Przejdź do głównej zawartości

Bagażnik dachowy

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Dach samochodu został zoptymalizowany dla aerodynamiki samochodu. Zwykłe wsporniki główne llub drążki nośne i systemy wsporników nie mogą być mocowane do rynienek deszczowych.

Rynienki deszczowe są zamontowane w taki sposób, aby ułatwiały odpływ wody, dlatego należy stosować tylko wsporniki główne, drążki nośne lub systemy wsporników dopuszczone przez firmę Volkswagen.

Kiedy należy zdemontować wsporniki główne albo drążki nośne i system wsporników?

  • Kiedy nie jest już używany.
  • Kiedy samochód przejeżdża przez myjnię.
  • Kiedy wysokość samochodu przekracza niezbędną wysokość przejazdu, np. w garażu.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Po zamontowaniu wsporników głównych lub drążków nośnych i system wsporników, z powodu zwiększonego oporu powietrza wzrasta również zużycie paliwa.

Przymocowanie wsporników głównych lub drążków nośnych i systemu wsporników

Rys. 91 A: punkty zamocowania wsporników głównych albo drążków nośnych (obustronnie A: w samochozie 2-drzwiowym bez poręczy dachowych, B: w samochodzie 4-drzwiowym bez poręczy dachowych, C: w samochodzie z poręczami dachowymi (Cross Polo))

Rys. 91 A: punkty zamocowania wsporników głównych albo drążków nośnych (obustronnie A: w samochozie 2-drzwiowym bez poręczy dachowych, B: w samochodzie 4-drzwiowym bez poręczy dachowych, C: w samochodzie z poręczami dachowymi (Cross Polo)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Wsporniki główne albo drążki nośne służą jako podstawa dla specjalnych systemów wsporników. Do przewożenia bagażu, rowerów, desek surfingowych, nart i łódek, ze względów bezpieczeństwa niebędne są opdowiednie systemy wsporników. Odpowiednie akcesoria są dostępne u partnera Volkswagen.

Wsporniki główne, drążki nośne i syste wsporników muszą być zawsze prawidłowo przymocowane. Koniecznie należy zapoznać się z załączoną instrukcją montażu wsporników głównych, drążków nośnych lub systemu wsporników.

Samochód bez poręczy dachowych: mocowanie wsporników głównych i systemu wsporników

  • Samochód 2-drzwiowy: otwory lub oznaczenia punktów zamocowania dla przednich wsporników głównych znajdują się w dolnej części profili dachowych ⇒ rys. 91 A (powiększenie z lewej strony). Otwory albo oznaczenia punktów zamocowania są widoczne dopiero po otwarciu drzwi. Oznaczenia do mocowania tylnego wspornika głównego znajdują się z góry na bocznych szybach ⇒ rys. 91 A (powiększenie z prawej strony).

    Belki bagażnika dachowego do wersji 2-drzwiowej: 6R3071126

  • Samochód 4-drzwiowy: otwory lub oznaczenia punktów zamocowania dla wsporników głównych znajdują się w dolnej części profili dachowych i są widoczne dopiero po otwarciu drzwi ⇒ rys. 91 B.

    Belki bagażnika dachowego do wersji 4-drzwiowej: 6R0071126

Wspornik bagażnika należy mocować tylko w miejscach z oznaczeniami pokazanymi na rysunku ⇒ .

Po prawidłowym zamontowaniu wsporników głównych, system wsporników należy przymocować do wsporników głównych zgodnie z załączoną instrukcją montażu.

Samochód z poręczami dachowymi: mocowanie drążków nośnych i systemu wsporników

Otwory do mocowania znajdują się na wewnętrznej stronie poręczy dachowej ⇒ rys. 91 C.

Drążki nośne należy mocować tylko w miejscach z oznaczeniami pokazanymi na rysunku.

Po prawidłowym zamontowaniu wsporników nośnych, system wsporników należy przymocować do drążków nośnych zgodnie z załączoną instrukcją montażu. Zwrócić uwagę, aby istniał wystarczający odstęp od anteny dachowej, aby chronić antenę przed uszkodzeniami.

Należy przeczytać, zapoznać się i zawsze wozić w samochodzie dostarczoną instrukcję montażu wsporników głównych, drążków nośnych i odpowiedniego systemu wsporników.

Załadowanie systemu wsporników

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Ładunek może być prawidłowo przymocowany tylko, kiedy wsporniki główne, drążki nośne i system wsporników są prawidłowo zamontowane ⇒ .

Maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu

Dopuszczalne, maksymalne obciążenie dachu wynosi 75 kg. Na obciążenie dachu składa się ciężar systemu wsporników, wsporników głównych albo drążków nośnych i samego ładunku przewożonego na dachu ⇒ .

Należy zawsze uzyskać informacje dotyczące ciężaru systemu wsporników, wsporników głównych lub drążków nośnych i transportowanego ładunku, w razie potrzeby wyznaczyć. Nie wolno przekraczać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu.

Stosując wsporniki główne lub drążki nośne i system wsporników o zmniejszonym udźwigu, nie można wykorzystywać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu. W takich przypadkach system wsporników można obciążać tylko do granicy podanej w instrukcji montażu.

Ładunek rozkładać równomiernie

Ładunek rozłożyć równomiernie i prawidłowo zabezpieczyć ⇒ .

Sprawdzać zamocowanie

Po zamocowaniu wsporników głównych albo drążków nośnych i systemu wsporników, po krótkiej jeździe i następnie w regularnych odstępach należy kontrolować połączenia śrubowe i mocowania.


Przydatne linki: