Przejdź do głównej zawartości

System poduszek bezpieczeństwa

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Samochód wyposażony jest w przednią poduszkę bezpieczeństwa kierowcy i przedniego pasażera. Przednie poduszki bezpieczeństwa mogą stanowić dodatkową ochronę dla klatki piersiowej kierowcy i przedniego pasażera, gdy siedzenie, pasy bezpieczeństwa, zagłówki i dla kierowcy koło kierownicy są prawidłowo ustawione i użytkowane. Poduszki bezpieczeństwa przeznaczone są do dodatkowej ochrony. Poduszki bezpieczeństwa nie zastępują pasów bezpieczeństwa, które należy mieć zawsze zapięte, akże, gdy przednie siedzenia posiadają przednie poduszki bezpieczeństwa.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia:

Rodzaje systemów poduszek bezpieczeństwa przedniego pasażera

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Występują dwa różne systemy poduszek bezpieczeństwa pasażera firmy Volkswagen:

AB
Cechy poduszek bezpieczeństwa przedniego pasażera, które można wyłączyć tylko w specjalistycznym serwisie.Cechy poduszek bezpieczeństwa przedniego pasażera, które można wyłączyć ręcznie. wyłącznikiem na kluczyk ⇒ Odłączanie przedniej poduszki pasażera
  • Lampka kontrolna System AIRBAG niesprawny w zestawie wskaźników.
  • Poduszka bezpieczeństwa pasażera w tablicy przyrządów.
  • Lamka kontrolna System AIRBAG niesprawny w zestawie wskaźników.
  • Lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF w górnej części konsoli środkowej.
  • Wyłącznik na kluczyk w schowku w tablic przyrządów, po stronie pasażera.
  • Poduszka bezpieczeństwa pasażera w tablicy przyrządów.

Oznaczenie: system poduszek bezpieczeństwa.

Oznaczenie: system poduszek bezpieczeństwa z wyłącznikiem poduszki przedniego pasażera.

Lampki kontrolne

Rys. 55 W górnej części konsoli środkowej: lampka kontrolna sygnaluzująca wyłączenie przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera

Rys. 55 W górnej części konsoli środkowej: lampka kontrolna sygnaluzująca wyłączenie przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Świeci sięMiejsceMożliwa przyczynaRozwiązanie
System AIRBAG niesprawny

Zestaw wskaźników

System poduszek bezpieczeństwa i napinaczy pasów niesprawny.

Udać się do specjalistycznego serwisu i niezwłocznie zlecić sprawdzenie systemu.

Górna część konsoli środkowej

Niesprawny system poduszek bezpieczeństwa.

Udać się do specjalistycznego serwisu i niezwłocznie zlecić sprawdzenie systemu.

Wyłączona przednia poduszka bezpieczeństwa pasażera.

Sprawdzić, czy poduszka bezpieczeństwa mus pozostać wyłączona.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Kiedy przy wyłączonej poduszce bezpieczeństwa przedniego pasażera, lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF , w górnej części konsoli środkowej nie świeci się ciągle albo razem z lampką kontrolną System AIRBAG niesprawny w zestawie wskaźników, mogła wystąpić niesprawność systemu poduszek bezpieczeństwa ⇒ .

Opis i funkcja poduszek bezpieczeństwa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Poduszka bezpieczeństwa podczas wypadku może ochronić pasażerów, tłumiąc podczas wypadków czołowych i bocznych ruch pasażerów w kierunku uderzenia.

Każda uruchomiona poduszka bezpieczeństwazostaje napełniona przez generator gazu. Jednocześnie pękają odpowiednie pokrywy modułu poduszki bezpieczeństwa i poduszki napełniają się z dużą siłą, w milisekundach, w swoich strefach napełniania się. Przy zanurzeniu się zapiętego pasem pasażera z napełnionej poduszki bezpieczeństwa wypływa zawarty w niej gaz, aby chwycić i wyhamować pasażera. W ten sposób można zmniejszyć ryzyko ciężkich i śmiertelnych obrażeń. Innych obrażeń, takich jak obrzmienia, obicia, oparzenia i zadrapania skóry nie można wykluczyć przy zastosowaniu napełnionej poduszki bezpieczeństwa.

Poduszki bezpieczeństwa nie zapewniają ochrony ramion i dolnych części ciała.

Najważniejszymi parametrami dla napełnienia poduszki bezpieczeństwa jest rodzaj wypadku, kąt zderzenia, prędkość jazdy samochodu i stan obiektu, w który uderzył samochód. Poduszki bezpieczeństwa nie napełniają się więc przy każdym widocznym uszkodzeniu samochodu.

Napełnienie się systemu poduszek bezpieczeństwa zależy od stopnia opóźnienia samochodu spowodowanego zderzeniem, które zostanie zarejestrowane przez sterownik elektroniczny. Kiedy wartość współczynnika opóźnienia ruchu będzie niższa od wartości odniesienia zaprogramowanej w sterowniku, poduszki bezpieczeństwa mimo możliwego znacznego uszkodzenia samochodu nie zadziałają podczas wypadku. Uszkodzenie samochodu, koszty naprawy albo nawet brak uszkodzenia samochodu podczas wypadku nie musząbyć objawem, czy poduszka bezpieczeństwa napełniła się, czy nie. Ponieważ sytuacje poszczególnych kolizji mogą się znacznie różnić, zakres prędkości jazdy samochodu i wartości referencyjnych może nie być możliwy do zdefiniowania. Stąd, niejest możliwe, aby przewidzieć każdy rodzaj i każdy kąt zderzenia, które mogą prowadzić do napełnienia się poduszki bezpieczeństwa. Ważnymi parametrami dla napełnienia się poduszek bezpieczeństwa są między innymi własności przedmiotu (twardy lub miękki), w który samochód uderza, kąt zderzenia oraz prędkość jazdy samochodu.

Poduszki bezpieczeństwa służą tylko jako uzupełnienie trójpunktowych, automatycznych pasów bezpieczeństwa w niektórych sytuacjach kolizji,kiedy wyhamowanie samochodu jest wystarczająco duże dla zadziałania poduszek bezpieczeństwa. Poduszki bezpieczeństwa zadziałąją tylko jedenraz i w określonych warunkach. Pasy bezpieczeństwa są zawsze, aby zapewnić ochronę w takich sytuacjach, kiedy poduszki nie powinny zadziałać, albo kiedy poduszki już zadziałały. Przykładowo, kiedy samochód po pierwszej kolizji zderzy się z kolejnym pojazdem lub zostanie uderzony przez inny samochód.

System oduszek bezpieczeństwa jest elementem ogólnej koncepcji biernego bezpieczeństwa samochodu. Najlepsze działanie ochronne systemu poduszek bezpieczeństwa można uzyskać tylko we współdziałaniu z prawidłowo założonymi pasami bezpieczeństwa i przy prawidłowej pozycji siedzącej Ustawienie pozycji siedzącej.

Składniki koncepcji bezpieczeństwa samochodu

Następujące elementy wyposażenia w samochodzie tworzą razem koncepcję bezpieczeństwa samochodu, w celu zmniejszenia ryzyka ciężkich i śmiertelnych obrażeń. W zależności od wyposażenia, niektóre elementy mogą nie być zamontowane w konkretnym samochodzie, albo na niektórych rynkach są niedostępne.

  • Zoptymalizwowane pasy bezpieczeństwa przy wszystkich miejscach siedzących.
  • Napinacze pasów kierowcy i przedniego pasażera.
  • Ograniczniki siły nacisku pasa dla kierowcy i przedniego pasażera i w razie potrzeby, na tylnych zewnętrznych siedzeniach.
  • Regulacja wysokości pasów przednich siedzeń.
  • Lampka ostrzegawcza Niezapięty pas bezpieczeństwa
  • Przednie poduszki bezpieczeństwa kierowcy i przedniego pasażera.
  • Łączone poduszki ezpieczeństwa głowy i poduszki boczne dla kierowcy i przedniego pasażera.
  • Poduszka bezpieczeństwa głowy z prawej i z lewej strony.
  • Lampka kontrolna poduszki bezpieczeństwa System AIRBAG niesprawny.
  • PASSENGER AIR BAG OFF - lapka kontrolna w górnej części konsoli środkowej.
  • Sterowniki i czujniki.
  • Zagłówki zoptymalizowane dla uderzeń z tyłu i z regulacją wysokości.
  • Regulowana kolumna kierownicy.
  • W razie potrzeby punkty mocowania fotelików dla dziecka na tylnych siedzeniach.
  • W razie potrzeby, punkty mocowania górnego pasa mocującego fotelika dla dziecka.

Sytuacje, w których nie wyzwala się przednia poduszka, poduszka boczna albo łączone poduszki bezpieczeństwa głowy i poduszki boczne

  • Kiedy zapłon jest wyłączony w czasie kolizji.
  • Kiedy podczas kolizji z pojazdem poprzedzającym, opóźnienie zmierzone przez sterownik jest zbyt niskie.
  • Przy lekkich zderzeniach bocznych.
  • Przy kolizjach z tyłu.
  • Przy przewróceniu się samochodu.
  • Kiedy prędkość przy zderzeniu jest niższa, niż wymagana wartość referencyjna zapisana w sterowniku.

Przednie poduszki bezpieczeństwa

Rys. 56 Usytuowanie i strefa napełniania się przedniej poduszki bezpieczeństwa kierowcy

Rys. 56 Usytuowanie i strefa napełniania się przedniej poduszki bezpieczeństwa kierowcy

Rys. 57 A: Usytuowanie i strefa napełniania się poduszki bezpieczeństwa pasażera

Rys. 57 Usytuowanie i strefa napełniania się poduszki bezpieczeństwa pasażera

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

System przednich poduszek bezpieczeństwa, w uzupełnieniu do pasów, zapewnia dodatkową ochronę głowy i tułowia kierowcy oraz przedniego pasażera, podczas kolizji czołowych o dużej sile zderzenia. Zawsze należy zachowywać największy możliwy odstęp od przedniej poduszki bezpieczeństwa ⇒ Ustawienie pozycji siedzącej. W ten sposób przednie poduszki bezpieczeństwa w razie uruchomienia mogą się całkowicie napełnić i zapewnić przy tym maksymalną ochronę.

Przednia poduszka bezpieczeństwa kierowcy jest umieszczona w kierownicy ⇒ rys. 56 A a przednia poduszka pasażera w tablicy przyrządów ⇒ rys. 57 A. Miejsca zamontowania poduszek bezpieczeństwa są oznaczone napisem „AIRBAG”.

Obramowanie na czerwono strefy ⇒ rys. 56 B i rys. 57 B zostaną objęte przez napełniające się przednie poduszki bezpieczeństwa (strefa napełniania się). Dlatego, w tych miejscach nigdy nie wolno kłaść ani mocować żadnych przedmiotów ⇒ . Zamontowanych fabrycznie elementów nie sięgną napełniające się przednie poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, np. podstawy telefonu komórkowego.

Przy napełnianiu się przednich poduszek bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, osłony poduszek w kierownicy rys. 56 B lub w tablicy przyrządów ⇒ rys. 57 B rozchylają się.

Ręczne odłączanie i włączanie przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera wyłącznikiem na kluczyk

Rys. 58 W schowku po stronie pasażera: wyłącznik na kluczyk do włączania i wyłączania przedniej poduszki bezpieczeństwa

Rys. 58 W schowku po stronie pasażera: wyłącznik na kluczyk do włączania i wyłączania przedniej poduszki bezpieczeństwa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Podczas mocowania fotelika dla dziecka, ustawionego tyłem do kierunku jazdy na siedzeniu przedniego pasażera, przednia poduszka bezpieczeństwa musi zostać odłączona!

Wyłączenie przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera

  • Wyłączyć zapłon.
  • Otworzyć schowek po stronie pasażera.
  • Całkowicie rozłożyć ostrze kluczyka samochodu ⇒ Zestaw kluczyków samochodu
  • Całkowicie rozłożone ostrze kluczyka wsunąć w wyłącznik w schowku ⇒ rys. 58 do drugiego blokowanego położenia. Ostrze kluczyka jest wtedy wsunięte na około 3/4 w wyłącznik ⇒ Ryzyko .
  • Kluczyk samochodu obrócić bez użycia znacznej siły w położenie OFF.
  • Wyciągnąć kluczyk samochodu z wyłącznika ⇒ i złożyć ostrze kluczyka.
  • Zamknąć schowek po stronie pasażera.
  • Lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF w górnej częsci konsoli środkowej świeci się ciągle przy włączonym zapłonie ⇒ Lampki kontrolne.

Włączanie przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera

  • Wyłączyć zapłon.
  • Otworzyć schowek po stronie pasażera.
  • Całkowicie rozłożyć ostrze kluczyka samochodu ⇒ Zestaw kluczyków samochodu
  • Całkowicie rozłożone ostrze kluczyka wsunąć w wyłącznik w schowku ⇒ rys. 58 do drugiego blokowanego położenia. Ostrze kluczyka jest wtedy wsunięte na około 3/4 w wyłącznik ⇒ Ryzyko .
  • Kluczyk samochodu obrócić bez użycia znacznej siły w położenie ON.
  • Wyciągnąć kluczyk samochodu z wyłącznika ⇒ i złożyć ostrze kluczyka.
  • Zamknąć schowek po stronie pasażera.
  • Sprawdzić, czy przy włączonym zapłonie, lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF w górnej części konsoli środkowej nie świeci się ⇒ Lampki kontrolne.

Cechy szczególne wyłączonej przedniej poduszki bezpieczeństwa pasażera

Wyłączona przednia poduszka bezpieczeństwa pasażera zostaje pokazana tylko za pomocą ciągle świecącej się lapki kontrolnej PASSENGER AIR BAG OFF w górnej części konsoli środkowej (OFF świeci się ciągle na żółto) ⇒ Lampki kontrolne.

Kiedy lampka kontrolna PASSENGER AIR BAG OFF w górnej części konsoli środkowej nie świeci się ciągle albo razem z lampką kontrolną System AIRBAG niesprawny w zestawie wskaźników, ze względów bezpieczeństwa na siedzeniu przedniego pasażera nie wolno montować systemu ezpieczeństwa dla dziecka. Przednia poduszka bezpieczeństwa pasażera może zadziałać w razie wypadku.

Boczne poduszki bezpieczeństwa

Rys. 59 Z lewej strony samochodu: strefa napełniania się bocznej poduszki bezpieczeństwa (wariant A). Z boku w przednim siedzeniu: usytuowanie i strefa napełniania się bocznej poduszki bezpieczeństwa (wariant B)

Rys. 59 Z lewej strony samochodu: strefa napełniania się bocznej poduszki bezpieczeństwa (wariant A). Z boku w przednim siedzeniu: usytuowanie i strefa napełniania się bocznej poduszki bezpieczeństwa (wariant B)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Boczne poduszki bezpieczeństwa znajdują się w odpowiednio tapicerowanych oparciach ⇒ rys. 59 B siedzenia kierowcy i siedzenia przedniego pasażera. Miejsca zamontowania oznaczone są etykietą z napisem „AIRBAG”.

Strefy obramowane na czerwono ⇒ rys. 59 wskazują przestrzeń zajętą przez napełnione boczne poduszki bezpieczeństwa (strefy napełniania się). Dlatego, w tych miejscach nigdy nie wolno kłaść ani mocować żadnych przedmiotów ⇒ .

Podczas kolizji bocznej wyzwalają się boczne poduszki bezpieczeństwa po stronie uderzenia samochodu i zmniejszają zagrożenie obrażeniami pasażerów w części ciała narażonej na wypadek.

Łączone poduszki bezpieczeństwa głowy i poduszki boczne

Rys. 60 Z lewej strony samochodu: strefa napełniania się łączonych poduszek bezpieczeństwa głowy i poduszek bocznych (wariant A). Z bokuw przednim siedzeniu: usytuowanie i strefa napełniania się łączonych poduszek bezpieczeństwa głowy z poduszkami bocznymi (wariant B)

Rys. 60 Z lewej strony samochodu: strefa napełniania się łączonych poduszek bezpieczeństwa głowy i poduszek bocznych (wariant A). Z bokuw przednim siedzeniu: usytuowanie i strefa napełniania się łączonych poduszek bezpieczeństwa głowy z poduszkami bocznymi (wariant B)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Łączone poduszki bezpieczeństwa głowy i boczne poduszki bezpieczeństwa znajdują się w odpowiednich oparciach siedzeń ⇒ rys. 60 B, kierowcy i przedniego pasażera. Miejsca zamontowania oznaczone są etykietą z napisem „AIRBAG”.

Strefy obramowane na czerwono ⇒ rys. 60 wskazują przestrzeń zajętą przez napełnione łączone poduszki bezpieczeństwa głowy i poduszki boczne (strefy napełniania się). Datego, w tych miejscach nigdy nie wolno kłaść ani mocować żadnych przedmiotów ⇒ .

Podczas kolizji bocznej wyzwalają się łączone poduszki bezpieczeństwa głowy i boczne poduszki ezpieczeństwa po stronie uderzenia samochodu i zmniejszają zagrożenie obrażeniami pasażerów w części ciała narażonej na wypadek.

Poduszki bezpieczeństwa głowy

Rys. 61 Z lewej strony samochodu: usytuowanie i strefa napełniania się poduszek bezpieczeństwa głowy

Rys. 61 Z lewej strony samochodu: usytuowanie i strefa napełniania się poduszek bezpieczeństwa głowy

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Po jednej poduszcze bezpieczeństwa głowy występuje po stronie kierowcy i pasażera, we wnętrzu samoachodu, ponad drzwiami ⇒ rys. 61. Usytuowanie jest oznaczone napisem „AIRBAG”.

Czerwono zakreślony obszar ⇒ rys. 61 zostanie objęty przez napełnioną poduszkę bezpieczeństwa głowy (strefa napełniania się). Dlatego, w tym miejscu nie wolno kłaść ani mocować żadnych przedmiotów ⇒ .

Podczas kolizji bocznej następuje zadziałanie poduszki bezpieczeństwa głowy po stronie uderzenia.

Podczas kolizji bocznych, poduszki bezpieczeństwa głowy zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń, w części ciała narażonej podczas wypadku, u pasażerów siedzących na przednich siedzeniach i na tylnych zewnętrznych siedzeniach.