Bagażnik dachowy
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Przymocowanie wsporników głównych lub drążków nośnych i systemu wsporników
- Załadowanie systemu wsporników
Dach samochodu został zoptymalizowany dla aerodynamiki samochodu. Zwykłe wsporniki główne llub drążki nośne i systemy wsporników nie mogą być mocowane do rynienek deszczowych.
Rynienki deszczowe są zamontowane w taki sposób, aby ułatwiały odpływ wody, dlatego należy stosować tylko wsporniki główne, drążki nośne lub systemy wsporników dopuszczone przez firmę Volkswagen.
Kiedy należy zdemontować wsporniki główne albo drążki nośne i system wsporników?
- Kiedy nie jest już używany.
- Kiedy samochód przejeżdża przez myjnię.
- Kiedy wysokość samochodu przekracza niezbędną wysokość przejazdu, np. w garażu.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Widoki z zewnątrz
- Światło
- Transportowanie
- Jazda z poszanowaniem środowiska
- Koła i opony
- Akcesoria, wymiana części, naprawy i zmiany techniczne
Po zamontowaniu wsporników głównych lub drążków nośnych i system wsporników, z powodu zwiększonego oporu powietrza wzrasta również zużycie paliwa.
Przymocowanie wsporników głównych lub drążków nośnych i systemu wsporników
Rys. 91 A: punkty zamocowania wsporników głównych albo drążków nośnych (obustronnie A: w samochozie 2-drzwiowym bez poręczy dachowych, B: w samochodzie 4-drzwiowym bez poręczy dachowych, C: w samochodzie z poręczami dachowymi (Cross Polo)
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Wsporniki główne albo drążki nośne służą jako podstawa dla specjalnych systemów wsporników. Do przewożenia bagażu, rowerów, desek surfingowych, nart i łódek, ze względów bezpieczeństwa niebędne są opdowiednie systemy wsporników. Odpowiednie akcesoria są dostępne u partnera Volkswagen.
Wsporniki główne, drążki nośne i syste wsporników muszą być zawsze prawidłowo przymocowane. Koniecznie należy zapoznać się z załączoną instrukcją montażu wsporników głównych, drążków nośnych lub systemu wsporników.
Samochód bez poręczy dachowych: mocowanie wsporników głównych i systemu wsporników
Samochód 2-drzwiowy: otwory lub oznaczenia punktów zamocowania dla przednich wsporników głównych znajdują się w dolnej części profili dachowych ⇒ rys. 91 A (powiększenie z lewej strony). Otwory albo oznaczenia punktów zamocowania są widoczne dopiero po otwarciu drzwi. Oznaczenia do mocowania tylnego wspornika głównego znajdują się z góry na bocznych szybach ⇒ rys. 91 A (powiększenie z prawej strony).
Samochód 4-drzwiowy: otwory lub oznaczenia punktów zamocowania dla wsporników głównych znajdują się w dolnej części profili dachowych i są widoczne dopiero po otwarciu drzwi ⇒ rys. 91 B.
Wspornik bagażnika należy mocować tylko w miejscach z oznaczeniami pokazanymi na rysunku ⇒ .
Po prawidłowym zamontowaniu wsporników głównych, system wsporników należy przymocować do wsporników głównych zgodnie z załączoną instrukcją montażu.
Samochód z poręczami dachowymi: mocowanie drążków nośnych i systemu wsporników
Otwory do mocowania znajdują się na wewnętrznej stronie poręczy dachowej ⇒ rys. 91 C.
Drążki nośne należy mocować tylko w miejscach z oznaczeniami pokazanymi na rysunku.
Po prawidłowym zamontowaniu wsporników nośnych, system wsporników należy przymocować do drążków nośnych zgodnie z załączoną instrukcją montażu. Zwrócić uwagę, aby istniał wystarczający odstęp od anteny dachowej, aby chronić antenę przed uszkodzeniami.
Należy przeczytać, zapoznać się i zawsze wozić w samochodzie dostarczoną instrukcję montażu wsporników głównych, drążków nośnych i odpowiedniego systemu wsporników.
Załadowanie systemu wsporników
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Ładunek może być prawidłowo przymocowany tylko, kiedy wsporniki główne, drążki nośne i system wsporników są prawidłowo zamontowane ⇒ .
Maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu
Dopuszczalne, maksymalne obciążenie dachu wynosi 75 kg. Na obciążenie dachu składa się ciężar systemu wsporników, wsporników głównych albo drążków nośnych i samego ładunku przewożonego na dachu ⇒ .
Należy zawsze uzyskać informacje dotyczące ciężaru systemu wsporników, wsporników głównych lub drążków nośnych i transportowanego ładunku, w razie potrzeby wyznaczyć. Nie wolno przekraczać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu.
Stosując wsporniki główne lub drążki nośne i system wsporników o zmniejszonym udźwigu, nie można wykorzystywać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu. W takich przypadkach system wsporników można obciążać tylko do granicy podanej w instrukcji montażu.
Ładunek rozkładać równomiernie
Ładunek rozłożyć równomiernie i prawidłowo zabezpieczyć ⇒ .
Sprawdzać zamocowanie
Po zamocowaniu wsporników głównych albo drążków nośnych i systemu wsporników, po krótkiej jeździe i następnie w regularnych odstępach należy kontrolować połączenia śrubowe i mocowania.
Przydatne linki: