Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu
Wprowadzenie do tematuDział zatytułowany „Wprowadzenie do tematu”
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Informacje dotyczące uruchamiania silnika przez holowanie
- [Informacje dotyczące holowania samochodu[(#informacje-dotyczące-holowania-samochodu)]
- Montowanie ucha holowniczego z przodu
- Ucho holownicze z tyłu
- Wskazówki dotyczące jazdy podczas holowania samochodu
Podczas holowania samochodu i jazdy na holu należy zwracać uwagę na przepisy ustawowe.
Samochodu z rozładowanym akumulatorem, ze względów technicznych nie można holować.
Podczas holowania samochodu z wyłączonym silnikiem i z włączonym zapłonem rozładowuje się akumulator. W zależności od stanu naładowania akumulatora, już po kilku minutach spadek napięcia może być tak duży, że w samochodzie przestaną działąć odbiorniki elekryczne, np. światła awaryjne.
Informacje uzupełniające i ostrzeżeniaDział zatytułowany „Informacje uzupełniające i ostrzeżenia”
- Widoki z zewnątrz
- Przełączanie biegów
- Sterowanie silnika i instalacja oczyszczania spalin
- Wspomaganie rozruchu
Informacje dotyczące uruchamiania silnika przez holowanieDział zatytułowany „Informacje dotyczące uruchamiania silnika przez holowanie”
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Zasadniczo nie wolno uruchamiać silnika przez holowanie. Zastosować wspomaganie rozruchu.
Następujące samochody, ze względów technicznych nie powinny być uruchamiane przez holowanie:
- Samochód z przekładnią automatyczną.
- W samochodzie z rozładowanym akumulatorem, sterowniki silnika mogą nie działąć prawidłowo.
Jeżeli samochód musi być jednak uruchomiony przez holowanie (przekładnia ręczna):
- Włączyć 2-gi lub 3-ci bieg.
- Wcisnąć i przytrzymać sprzęgło.
- Włączyć zapłon i światła awaryjne.
- Kiedy obydwa samochody są już w ruchu, zwolnić sprzęgło.
- Natychmiast po uruchomieniu silnika, wcisnąć pedał sprzęgła i zdjąć nogę z biegu, aby uniknąć najechania na ciągnący samochód.
Informacje dotyczące holowania samochoduDział zatytułowany „Informacje dotyczące holowania samochodu”
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Lina holownicza lub sztywny holDział zatytułowany „Lina holownicza lub sztywny hol”
Najlepiej i najbezpieczniej holuje się na sztywnym holu. Tylko, kiedy sztywny hol nie jest dostpne, należy użyć linki holowniczej.
Lina holownicza powinna być elastyczna, aby chroniła obydwa samochody. Stosować linkę ze sztucznego włókna, albo linkę z podobnie elastycznego materiału.
Linkę holowniczą lub sztywny hol mocować tylko do przeznaczonego do tego celu ucha, albo do zaczepu do holowania.
Samochód z fabrycznie zamontowanym zaczepem do holowania może być holowany tylko za zpomocą sztywnego holu, któy jest specjalnie przeznaczony do montowania na głowicy zaczepu ⇒ Montowanie zdejmowanej głowicy zaczepu.
Kiedy włąsny samochód z przekładnią ręczną musi być holowanyDział zatytułowany „Kiedy włąsny samochód z przekładnią ręczną musi być holowany”
Sprawdzić, czy samochód w ogóle może być holowany ⇒ Kiedy nie wolno holować własnego samochodu?.
- Ustawić przekładnie w położeniu neutralnym ⇒ Przekładnia ręczna: włączanie biegu.
- Nie pozwolić na holowanie szybciej niż 50 km/h (30 mph).
- Nie dopuścić do holowania na odległość dalszą, niż 50 km.
Kiedy własny samochód z przekładnią automatyczną musi być holowanyDział zatytułowany „Kiedy własny samochód z przekładnią automatyczną musi być holowany”
Sprawdzić, czy samochód w ogóle może być holowany ⇒ Kiedy nie wolno holować własnego samochodu?.
- Wybrać położenie dźwigni przełączania N.
- Nie pozwolić na holowanie szybciej, niż 50 km/h (30 mph).
- Nie dopuścić do holowania na odległość dalszą, niż 50 km.
- Na wózku holowniczym samochód można holować wyłącznie z podniesionymi przednimi kołami.
Kiedy nie wolno holować własnego samochodu?Dział zatytułowany „Kiedy nie wolno holować własnego samochodu?”
- Jeżeli ze względu na uszkodzenie, przekładnia samochodu nie jest smarowana.
- Kiedy odległość do holowania w samochodzie z przekładnią automatyczną jest dłuższa, niż 50 km.
- Kiedy przykładowo po wypadku, swobodne obracanie się kół albo funkcja kierownicy nie mogą zostać zagwarantowane.
Podczas holowania obcego samogodu przestrzegać poniższych punktówDział zatytułowany „Podczas holowania obcego samogodu przestrzegać poniższych punktów”
- Przestrzegać obowiązujących przepisów.
- Przestrzegać informacji dotyczących holowania, zawartych w instrukcji obsługi obcego samochodu.
Samochód można holować tylko wtedy, kiedy ręczny hamulec i blokada kierownicy są zwiolnione.
Montowanie ucha holowniczego z przoduDział zatytułowany „Montowanie ucha holowniczego z przodu”
Rys. 195 W przednim zderzaku z prawej strony: przedstawienie wariantów dla wkręcenia ucha holowniczego.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Mocowanie wkręcanego ucha holowniczego znajduje się w przednim zderzaku, z prawej strony pod pokrywą ⇒ rys. 195.
Ucho holownicze musi być zawsze w samochodzie.
Zapoznać się z informacjami na temat holowania samochodu.
Wariant A: zdejmowanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant A: zdejmowanie pokrywy”
- Nacisnąć lewą krawędź pokrywy ⇒ rys. 195 (strzałka)
- Chwycić z tyłu za pokrywę, wyjąć ją wraz z zabezpieczeniem do przodu i pozostawić wiszącą przy samochodzie.
Wariant B: zdejmowanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant B: zdejmowanie pokrywy”
- Nacisnąć góną krawedź pokrywy ⇒ rys. 195 (strzałka).
- Chwycić z tyłu za pokrywę, wyjąć ją wraz z zabezpieczeniem do przodu i pozostawić wiszącą przy samochodzie.
Wariant C: zdejmowanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant C: zdejmowanie pokrywy”
- Zapinkę z drutu wyjąć z kompletu narzędzi przestrzeni bagażnika.
- Haczyk zapinki z drutu umieścić w szczelinie 1.
- Obrócić zapinkę z drutu, aż haczyki ustawią się w górę i będą przylegały do tylnej ścianki pokrywy.
- WYjąć zapinkę z drutu do przodu i pozostawić pokrywę wraz z zabezpieczeniem wiszącą przy samochodzie.
Mocowanie ucha holowniczegoDział zatytułowany „Mocowanie ucha holowniczego”
- Wyjąć ucho holownicze i klucz do kół z kompletu narzędzi w przestrzeni bagażnika.
- Wkręcić ucho holownicze na tyle mocno, ile jest możliwe przeciwnie do ruchu wskazóek zegara w mocowanie ⇒ rys. 195 (powiększenie) ⇒ . Użyć klucz do kół albo inny odpowiedni przedmiot, którym ucho holownicze można będzie wkręcić całkowicie i mocno w mocowanie.
- Po zakończeniu holowania, wykręcić ucho holownicze, obracając zgodnie z ruchem wskazówek zegara i ponownie zamontować odpowiednią pokrywę.
- Ucho holownicze, klucz do kół i ewentualnie zapinkę z drutu odłożyć ponownie do kompletu narzędzi samochodowych w przestrzeni bagażnika.
Zamontowanie pokrywyDział zatytułowany „Zamontowanie pokrywy”
- Pokrywę wraz zabezpieczeniem umieścić w odpowiedniej szczelinie i wcisnąć, aż zostanie zablokowana.
Ucho holownicze z tyłuDział zatytułowany „Ucho holownicze z tyłu”
Rys. 196 W zderzaku z tyłu, z prawej strony: wymontowanie pokryw dla ucha holowniczego.
Rys. 197 W zderzaku z tyłu: wymontowanie pokryw dla ucha holowniczego.
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Sztywne ucho holownicze znajduje się z tyłu prawej strony, pod zderzakiem ⇒ rys. 196 albo ⇒ rys. 197. Zależnie od wyposażenia, pokrywa znajduje się albo na uchu holowniczym, lub w zderzaku. Przed użyciem należy zdjąć pokrywę.
Zapoznać się z informacjami na temat holowania samochodu.
Wariant A: zdejmowanie i zakłądanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant A: zdejmowanie i zakłądanie pokrywy”
- Zdjąć pokrywę z ucha holowniczego ⇒ rys. 196 A (strzałka) do tyłu.
- Pokrywę schować bezpiecznie w przestrzeni bagażnika.
- Po zakończeniu holowania wyjąć pokrywę z bagażnika i nasunąć na ucho holownicze, aż do zablokowania.
Wariant B: zdejmowanie i zakłądanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant B: zdejmowanie i zakłądanie pokrywy”
- Pokrywę w zderzaku ⇒ rys. 196 B (strzałka) wyciągnąć do tyłu.
- Pokrywę schować bezpiecznie w przestrzeni bagażnika.
- Po zakończeniu holowania, wyjąć pokrywę z bagażnika, umieścić w zderzaku i wcisnąć, aż zostanie zablokowana.
Wariant C: zdejmowanie i zakładanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant C: zdejmowanie i zakładanie pokrywy”
- Pokrywę w zderzaku ⇒ rys. 197 C nacisnąć w kierunku strzałki w dół i wyjąć do tyłu.
- Pokrywę schować bezpiecznie w przestrzeni bagażnika.
- Po zakończeniu holowania, wyjąć pokrywę z bagażnika, umieścić w zderzaku i wcisnąć, aż zostanie zablokowana.
Wariant D: zdejmowanie i zakłądanie pokrywyDział zatytułowany „Wariant D: zdejmowanie i zakłądanie pokrywy”
- Wkrętak z końcówką Torx wyjąć z kompletu narzędzi bagażnika..
- Wykręcić śruby 1, 2 i 3.
- Pokrywę w zderzaku ⇒ rys. 197 D wyciągnąć w kierunku strzałki, do tyłu.
- Pokrywę i śruby schować bezpiecznie w przestrzeni bagażnika.
- Po zakońćzeniu holowania, wyjąć pokrywę i śruby z przestrzeni bagażnika.
- Pokrywę umieścić w zderzaku i wcisnąć, aż zostanie zablokowana.
- Ponownie wkręcić śruby 1, 2 i 3 i dokręcić.
- Wkrętak z końcówką Torx odłożyć ponownie do kompletu narzędzi w przestrzeni bagażnika.
Samochód z zamontowanym fabrycznie zaczepem do holowaniaDział zatytułowany „Samochód z zamontowanym fabrycznie zaczepem do holowania”
Jeżeli samochód został fabrycznie wyposażony w zaczep do holowania, można stosować go do holowania samochodu. Aby można było holować samochód, należy zamontować i użyć zaczep do holowania ⇒ Holowanie przyczepy.
Wskazówki dotyczące jazdy podczas holowania samochoduDział zatytułowany „Wskazówki dotyczące jazdy podczas holowania samochodu”
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Holowanie wymaga odpowiedniego doświadczenia, szczególnie przy użyciu linki holowniczej. Obaj kierowcy powinni znać zasady holowania. Niedoświadczony kierowca nie powinien więc holować.
Podczas jazdy zwracać uwagę, aby nie występowały niedopuszczalne siły naciągu i obciążenia uderzeniowe. Podczas manewrowania na nieutwardzonych drogach zachodzi zawsze obawa, że elementy mocowania zostaną przeciążone. W trakcie holowania, w ciągniętym samochodzie,
mimo włączonych świateł awaryjnych może być wskazywany kierunek skręcania. W tym celu, przy włączonym zapłonie należy przesunąć dźwignię kierunkowskazu w dowolne położenie. Na czas działania kierunkowskazów wyłączają się światła awaryjne. Kiedy tylko dźwignia kierunkowskazów znajdzie się w położeniu neutralnym, automatycznie włączają się światła awaryjne.
Kierowca samochodu, który jest holowanyDział zatytułowany „Kierowca samochodu, który jest holowany”
- Zapłon pozostawić włączony, aby kierownica nie została zablokowana i aby można było włączyć kierunkowskazy, sygnał dźwiękowy, wycieraczki i urządzenie do mycia szyb.
- Ponieważ wspomaganie kierowania nie działa po wyłączeniu silnika, do kierowania trzeba używać większej siły.
- Do hamowania wymagana jest znacznie większa siła, ponieważ nie działa wspomaganie siły hamowania. Nie najechać na ciągnący samochód.
- Zapoznać się z informacjami i wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi ciągnącego samochodu.
- Kierowca samochodu, który holuje:
- Szczególnie ostrożnie przyspieszać. Unikać nagłych manewrów jazdy.
- Hamować wcześniej niż zazwyczaj, lekko naciskając pedał hamulca.
- Zapoznać się z informacjami i wskazówkami zawartymi w instrukcji obsługi ciągniętego samochodu.