować samochód bez podwójnej blokady. | Kluczyk samochodu umieścić w cylinderku zamka drzwi kierowcy i obrócić w kierunku ruchu wskazówek zegara. W celu komfortowego zamykania, obrócić i przytrzymać. |
Odblokowanie pokrywy tylnej | Nacisnąć przycisk ⇒ pokrywa tylna. | Kluczyk samochodu umieścić w cylinderku zamka drzwi kierowcy i obrócić przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara. |
Pamiętać: w zależności od nastawionej funkcji centralnego zamka, dopiero po dwukrotnym naciśnięciu przycisku odblokowane zostaną wszystkie drzwi i pokrywa tylna.
Specjalistyczny serwis, w zależności od wyposażenia samochodu może zaprogramować lub zmienić pozostałe funkcje. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.
Kluczyk odblokowuje i zablokowuje samochód tylko, kiedy bateria ma wystarczającą moc, a kluczyk samochodu znajduje się w strefie kilku metrów od samochodu.
- Podczas zablokowania samochodu, wszystkie kierunkowskazy migną dla potwierdzenia jeden raz.
- Podczas odblokowania samochodu, wszystkie kierunkowskazy migną dla potwierdzenia dwukrotnie.
Kiedy kierunkowskazy nie migają dla potwierdzenia, co najmniej jedne drzwi, pokrywa tylna, albo pokrywa przedziału silnikowego nie są zamknięte.
Przy otwartych drzwiach kierowcy, samochodu nie można zablokować kluczykiem. Kiedy samochód zostanie odblokowany i żadne drzwi ani pokrywa tylna nie zostaną otwarte, po kilku sekundach samochód zostaje ponownie automatycznie zablokowany. Funkcja ta zabezpiecza przed przypadkowym trwałym odblokowaniem samochodu.
Komfortowe otwieranie i zamykanie
- Patrz Elektrycznie uruchamiane szyby - funkcje
- Elektrycznie sterowany odsuwany dach panoramiczny i podnoszony szklany dach - funkcje
Odblokowanie lub zablokowanie samochodu od wewnątrz
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Funkcje przycisków zamka
Nacisnąć przycisk ⇒ rys. 25:
Odblokować samochód | |
Zablokować samochód |
Przycisk centralnego zamka działa zarówno przy włączonym jak i przy wyłączonym zapłonie, kiedy wszystkie drzwi są zamknięte.
Kiedy samochód został zablokowany kluczykiem, przycisk centralnego zamka jest nieaktywny.
Jeżeli samochód został zablokowany przyciskiem centralnego zamka, obowiązują zasady:
- Lampka kontrolna w przycisku świeci się na żółto ⇒ rys. 25, kied wszystkie drzwi są zamknięte i zaryglowane.
- W samochodzie z podwójną blokadą: podwójna blokada nie zostanie uaktywniona ⇒ Podwójna blokada.
- Urządzenie alarmowe nie zostanie uaktywnione.
- Otwarcie drzwi i pokrywy tylnej z zewnątrz nie jest możliwe, np. przed światłami na skrzyżowaniu.
- Drzwi można odblokować i otworzyć od wewnątrz, po pociągnięciu za klamkę. Lampka kontrolna gaśnie. W razie potrzeby, klamkę należy pociągnąć drugi raz. Nieotwarte drzwi oraz pokrywa bagażnika pozostaną nadal zaryglowane i z zewnątrz nie można ich otworzyć.
Kiedy samochód zatrzyma się i kluczyk samochodu wyciągnięty zostanie z wyłącznika zapłonu, albo naciśnięty przycisk ⇒ rys. 25, zamki w samochodzie odblokowują się.
Podwójna blokada
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Zależnie od typu, samochód może posiadać podwójną blokadę i alarm.
Podwójna blokada, w zablokowanym samochodzie wyłącza funkcje klamek, aby utrudnić próbę włamania do samochodu. Drzwi nie można już otworzyć od wewnątrz ⇒ .
Funkcja | Czynność |
---|---|
Zablokowanie samochodu i uaktywnienie podwójnej blokady | Jeden raz nacisnąć przycisk w kluczyku samochodu. |
Zablokowanie samochodu bez uaktywnienia podwójnej blokady | Dwa razy nacisnąć przycisk w kluczyku samochodu. |
Przycisk centralnego zamka w drzwiach kierowcy nacisnąć jeden raz. |
W zależności od samochodu, podczas wyłączania zapłonu może zostać zwrócona uwaga na uaktywnioną podwójną blokadę na wyświetlaczu zestawu wskaźników (Blokada SAFE lub SAFELOCK).
Podczas wyłączania zapłonu zwrócona zostaje uwaga na uaktywnioną podwójną blokadę na wyświetlaczu zestawu wskaźników (SAFELOCK).
Kiedy podwójna blokada jest wyłączona obowiązują reguły:
- Samochód można odblokować i otworzyć od wewnątrz przy użyciu klamki.
- Alarm pozostaje włączony.
- System kontroli wnętrza i zabezpieczenia holowania są wyłączone.
Alarm
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Alarm ma za zadanie utrudnić próby włamania i kradzieży samochodu.
Podczas zamykania samochodu, urządzenie alarmowe zostaje automatycznie uaktywnione kluczykiem samochodu.
Kiedy sygnał alarmu zostaje włączony?
Alarm przez około 30 sekund wydaje ostrzegawcze sygnały akustyczne i do 5 minut sygnały optyczne, kiedy w zablokowanym samochodzie wykonane zostały następujące niedozwolone czynności:
- Otwarcie kluczykiem samochodu mechanicznie odblokowanych drzwi i nie włączenie zapłonu w przeciągu ok. 15 sekund.
- Otwarcie drzwi.
- Otwarcie pokrywy przedziału silnikowego.
- Otwarcie pokrywy tylnej.
- Włączenie zapłonu nieuprawnionym kluczykiem.
- Odłączenie akumulatora samochodowego.
- Ruch w samochodzie, w samochodach z systemem kontroli wnętrza.
- Holowanie samochodu, w samochodach z zabezpieczeniem holowania.
- Podnoszenie samochodu, w samochodach z zabezpieczeniem holowania.
- Transportowanie samochodu na promie lub koleją, w samochodzie z zabezpieczeniem holowania lub z systemem kontroli wnętrza.
- Odłączenie przyczepy podłączonej z instalacją alarmu ⇒ Holowanie przyczepy.
Wyłączenie alarmu
Odblokować samochód przyciskiem odblokowania w kluczyku, albo włączyć zapłon ważnym kluczykiem samochodu.
Alarm zostaje ponownie wyzwolony, kiedy po upłynięciu czasu jego działania nastąpi ponowne wtargnięcie w tym samym lub w innym zabezpieczonym obszarze. Kiedy na przykład, po otwarciu drzwi otwarta zostanie również pokrywa tylna.
Podczas zablokowania od wewnątrz przyciskiem centralnego zamka alarm nie zostanie uaktywniony.
Kiedy drzwi kierowcy zostaną mechanicznie odblokowane kluczykiem samochodu, odblokowane zostaną tylko te drzwi, a nie cały samochód. Dopiero po włączeniu zapłonu nastąpi odbezpieczenie wszystkich drzwi - jednak nie odblokowanie - i uaktywnienie przycisku centralnego zamka.
Przy słabym albo rozładowanym akumulatorze, alarm nie pracuje prawidłowo.
System kontroli wnętrza i zabezpieczenie holowania
Rys. 26 Obok siedzenia kierowcy: przycisk wyłączania systemu kontroli wnętrza i zabezpieczenia holowania
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
System kontroli wnętrza przy zablokowanym samochodzie wyzwala alarm, gdy we wnętrzu samochdu zostanie rozpoznany ruch.
Zabezpieczenie holowania wyzwala alarm, gdy rozpoznane zostanie podniesienie samochodu.
Włączenie systemu kontroli wnętrza i zabezpieczenia holowania
Zablokować samochód kluczykiem. Przy włączonym alarmie, aktywny jest również system kontroli wnętrza i zabezpieczenie holowania.
Wyłączenie systemu kontroli wnętrza i zabezpieczenia holowania
W celu wyłączenia, oświetlenie orientacyjne w przycisku ⇒ rys. 26 musi się świecić. Aby włączyć oświetlenie orientacyjne, należy wyciągnąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu albo otworzyć jedne z drzwi samochodu.
- Nacisnąć przycisk rys. 26. W przycisku świeci się żółta lampka kontrolna, dopóki samachód nie zostanie zablokowany.
- Zamknąć wszystkie drzwi i pokrywę tylną.
- Zablokować samochód kluczykiem. System kontroli wnętrza i zabezpieczenie holowania pozostają wyłączone do chwili następnego zablokowania samochodu.
Przykładowo w następujących sytuacjach, przed zablokowaniem samochodu, wyłączony zostanie system kontroli wnętrza i zabezpieczenie holowania:
- Kidey przez krótki czas we wnętrzu samochodu przebywają osoby albo zwierzęta.
- Kiedy samochód ma zostać załadowany
- Kiedy samochód jest transportowany, np. na promie samochodowym.
- Kiedy samochód ma być holowany z podniesioną osią.
- Kiedy samochód ma zostać zaparkowany w garażu dwupoziomowym.
- Kiedy samochód ma zostać odstawiony w myjni przejazdowej.
Ryzyka błędnych alarmów
Prawidłowe działanie systemu kontroli wnętrza możliwe jest tylko w całkowicie zamkniętym samochodzie. Przestrzegać obowiązujących przepisów.
Błędny alarm może wystąpić w następujących sytuacjach:
- Kiedy jedno lub kilka okien otwartych jest całkowicie lub częściowo.
- Kiedy elektrycznie odsuwany dach panoramiczny i podnoszony szklany dach są otwarte całkowicie lub częściowo.
- Kiedy łatwo poruszające się przedmioty, jak np. luźne kartki papieru albo przywieszka na lusterko (pachnące drzewko) pozostają w samochodzie.
- Z powodu wibracji telefonu komórkowego pozostającego w samochodzie.
- Kiedy samochód jest transportowany, np. na promie samochodowym.
- Kiedy samochód zostanie zaparkowany w garażu dwupoziomowym.
- Kiedy samochód znajduje się w myjni przejazdowej.
Kiedy podczas uaktywnienia alarmu, drzwi lub pokrywa tylna są otwarte, uaktywniony zostanie tylko alarm. Dopiero po zamknięciu drzwi lub pokrywy tylnej nastąpi również uaktywnienie systemu kontroli wnętrza i zabezpieczenia holowania.