Awaryjne zamykanie lub otwieranie
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy
- Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwi
- Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej
- Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresów
Drzwi i pokrywę tylną, np. w razie awarii kluczyka samochodu lub centralnego zamka, można zablokować ręcznie i częściowo odblokować.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Widoki z zewnątrz
- Zestaw kluczyków samochodu
- Centralny zamek i system zamykania
- Drzwi
- Pokrywa tylna
- Elektrycznie odsuwany i podnoszony szklany dach panoramiczny
- W sytuacji awaryjnej
Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy
Rys. 157 Uchwyt w drzwiach kierowcy z cylinderkiem zamka
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Przy ręcznym zablokowaniu z reguły następuje zablokowanie wszystkich drzwi. Przy ręcznym odblokowaniu odblokowane zostaną tylko drzwi kierowcy.
Zapoznać się z informacjami na temat alarmu ⇒ Alarm.
- Rozłożyć ostrze kluczyka samochodu ⇒ Kluczyk samochodu
- Ostrze kluczyka umieścić w cylinderku zamka ⇒ rys. 157 i odblokować lub zablokować samochód.
W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, sposób postępowania dla ręcznego zablokowania drzwi pasażera jest taki sam.
Specyfika podczas odblokowania
- Alarm w odblokowanym samochodzie pozostaje aktywny. Nie nastąpi jednak uruchomienie sygnału alarmu ⇒ Alarm.
- Po otwarciu drzwi kierowcy wyzwala się alarm, jeżeli w ciągu 15 sekund zapłon nie zostanie włączony.
- Włączyć zapłon. Po włączeniu zapłonu immobiliser rozpoznaje uprawniony kluczyk samochodowy i wyłącza alarm.
Podczas ręcznego zamykania samochodu, alarm nie zostaje uaktywniony ostrzem kluczyka ⇒ Zablokowanie samochodu z zewnątrz.
Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwi
Rys. 158 W czołowej części tylnych prawych drzwi: awaryjne odblokowanie, zakryte gumową uszczelką.
Rys. 159 Awaryjne blokowanie samochodu przy użyciu kluczyka.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, ręczne zablokowanie odbywa się tak jak drzwi kierowcy ⇒ Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy.
Drzwi przedniego pasażera i tylne drzwi można również zablokować ręcznie. Alarm nie zostaje przy tym uaktywniony.
- Otworzyć drzwi.
- Zdjąć gumową uszczelkę na czołowej stronie drzwi. Uszczelka jest oznaczona zamkiem ⇒ rys. 158.
- Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
- Rozłożone ostrze kluczyka umieścić w szczelinie i obrócić kluczyk w stronę od samochodu, w kierunku strzałki ⇒ rys. 159.
- Ponownie przymocować gumową uszczelkę i całkowicie zamknąć drzwi.
- Sprawdzić, czy drzwi zostały zablokowane.
- W razie potrzeby powtórzyć proces z innymi drzwiami.
- Sprawdzenie samochodu zlecić w specjalistycznym serwisie.
Drzwi można odryglować i otworzyć od wewnątrz, po pociągnięciu za klamkę. W razie potrzeby pociągnąć dwukrotnie za klamkę drzwi ⇒ Centralny zamek.
Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej
Rys. 160 W przestrzeni bagażnika: awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
- W razie potrzeby oparcie tylnych siedzeń odchylić do przodu ⇒ Przestrzeń bagażnika
- Powyjmować elementy bagażu, aby od wewnątrz można się było dostać do pokrywy tylnej.
- Odszukać szczelinę awaryjnego odblokowania w dolnej części pokrywy tylnej ⇒ rys. 160.
- Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
- Rozłożone ostrze kluczyka umieścić poziomo w szczelinie.
- Kluczyk samochodu przesunąć w kierunku strzałki ⇒ rys. 160 i pokrywę tylną nacisnąć na zewnątrz, aż się odchyli. Jednocześnie ponownie wyjąć kluczyk samochodu.
Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresów
Rys. 161 Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni (samochód z lewostronną kierownicą). Kierownica prawostronna wygląda jak w odbiciu lustrzanym.
Rys. 162 Awaryjne odłączenie blokady dźwigni przełączania.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Kiedy w razie przerwy w zasilaniu prądem, samochód manewruje albo musi być holowany, za pomocą awaryjnego odblokowania należy ustawić dźwignię przełączania w położeniu N, np. przy rozładowanym akumulatorze samochodowym.
Awaryjne odblokowanie znajduje się pod pokrywą zagłębienia dźwigni, patrząc w kierunku jazdy, z prawej strony. Dla odłączenia blokady dźwigni przełączania niezbędny jest odpowiedni przedmiot, np. wkrętak.
Przygotowania
- Włączyć ręczny hamulec.
- Wyłączyć zapłon.
Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni
- Pokrywę w pobliżu kołnierza dźwigni przełączania zdjąć w kierunku strzałki w górę ⇒ rys. 160.
- Pokrywę nacisnąć w górę, nad dźwignią przełączania ⇒ .
Awaryjne odłąćzenie blokady dźwigni
- Dźwignię odblokowania ⇒ rys. 162 nacisnąć w kierunku strzałki i przytrzymać w tym położeniu.
- Nacisnąć przycisk blokady w uchwycie dźwigni i przesunąć dźwignię w położenie N.