Przejdź do głównej zawartości

Akcesoria, wymiana części, naprawy i zmiany techniczne

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Docieranie

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zwrócić uwagę na odpowiednie ustalenia dotyczące docierania nowych elementów.

Docieranie silnika

Nowy silnik musi zostać dotarty w ciągu pierwszych 1500 kilometrów. Podczas pierwszych godzin eksploatacji w silniku występuje silniejsze tarcie wewnętrzne niż później, kiedy wszystkie części ruchome zostaną dotarte.

Sposób jazdy przez pierwszych 1.500 km wpływa również na jakość silnika. Także później - w szczególności przy nierozgrzanym silniku - należy jechać z dostosowanymi obrotami silnika, aby zmniejszyć zużycie silnika i zwiększyć możliwy przebieg. Nie jechać ze zbyt niską liczbą obrotów. Zawsze przełączać na niższy bieg, gdy silnik nie pracuje „równo”. Do 1000 kilometrów obowiązuje:

  • Nie stosować pełnego przyspieszenia.
  • Nie obciążać silnika więcej niż 2/3 obrotów maksymalnych.
  • Nie jeździć z przyczepą.

Od 1000 do 1500 kilometrów zwiększać stopniowo obciążenie do pełnej prędkości jazdy i do maksymalnych obrotów silnika.

Docieranie nowych opon i okładzin hamulcowych

Jeżeli z nowym silnikiem jeździ się ostrożnie, wzrasta żywotność silnika przy jednoczesnym niewielkim zużyciu oleju silnikowego.

Akcesoria i części zamienne

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Firma Volkswagen zaleca, aby przed zakupem akcesoriów, cześci zamiennych lub materiałów eksploatacyjnych poinformować się u partnera Volkswagen. Przykładowo, kiedy samochód ma zostać dodatkowo wyposażony w akcesoria, lub kiedy trzeba wymienić części. Partner Volkswagen poinformuje chętnie klienta o obowiązujących przepisach i o fabrycznych zaleceniach dotyczących akcesoriów, częściami zamiennymi i materiałów eksploatacyjnych.

Firma Volkswagen zaleca stosować tylko homologowane akcesoria Volkswagen i Oryginalne Części Volkswagen®. Dla tych elementów firma Volkswagen sprawdziła niezawodność, bezpieczeństwo i przydatność. Partner Volkswagen jest ponadto wykwalifikowany do fachowego montażu.

Produkty, które nie są dopuszczone przez firmę Volkswagen, mimo bieżącej obserwacji rynku nie mogą być ocenione przez firmę Volkswagen ze względu na niezawodność, bezpieczeństwo i przydatność dla tego samochodu. Z tego również względu firma Volkswagen nie może ponosić odpowiedzialności, zwłaszcza kiedy w pojedynczym przypadku nastąpił odbiór przez urzędowo uznaną, techniczną jednostkę sprawdzającą i nadzorczą, albo zezwolenie zostało przedłożone przez urząd.

Urządzenia zamontowane dodatkowo, które ma ją wpływ na kontrolę kierowcy nad samochodem muszą nosić znak e- (znak dopuszczenia Unii Europejskiej) i muszą być dopuszczone przez firmę Volkswagen do stosowania. Do takich urządzeń należy przykładowo układ utrzymywania prędkości, albo elektronicznie regulowane amortyzatory.

Dodatkowo podłączone urządzenia elektryczne, które nie służą bezpośredniej kontroli samochodu, muszą nosić oznaczenie CE (deklaracja zgodności producenta w Unii Europejskiej). Do tych urządzeń należą przykładowo lodówki, komputer lub wentylatory.

Płyny i środki eksploatacyjne

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Wszystkie płyny i materiały eksploatacyjne są ciągle doskonalone, jak np. paski zębate, opony, płyn chłodzący silnik, oleje silnikowe, a także świece zapłonowe i akumulatory. Dlatego wymianę płynów i materiałów eksploatacyjnych należy zlecić w specjalistycznym serwisie. Partner Volkswagen jest na bieżąco informowany o zmianach technicznych.

Rozlane materiały eksploatacyjne mogą spowodować zanieczyszczenie środowska. Rozlane materiały eksploatacyjne należy zebrać do odpowiednich pojemników i fachowo zutylizować, zgodnie z przepisami ochrony środowiska.

Naprawy i zmiany techniczne

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

**Podczas napraw i zmian technicznych, zalecenia firmy Volkswagen muszą pozostać zachowane ⇒ !

Zmiany w elementach elektronicznych i w ich oprogramowaniu mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu. Ze względu na wzajemne połączenia elementów elektronicznych zakłócenia takie mogą wpływać na systemy bezpośrednio nie związane. Oznacza to, że bezpieczeństwo eksploatacji samochodu może zostać poważnie ograniczone, wystąpi zwiększone zużycie elementów samochodu i ostatecznie może nastąpić wygaśnięcie homologacji samochodu.

Partner Volkswagen nie może przejąć gwarancji za szkody, które nastąpiły w następstwie nieumiejętnie wykonanej naprawy i dokonanych zmian technicznych.

Partner Volkswagen nie jest odpowiedzialny za szkody, które powstały w wyniku wykonania nieprawidłowych napraw i wprowadzenia zmian technicznych. Takie sytuacje nie są objęte gwarancją firmy Volkswagen.

Firma Volkswagen zaleca, aby wszystkie naprawy i zmiany techniczne zlecać do wykonania u autoryzowanego partnera Volkswagen z użyciem Oryginalnych Części Volkswagen®.

Samochody z zabudową specjalną

Producent nabudowy i zabudowy zapewnia, że podczas nabudowy i zabudowy samochodu (zmiana wyposażenia) zachowane zostały obowiązujące przepisy ochrony środowiska, w szczególności zalecenie Unii Europejskiej 2000/53/EG dotyczące samochodów używanych i zalecenie 2003/11/EG dotyczące ograniczeń dopuszczenia do ruchu pojazdów oraz stosowania określonych niebezpiecznych materiałów i technologii.

Dokumenty montażowe przebudowy należy przechowywać w samochodzie i w razie złomowania samochodu przedłożyć firmie przyjmującej samochód do utylizacji. W ten sposób powinno zostać zapewnione bezpieczne dla środowiska zutylizowanie, także dla przebudowanych samochodów.

Naprawy przedniej szyby

Niektóre elementy wyposażenia dla pełnienia swoich funkcji wymagają elektryki lub elektroniki, które są np. przymocowane na wewnętrznej stronie przedniej szyby, w obszarze lusterka wewnętrznego. Gdy przednia szyba w strefie widoczności elektryki albo elektroniki została uszkodzona, np. w wyniku uderzenia kamieniem, należy wymienić przednią szybę. Naprawa śladu po uderzeniu kamienia może powodować nieprawidłowe działania i niesprawności działania wyposażenia.

Po wymianie przedniej szyby należy w specjalistycznym serwisie ustawić i skalibrować kamerę i czujniki.

Naprawy i ograniczenia w systemie poduszek bezpieczeństwa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

** Podczas napraw i zmian technicznych, zalecenia firmy Volkswagen musza pozostać zachowane ⇒ !

Zmiany techniczne i naprawy przednich zderzaków, drzwi, przednich siedzeń, tapicerki dachu lub w nadwoziu należy zlecać w specjalistycznym serwisie. W tych częściach samochodu mogą znajdować się elementy i czujniki systemu poduszek bezpieczeństwa.

Podczas wszelkich prac wykonywanych przy poduszkach bezpieczeństwa, jak również przy wymontowaniu i zamontowaniu elementów systemu ze względu na inne naprawy, można uszkodzić system poduszek bezpieczeństwa. Skutkiem tego może być nieprawidłowe działanie albo brak działania poduszek w razie wypadku.

Aby nie ograniczyć skuteczności działania poduszek bezpieczeństwa i aby wymontowane elementy nie spowodowały żadnych obrażeń lub za nieczyszczenia środowiska, należy stosować się do przepisów. Przepisy te są znane specjalistycznym serwisom.

Zmiana w zawieszeniu koła samochodu może spowodować ograniczenie działania systemu poduszek bezpieczeństwa w trakcie uderzenia. Przykładowo, przy zastosowaniu zestawów obręcz-opona, które nie zostały dopuszczone przez firmę Volkswagen, przez obniżenie się samochodu, przez zmianę twardości resorowania łącznie ze sprężynami, półosiami, zderzakami itd. zmianie ulegają siły, które są mierzone przez czujniki poduszek bezpieczeństwa i następnie są przekazywane do elektronicznych sterowników. Niektóre zmíany w resorowaniu mogą na przykład zwiększać siły mierzone przez czujniki i doprowadzić do zadziałania systemu poduszek bezpieczeństwa w scenariuszu zderzenia, jaki w normalny sposób by nie nastąpił, kiedy zmiany nie zostałyby przeprowadzone. Inne zmiany mogą zmniejszyć siły mierzone przez czujniki i spowodują uniknięcie zadziałania poduszek bezpieczeństwa, kiedy ono powinno nastąpić.

Doposażenie w urządzenia radiowe

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Dla eksploatacji urządzeń radiowych w samochodzie potrzebna jest antena zewnętrzna.

Zamontowanie w samochodzie urządzeń elektrycznych i elektronicznych narusza homologację typu samochodu. W pewnych warunkach, można w ten sposób stracić pozwolenie na eksploatację samochodu.

Firma Volkswagen dopuszcza do eksploatacji w samochodzie urządzenia radiowe pod następującymi warunkami:

  • Prawidłowo zainstalowana antena zewnętrzna.
  • Moc nadawania maksymalnie 10 watów.

Tylko przy użyciu anteny zewnętrznej urządzenia mogą uzyskać optymalny zasięg.

Jeżeli ma być używane urządzenie radiowe o mocy nadawania większej niż 10 watów, należy zwrócić się do specjalistycznego serwisu. Specjalistyczny serwis zna możliwości techniczne doposażenia. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Stosować się do obowiązujących przepisów, zaleceń i zasad obsługi opisanych w instrukcjach obsługi urządzeń radiowych.

Informacje zapamiętane w sterownikach

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Fabrycznie samochód jest wyposażony w sterowniki elektroniczne, które między innymi przejmują sterowanie silnikiem i przekładnią. Ponadto, sterowniki kontrolują funkcję układu wydechowego i poduszek bezpieczeństwa.

Sterowniki elektroniczne w sposób ciągły analizują dane samochodu w czasie jazdy. Po wystąpieniu niesprawności lub odchyleń od wartości wymaganych, wyłącznie te dane zostaną zapisane. Niesprawność zostają z reguły pokazane przy użyciu lampek kontrolnych w zestawie wskaźników.

Dane zapamiętane w sterownikach można odczytać i zanalizować wyłącznie przy użyciu specjalistycznych urządzeń.

Tylko dzięki zapamiętaniu odpowiednich danych specjalistyczny serwis może zidentyfikować i usunąć powstałe niesprawności. Przy zapamiętanych danych chodzi między innymi o następujące informacje:

  • Dane silnika i przekładni.
  • Prędkość jazdy
  • Kierunek jazdy
  • Siła hamowania
  • Sprawdzenie pasów

Zamontowane sterowniki w żadnym razie nie zapamiętują rozmów w samochodzie. Profile ruchu dotyczące pokonywanych odcinków nie mogą i nie powinny być tworzone z zapisywanych danych.

Podczas korzystania z samochodu można wyobrazić sobie sytuacje, w których zapamiętane dane mogą zostać powiązane z osobami pojedynczo lub w połączeniu z innymi informacjami (protokół wypadku, uszkodzenia w samochodzie, wypowiedzi świadków itp.), ewentualnie po zasięgnięciu porady rzeczoznawcy i przy pomocy jego dodatkowych informacji.

W samochodzie z funkcją telefonu awaryjnego za pomocą telefonu komórkowego lub innych podłączonych urządzeń można przekazać dane aktualnego miejsca pobytu. Podczas wypadku, kiedy sterownik zarejestruje zadziałanie poduszki bezpieczeństwa, system może automatycznie nadać sygnal. Zależy to od usługodawcy. Zasadniczo, przekazywanie danych działa tylko na terenach o wystarczającej gęstości sieci komórkowych.

Dodatkowe funkcje, uzgodnione z klientem w ramach umowy, np. pozycjonowanie samochodu podczas wypadku, wymagają przekazania określonych danych pochodzących z samochodu.

Pamięć danych o wypadku (Event Data Recorder)

Samochód nie jest wyposażony w pamięć danych o wypadku.

W pamięci danych o wypadku tymczasowo zachowane zostają informacje samochodu. W ten sposób, w razie wypadku otrzymuje się szczegółowe dane na temat przebiegu wypadku. W samochodzie z systemem poduszek bezpieczeństwa, przy. kładowo mogą być zapamiętane dane dotyczące wypadku, jak prędkość w chwili zderzenia, stan zamków pasów bezpieczeństwa, pozycje siedzące czasy zadziałania. Zakres danych zależy od odpowiedniego producenta.

Zamontowanie takiej pamięci danych o wypadku może nastąpić tylko za zgodą właściciela i w niektórych krajach jest uregulowana przepisami

Przeprogramowanie sterowników

Zasadniczo, wszelkie dane dla sterowania są zapisane w sterownikach. Niektóre funkcje komfortu, jak np. komfortowe kierunkowskazy, oddzielne otwieranie drzwi i wskazania wyświetlacza można przeprogramować przy użyciu specjalistycznych urządzeń warsztatowych. Jeżeli tak jest, odpowiednie informacje i opisy zawarte w niniejszej instrukcji obsługi nie zgadzają się z początkowymi funkcjami. Firma Volkswagen zaleca, aby przeprogramewanie potwierdzić w książce przeglądów serwisowych, w punkcie „pozostałe wpisy warsztatu”.

Informacje na temat możliwości przeprogramowania posiada partner serwisowy Volkswagen.

Odczytywanie pamięci zdarzeń samochodu

We wnętrzu samochodu znajduje się gniazdo diagnostyczne do odczytywania pamięci zdarzeń ⇒ . W pamięci zdarzeń zostają zapisane dane dotyczące funkcji i stanu sterowników elektronicznych. W specjalistycznym serwisie są dostępne dalsze informacje dotyczące zapamiętanych danych.

Gniazdo diagnostyczne znajduje się w przestrzeni na nogi, po stronie kierowcy, obok dźwigni otwierania pokrywy przedziału silnikowego, pod osłoną.

Odczytywanie i wyzerowanie pamięci zdarzeń zlecać tylko w specjalistycznym serwisie.

Po usunięciu błędów informacje o nich zostają skasowane z pamięci. Inne treści zapisane w pamięci będą przepisywane na bieżąco.

Używanie telefonu komórkowego w samochodzie bz podłączonej anteny zewnętrznej

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Telefony komórkowe wysyłają i odbierają fale radiowe zarówno podczas połączenia jak i w trybie Standby, nazywane również energią wysokiej częstotliwości. W aktualnej naukowej literaturze fachowej zwraca się uwagę, że fale radiowe mogą szkodliwie wpływać na organizm człowieka, jeżeli przekraczają określoną wartość graniczną. Rządy i międzynarodowe organizacje wprowadziły wartości graniczne i zalecenia, aby promieniowanie elektromagnetyczne wysyłane przez telefony komórkowe znajdowało się w zakresie niegroźnym dla ludzkiego zdrowia. Jednak nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że telefony bezprzewodowe są całkowicie bezpieczne.

Z tego powodu wielu ekspertów wzywa do rozważnego postępowania w zakresie używania telefonów komórkowych, proponując środki, które minimalizują ekspozycję ludzkiego ciała na działanie promieniowania.

Przy stosowaniu telefonu komórkowego we wnętrzu samochodu, który nie jest podłączony do zewnętrznej anteny telefonicznej w samochodzie, promieniowanie elektromagnetyczne może być silniejsze, niż kiedy telefon jest podłączony do zintegrowanej lub innej anteny zewnętrznej.

Jeżeli samochód jest wyposażony w odpowiednie urządzenie głośnomówiące, które umożliwia stosowanie licznych dodatkowych funkcji kompatybilnych telefonów komórkowych wyposażonych w Bluetooth®, spełnia to przepisy obowiązujące w wielu krajach, gdzie korzystanie z telefonu komórkowego w samochodzie dozwolone jest tylko za pomocą instalacji głośnomówiącej.

Zamontowane fabrycznie urządzenie głośnomówiące zostało skonstruowane do używania w samochodzie telefonów komórkowych kompatybilnych z Bluetooth®. Telefony komórkowe muszą znajdować się w odpowiednim uchwycie, albo być bezpiecznie umieszczone w samochodzie. Kiedy użyty zostanie uchwyt telefonu, musi zostać bezpiecznie zablokowany w podstawie. Tylko w ten sposób telefon komórkowy jest prawidłowo przymocowany do tablicy przyrządów i jest zawsze w zasięgu kierowcy. Połączenie telefonu komórkowego z anteną zewnętrzną następuje, w zależnosci od typu urządzenia głośnomówiącego, za pomocą uchwytu telefonu, albo przez istniejące złącze Bluetooth® między telefonem komórkowym i samochodem.

Telefon komórkowy, który został podłączony do zintegrowanej wewnątrz samochodu zewnętrznej anteny telefonicznej, zmniejsza wychodzące z niego promieniowane elektromagnetyczne, mające wpływ na ciało człowieka. Ponadto, w ten sposób uzyskuje się lepszą jakość połączenia.

Kiedy telefon komórkowy we wnętrzu samochodu

będzie używany bez tego urządzenia głośnomówiącego, nie jest pewnie przymocowany w samochodzie i nie został podłączony do zewnętrznej anteny telefonicznej w samochodzie. Ponadto, telefon komórkowy nie będzie ładowany w uchwycie.

Można również oczekiwać, że istniejące połączenia telefoniczne zostaną przerywane, a jakość sygnału połączenia będzie ograniczona.

Telefon komórkowy można używać w samochodzie tylko, kiedy jest podłączony do urządzenia głośnomówiącego. Firma Volkswagen zaleca, aby podczas korzystania z telefonu komórkowego w samochodzie używać anteny zewnętrznej.

Bluetooth® jest znakiem towarowym firmy Bluetooth® SIG, Inc.

Punkty podparcia dla podnoszenia samochodu

Rys. 152 Punkty podparcia z przodu do podnoszenia samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub samochodowego.

Rys. 152 Punkty podparcia z przodu do podnoszenia samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub samochodowego.

Rys. 153 Punkty podparcia z tyłu do podnoszenia samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub samochodowego.

Rys. 153 Punkty podparcia z tyłu do podnoszenia samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub samochodowego.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Samochód można podnosić jeśli jest on podparty w miejscach pokazanych na rysunkach ⇒ rys. 152 i ⇒ rys. 153. Jeżeli samochód nie zostanie podniesiony w pokazanych punktach, następstwem mogą być uszkodzenia samochodu ⇒ Ryzyko i ciężkie obrażenia osób ⇒ .

Do podnoszenia samochodu nie wolno używać podnośników z poduszkami hydraulicznymi (przjęcie do serwisu).

Należy przestrzegać wielu reguł podczas podnoszenia samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub podnośnika samochodowego. Nigdy nie podnosić samochodu za pomocą podnośnika najazdowego lub samochodowego, gdy osoba obsługująca nie posiada właściwego wykształcenia, wiedzy i doświadczenia w zakresie bezpiecznego podnoszenia.

Informacje na temat podnoszenia samochodu na podnośniku.