Przejdź do głównej zawartości

Pasy bezpieczeństwa

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Regularnie sprawdzać stan wszystkich pasów bezpieczeństwa. Przy uszkodzeniach tkaniny pasa, połączeń pasów, automatów zwijających, albo elementów zamka odpowiedniego pasa bezpieczeństwa należy niezwłocznie zlecić wymianę w specjalistycznym serwisie ⇒ . Specjalistyczny serwis musi stosować właściwe części zamienne, które pasują do samochodu, do wyposażenia i do roku modelowego. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia:

Lampka ostrzegawcza

Rys. 44 Lampka ostrzeawcza w zestawie wskaźników

Rys. 44 Lampka ostrzeawcza w zestawie wskaźników

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Świeci się lub migaMożliwa przyczynaRozwiązanie
Niezapięty pas bezpieczeństwa

Niezapięty pas bezpieczeństwa kierowcy lub przedniego pasażera, jeżeli siedzenie przedniego pasażera jest zajęte.

Zapiąć pasy bezpieczeństwa

ALBO: Przedmioty leżą na siedzeniu przeedniego pasażera.Zabrać przedmioty z siedzenia przedniego pasażera i bezpieczenie schować.

Po włączeniu zapłonu zaświeca sie kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Jeżeli przed rozpoczęciem jazdy i przy prędkości wyższej, niż około 25 km/h (15 mph), pasy bezpieczeństwa nie są zapięte, albo wczasie jazdy zostaną odpięte, odezwie się sygnał dźwiękowy trwający kilka sekund. Dodatkowo miga lampka ostrzegawcza Niezapięty pas bezpieczeństwarys 44.

Lampka ostrzegawcza Niezapięty pas bezpieczeństwa gaśnie dopiero, kiedy przy włączonym zapłonie kierowca i przedni pasażer zapną pasy bezpieczeństwa.

Zderzenia czołowe i prawa fizyki

Rys. 45 Samochód z pasażerami bez zapiętych pasów zbliża się do ściany

Rys. 45 Samochód z pasażerami bez zapiętych pasów zbliża się do ściany

Rys. 46 Samochód z pasażerami bez zapiętych pasów uderza w mur

Rys. 46 Samochód z pasażerami bez zapiętych pasów uderza w mur

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zasada fizyki podczas zderzenia czołowego jest łatwa do wytłumaczenia. Dopóki samochód jest w ruchu ⇒ rys. 45, zarówno w samochodzie jak i w jadących osobach wytwarzana jest energia ruchu, tak zwana „siła kinetyczna”.

Im większa prędkość jazdy i większy ciężar, tym więcej energii musi zostać zredukowane w razie zderzenia.

Prędkość samochodu jest jednak najważniejszym parametrem. Jeżeli przykładowo prędkość podwoi się z około 25 km/h (15 mph) do około 50 km/h (31 mph), energia ruchu wzrośnie czterokrotnie!

Wielkość „energii kinetycznej” w znacznym stopniu zależy od prędkości jazdy, masy samochodu i liczby jadących osób. Jeżeli rośnie prędkość i większa jest masa, więcej energii musi zostać zredukowane w razie zderzenia.

Pasażerowie, którzy nie zapięli pasów bezpieczeństwa, nie są z samochodem „połączeni”. Podczas zderzenia czołowego osoby te będą poruszały się dalej z tą samą prędkością, jaką posiadał samochód w chwili zderzenia, aż się nieco zatrzymają! Ponieważ w niniejszym przykładzie jadące osoby nie mają pasów bezpieczeństwa, w chwili zderzenia cała energia ruchu tych osób zostanie zredukowana uderzeniem w ścianę ⇒ rys. 46.

Przy prędkości jazdy od około 31 km/h (19 mph) do około 50 km/h (31 mph), podczas zderzenia na ciało oddziałuje siła, która może przekroczyć 1 tonę (1 000 kg). Siły działające na ciało, przy wyższych prędkościach są jeszcze większe.

Przykład ten dotyczy nie tylko zderzeń czołowych, ale wszelkiego rodzaju zderzeń i kolizji.

Co dzieje się z pasażerami, którzy nie zapięli pasów

Rys. 47 Kierowca nie przypięty pasem zostaje wyrzucony do przodu

Rys. 47 Kierowca nie przypięty pasem zostaje wyrzucony do przodu

Rys. 48 Niezapięty pasażer na tylnym siedzeniu zostaje wyrzucony do przodu na kierowcę

Rys. 48 Niezapięty pasażer na tylnym siedzeniu zostaje wyrzucony do przodu na kierowcę

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Wielu ludzi uważa, że podczas lekkich kolizji można się przytrzymać rękoma. Jest to nieprawda!

Nawet przy małej prędkości, w chwili zderzenia na ciało osoby działają siły, których nie da się utrzymać ramionami i dłońmi. Podczas zderzenia czołowego, pasażerowie niezapięci pasem zostaną wyrzuceni do przodu i mogą uderzyć w sposób niekontrolowany w elementy wnętrza, jak np. kierownica, tablica przyrządów albo przednia szyba ⇒ rys. 47.

System poduszek bezpieczeństwa nie zastępuje pasów. Poduszka bezpieczeństwa zapewnia po zadziałaniu tylko dodatkową ochronę. Nie przy wszystkich rodzajach wypadków poduszki bezpieczeństwa wyzwalają się. Nawet, kiedy samochód jest wyposażony w system poduszek bezpieczeństwa, wszyscy pasażerowie muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa i pozostawać prawidłowo zapięci w czasie jazdy, z kierowcą włącznie. W ten sposób zmniejsza się ryzyko odniesienia ciężkich lub śmiertelnych obrażeń w razie wypadku - niezależnie, czy przy danym siedzeniu występuje poduszka bezpieczeństwa.

Poduszka bezpieczeństwa wyzwala się tylko raz. W celu uzyskania najlepszego działania ochronnego, pasy bezpieczeństwa muszą być zawsze prawidłowo zapięte, aby chroniły również podczas wypadku bez zadziałania poduszek. Niezapięci pasażerowie mogą zostać wyrzuceni z samochodu i w ten sposób ucierpieć ciężkie lub śmiertelne obrażenia.

Pasażerowie na tylnych siedzeniach powinni również prawidłowo zapiąć pasy, ponieważ poddczas wypadku mogą zostać w niekontrolowany sposób wyrzuceni z samochodu. Niezapięty pasażer na tylnym siedzeniu zagraża zarówno sobie, kierowcy jak również innym osobom w samochodzie ⇒ rys. 48.

Pasy bezpieczeństwa chronią

Rys. 49 Kierowca przytrzymany pasem bezpieczeństwa podczas nagłego hamowania

Rys. 49 Kierowca przytrzymany pasem bezpieczeństwa podczas nagłego hamowania

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa mogą tu stanowić znaczną różnicę. Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa przytrzymują osobę we właściwej pozycji siedzącej i w znacznym stopniu zmniejszają energię ruchu w razie wypadku. Pasy bezpieczeństwa pozwalają również uniknąć niekontrolowanych ruchów, które same w sobie mogą spowodować ciężkie obrażenia. Dodatkowo, prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zmniejszają zagrożenie wyrzucenia z samochodu ⇒ rys. 49.

Osoby siedzące, z prawidłowo zapiętymi pasami korzystają w znacznej mierze z tego, że energia kinetyczna zostaje wytłumiona przez pasy bezpieczeństwa. Również struktura przodu samochodu i inne elementy biernego bezpieczeństwa samochodu, jak np. system poduszek bezpieczeństwa gwarantują zmniejszenie energii ruchu. Powstająca energia zmniejsza się w ten sposób i redukuje ryzyko odniesienia obrażeń.

Przykłady opisują zderzenie czołowe. Prawidłowo ozałożóne pasy bezpieczeństwa w oczywisty sposób, znacznie zmniejszają zagrożenie również we wszystkich innych sytuacjach wypadków. Dlatego należy zapiąć pasy bezpieczeństwa przed każdą jazdą, również kiedy jedzie się „tylko na drugą ulicę”. Zwrócić uwagę, aby również pasażerowie byli prawidłowo zapięci.

Statystyki wypadków drogowych dowodzą, że prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa znacznie zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń i zwiększają szansę przeżycia podczas ciężkiej kolizji. Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zwiększają ponadto skuteczność działania poduszek bezpieczeństwa w razie zderzenia. Z tego względu, w większości krajów stosowanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe.

Mimo, że samochód jest wyposażony w poduszki bezpieczeństwa, pasy muszą być również zapięte. Przednie poduszki bezpieczeństwa wyzwalają się przykładowo tylko przy niektórych zderzeniach czołowych. Przednie poduszki nie wyzwalają się podczas lżejszych kolizji czołowych, lekkich kolizji bocznych, kolizji tylnych, przewrócenia się samochodu i podczas wypadków, w których parametr zadziałania poduszki w sterowniku nie zostanie przekroczony.

Dlatego należy zawsze mieć zapięty pas bezpieczeństwa i zwracać uwagę, aby pasażerowie prawidłowo azpięli pasy przed rozpoczęciem jazdy!

Posługiwanie się pasami bezpieczeństwa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Lista kontrolna

Posługiwanie się pasem bezpieczeństwa ⇒ :

  • Regularnie sprawdzać stan wszystkich pasów bezpieczeństwa.
  • Pasy bezpieczeństwa utrzymywać w czystości.
  • Obce ciała i ciecze należy zawsze utrzymywać z dala od taśmy pasa, od zaczepu zamka i od prowadnicy w zamku pasa.
  • Nie zakleszczyć i nie uszkodzić pasa bezpieczeństwa i zaczepu, np. podczas zamykania drzwi.
  • Nie wolno demontować, zmieniać ani naprawiać pasa bezpieczeństwa i jego elementów mocujących.
  • Pas bezpieczeństwa należy zawsze prawidłowo zapiąć przed rozpoczęciem jazdy, aw czasie jazdy pozostawiać zapięty.

Poskręcany pas bezpieczeństwa

Jeżeli pas bezpieczeństwa trudno wysuwa się z prowadnicy pasa, mogło się zdarzyć, że w wyniku szybkiego zwijania pasa po opdięciu, pas skręcił się w bocznej tapicerce:

  • Powoli i ostrożnie, całkowicie wysunąć pas bezpieczeństwa z zaczepu zamka.
  • Usunąć skręcenie pasa bezpieczeństwa i powoli wprowadzić pas ręką.

Kiedy skręcenia pasa bezpieczeństwa nie można usunąć, mimoo to zapiąć pas. Skręcenie nie powinno się wtedy znajdować w obszarze bezpośrednio przylegającym do ciała! Niezwłocznie udać się do specjalistycznego serwisu, aby zlecić usunięcie skręcenia.

Zakładanie lub zdejmowanie pasa bezpieczeństwa

Rys. 50 Umieszczenie zaczepu pasa bezpieczeństwa w zamku pasa

Rys. 50 Umieszczenie zaczepu pasa bezpieczeństwa w zamku pasa

Rys. 51 Poluzowanie zaczepu w zamku pasa

Rys. 51 Poluzowanie zaczepu w zamku pasa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa przytrzymują pasażerów podczas manewru hamowania lub wypadku w prawidłowym położeniu, aby mogły zapewnić maksymalną ochronę ⇒ .

Zapinanie pasa bezpieczeństwa

Pas bezpieczeństwa należy zakładać przed każdą jazdą

  • Prawidłowo ustawić przednie siedzenie i zagłówek
  • Oparcie tylnego siedzenia zabezpieczyć w położeniu pionowym ⇒ .
  • Taśmę pasa chwycić za zaczep i przełożyć równomiernie przez piersi i biodra. Jednocześnie nie poskręcać taśmy pasa ⇒ .
  • Zaczep pasa pewnie umieścić w zamku należącym do miejsca siedzącego ⇒ rys. 50.
  • Wykonać próbę przez pociągnięcie pasa bezpieczeństwa i sprawdzić, czy zaczep pasa został prawidłowo zablokowany w zamku.

Odpinanie pasa bezpieczeństwa

Pas bezpieczeństwa odpinać tylko w stojącym samochodzie ⇒ .

  • Czerwony przycisk wcisnąć w zamek pasa ⇒ rys. 51. Zaczep zamka wysuwa się.
  • Wprowadzić pas ręką, aby łatwiej było zwinąć taśmę pasa, pas bezpieczeństwa nie skręcił się i tapicerka nie została uszkodzona.

Ułożenie pasa

Rys. 52 A: Prawidłowe ułożenie pasa i prawidłowe ustawienie zagłówków

Rys. 52 Prawidłowe ułożenie pasa i prawidłowe ustawienie zagłówków

Rys. 53 Prawidłowe ułożenie pasa u kobiet ciężarnych

Rys. 53 Prawidłowe ułożenie pasa u kobiet ciężarnych

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Tylko przy prawidłowym ułożeniu, zapięte pasy bezpieczeństwa zapewniają w czasie wypadku optymalną ochronę i zmniejszają ryzyko ciężkich lub śmiertelnych obrażeń. Ponadto, prawidłowe ułożenie pasa pozwala utrzymać pasażera w takiej pozycji, że napełniająca się poduszka bezpieczeństwa może zapewnić maksymalną ochronę. Dlatego należy zawsze zakładać pas bezpieczeństwa i zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie pasa.

Nieprawidłowa pozycja siedząca może spowodować ciężkie lub śmiertelne obrażenia ⇒ Ustawianie pozycji siedzącej.

Prawidłowe ułożenie pasa

  • Barkowa część pasa bezpieczeństwa musi zawsze przebiegać przez środek barku, nigdy przez szyję, przez ramię, pod ramieniem ani za plecami.
  • Biodrowa część pasa bezpieczeństwa musi zawsze przechodzić przez biodra, nigdy przez brzuch.
  • Pas bezpieczeństwa powinien zawsze płasko i mocno przylegać do ciała. W razie potrzeby nieco dociągnąć taśmę pasa.

U kobiet ciężarnych pas bezpieczeństwa musi równomiernie przechodzić i płasko przylegać nad piersiami i możliwie nisko pod brzuchem, aby nie wywierał nacisku na podbrzusze - i w całym okresie ciąży ⇒ rys. 53.

Dopasowanie ułożenia pasa do rozmiarów ciałaUłożenie pasa można dopasować przy użyciu następującego wyposażenia:

Osoby, które ze względu na swoje warunki fizyczne nie mogą uzyskać optymalnego ułożenia pasa, powinny poinformować się w specjalistycznym serwisie na temat możliwości specjalnej zabudowy, aby zapewnić optymalne działanie ochronne pasa i poduszek bezpieczeństwa. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Regulacja wysokości pasa

Rys. 54 Obok przednich siedzeń: regulacja wysokości pasa

Rys. 54 Obok przednich siedzeń: regulacja wysokości pasa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Za pomocą regulacji wysokości pasa w przednim siedzeniu można dostosować ułożenie pasa bezpieczeństwa w pobliżu barku, odpowiednio do wzrostu ciała, aby można go było prawidłowo założyć:

  • Zdusić strzemię w kierunku strzałek i przytrzymać ⇒ rys. 54.
  • Przesunąć strzemię w górę lub w dół, aż pas bezpieczeństwa będzie przebiegał przez środek klatki piersiowej ⇒ Ułożenie pasa.
  • Zwolnić strzemię.
  • Przez pociągnięcie w tył sprawdzć, czy strzemię jest zablokowane.

Automat zwijający pasa, napinacze pasów i ograniczniki siły nacisku pasa

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie są elementem koncepcji bezpieczeństwa ⇒ System poduszek bezpieczeństwa i obejmują następujące ważne funkcje:

Automat zwijający pasa

Pasy bezpieczeństwa przy siedzeniu kierowcy i przedniego pasażera, oraz przy zewnętrznych tylnych miejscach siedzących (zależnie od wyposażenia również na tylnym środkowym miejscu siedzącym) są wyposażone w automaty zwijające w barkowej części pasa. Przy powolnym pociąganiu za pas bezpieczeństwa, albo podczas normalnej jazdy, barkowa część pasa zapewnia pełną swobodę ruchów. Przy szybkim wysuwaniu pasa bezpieczeństwa, nagłym hamowaniu, podczas jazdy w górach, na zakrętach i przy przyspieszaniu automat zwijający blokuje jednak pas bezpieczeństwa.

Napinacze pasów

Pasy bezpieczeństwa dla pasażerów na przednich siedzeniach wyposażone są w napinacze pasów. Napinacze pasów zostają uaktywnione przez czujniki podczas kolizji czołowych, bocznych i tylnych o znacznej sile zderzenia i napinają pasy bezpieczeństwa w kierunku przeciwnym do kierunki rozwijania. Luźny pas bezpieczeństwa zostaje wciągnięty i w ten sposób ruch pasażera do przodu, albo ruch pasażerów w kierunku zderzenia zostaje zredukowany. Napinacze pasów współpracują z systemem poduszek bezpieczeństwa. Napinacze pasów nie zostają wyzwolone przy przewróceniu się samochodu, kiedy poduszki boczne albo łączone poduszki głowy i boczne poduszki bezpieczeństwa nie zostaną uaktywnione.

Podczas zadziałania może powstać drobny pył. Jest to zjawisko normalne, które nie oznacza pożaru w samochodzie.

Ogranicznik siły nacisku pasa

Ogranicznik siły nacisku pasa zmniejsza podczas wypadku siłę pasa bezpieczeństwa wywieraną na ciało osoby.

Przed złomowaniem samochodu, albo poszczególnych elementów systemu należy przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa. Przepisy te są znane specjalistycznym serwison ⇒ Serwis i utylizacja napinaczy pasów

Serwis i utylizacja napinaczy pasów

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Podczas prac przy napinaczu pasa, jak również przy wymontowaniu i zamontowaniu innych elementów samochodu w ramach czynności naprawczych, pas bezpieczeństwa może zostać uszkodzony w niewidoczny sposób. Skutkiem tego może być nieprawidłowe działanie albo brak działania napinaczy w razie wypadku.

Aby nie ograniczyć skuteczności działania napinaczy pasów i aby wymontowane elementy nie spowodowały żadnych obrażeń lub zanieczyszczenia środowiska, należy stosować się do przepisów. Przepisy te są znane specjalistycznym serwisom.

Moduły poduszek bezpieczeństwai napinacze pasów zawierają nadchloran. Zwrócić uwagę na uregulowania prawne dotyczące utylizacji.