Awaryjne zamykanie lub otwieranie
Wprowadzenie do tematuDział zatytułowany „Wprowadzenie do tematu”
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy
- Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwi
- Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej
- Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresów
Drzwi i pokrywę tylną, np. w razie awarii kluczyka samochodu lub centralnego zamka, można zablokować ręcznie i częściowo odblokować.
Informacje uzupełniające i ostrzeżeniaDział zatytułowany „Informacje uzupełniające i ostrzeżenia”
- Widoki z zewnątrz
- Zestaw kluczyków samochodu
- Centralny zamek i system zamykania
- Drzwi
- Pokrywa tylna
- Elektrycznie odsuwany i podnoszony szklany dach panoramiczny
- W sytuacji awaryjnej
Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcyDział zatytułowany „Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy”
Rys. 157 Uchwyt w drzwiach kierowcy z cylinderkiem zamka
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Przy ręcznym zablokowaniu z reguły następuje zablokowanie wszystkich drzwi. Przy ręcznym odblokowaniu odblokowane zostaną tylko drzwi kierowcy.
Zapoznać się z informacjami na temat alarmu ⇒ Alarm.
- Rozłożyć ostrze kluczyka samochodu ⇒ Kluczyk samochodu
- Ostrze kluczyka umieścić w cylinderku zamka ⇒ rys. 157 i odblokować lub zablokować samochód.
W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, sposób postępowania dla ręcznego zablokowania drzwi pasażera jest taki sam.
Specyfika podczas odblokowaniaDział zatytułowany „Specyfika podczas odblokowania”
- Alarm w odblokowanym samochodzie pozostaje aktywny. Nie nastąpi jednak uruchomienie sygnału alarmu ⇒ Alarm.
- Po otwarciu drzwi kierowcy wyzwala się alarm, jeżeli w ciągu 15 sekund zapłon nie zostanie włączony.
- Włączyć zapłon. Po włączeniu zapłonu immobiliser rozpoznaje uprawniony kluczyk samochodowy i wyłącza alarm.
Podczas ręcznego zamykania samochodu, alarm nie zostaje uaktywniony ostrzem kluczyka ⇒ Zablokowanie samochodu z zewnątrz.
Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwiDział zatytułowany „Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwi”
Rys. 158 W czołowej części tylnych prawych drzwi: awaryjne odblokowanie, zakryte gumową uszczelką.
Rys. 159 Awaryjne blokowanie samochodu przy użyciu kluczyka.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, ręczne zablokowanie odbywa się tak jak drzwi kierowcy ⇒ Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy.
Drzwi przedniego pasażera i tylne drzwi można również zablokować ręcznie. Alarm nie zostaje przy tym uaktywniony.
- Otworzyć drzwi.
- Zdjąć gumową uszczelkę na czołowej stronie drzwi. Uszczelka jest oznaczona zamkiem ⇒ rys. 158.
- Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
- Rozłożone ostrze kluczyka umieścić w szczelinie i obrócić kluczyk w stronę od samochodu, w kierunku strzałki ⇒ rys. 159.
- Ponownie przymocować gumową uszczelkę i całkowicie zamknąć drzwi.
- Sprawdzić, czy drzwi zostały zablokowane.
- W razie potrzeby powtórzyć proces z innymi drzwiami.
- Sprawdzenie samochodu zlecić w specjalistycznym serwisie.
Drzwi można odryglować i otworzyć od wewnątrz, po pociągnięciu za klamkę. W razie potrzeby pociągnąć dwukrotnie za klamkę drzwi ⇒ Centralny zamek.
Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnejDział zatytułowany „Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej”
Rys. 160 W przestrzeni bagażnika: awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
- W razie potrzeby oparcie tylnych siedzeń odchylić do przodu ⇒ Przestrzeń bagażnika
- Powyjmować elementy bagażu, aby od wewnątrz można się było dostać do pokrywy tylnej.
- Odszukać szczelinę awaryjnego odblokowania w dolnej części pokrywy tylnej ⇒ rys. 160.
- Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
- Rozłożone ostrze kluczyka umieścić poziomo w szczelinie.
- Kluczyk samochodu przesunąć w kierunku strzałki ⇒ rys. 160 i pokrywę tylną nacisnąć na zewnątrz, aż się odchyli. Jednocześnie ponownie wyjąć kluczyk samochodu.
Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresówDział zatytułowany „Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresów”
Rys. 161 Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni (samochód z lewostronną kierownicą). Kierownica prawostronna wygląda jak w odbiciu lustrzanym.
Rys. 162 Awaryjne odłączenie blokady dźwigni przełączania.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Kiedy w razie przerwy w zasilaniu prądem, samochód manewruje albo musi być holowany, za pomocą awaryjnego odblokowania należy ustawić dźwignię przełączania w położeniu N, np. przy rozładowanym akumulatorze samochodowym.
Awaryjne odblokowanie znajduje się pod pokrywą zagłębienia dźwigni, patrząc w kierunku jazdy, z prawej strony. Dla odłączenia blokady dźwigni przełączania niezbędny jest odpowiedni przedmiot, np. wkrętak.
PrzygotowaniaDział zatytułowany „Przygotowania”
- Włączyć ręczny hamulec.
- Wyłączyć zapłon.
Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigniDział zatytułowany „Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni”
- Pokrywę w pobliżu kołnierza dźwigni przełączania zdjąć w kierunku strzałki w górę ⇒ rys. 160.
- Pokrywę nacisnąć w górę, nad dźwignią przełączania ⇒ .
Awaryjne odłąćzenie blokady dźwigniDział zatytułowany „Awaryjne odłąćzenie blokady dźwigni”
- Dźwignię odblokowania ⇒ rys. 162 nacisnąć w kierunku strzałki i przytrzymać w tym położeniu.
- Nacisnąć przycisk blokady w uchwycie dźwigni i przesunąć dźwignię w położenie N.