Przejdź do głównej zawartości

Akumulator

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Akumulator samochodu jest elementem instalacji elektrycznej samochodu.

Nie wolno wykonywać prac w instalacji elektrycznej, gdy nie posiada się wystarczającej wiedzy w zakresie koniecznych czynności i ogólnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa i gdy nie dysponuje się odpowiednimi narzędziami ⇒ ! W razie potrzeby, wykonanie wszystkich prac należy zlecić w specjalistycznym serwisie. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego. Niewłaściwe wykonywanie prac może powodować poważne zranienia.

Usytuowanie akumulatora samochodowego

Akumulator znajduje się w przedziale silnikowym, albo we wnęce koła zapasowego, pod kołem awaryjnym.

Objaśnienie ostrzeżeń na akumulatorze

SymbolZnaczenie
Stosować zawsze okulary ochronne!
Kwas akumulatorowy jest silnie żrący. Nosić zawsze rękawice i okulary ochronne!
Podczas ładowania akumulatora samochodowego powstaje bardzo wybuchowa mieszanina gazów!
Elektrolit i akumulator samochodowy przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci!

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Po uruchomieniu silnika z mocno rozładowanym albo ze zmienionym akumulatorem, ustawienia systemowe (czas zegarowy, data, indywidualne ustawienia systemu konfortu i zaprogramowanie) zmieniły się lub mogły zostać usunięte. Sprawdzić i skorygować ustawienia, kiedy tylko akumulator samochodu będzie wystarczająco naładowany.

Lampka ostrzegawcza

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Świeci sięMożliwa przyczynaRozwiązanie
Prądnica niesprawnaPrądnica uszkodzona

Udać się do specjalistycznego serwisu. Zlecić sprawdzenie instalacji elektrycznej. Nie wyłączać niezbędnych odbiorników elektrycznych. Akumulator w czasie jazdy nie vędzie ładowany z alternatora.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrezegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Sprawdzanie poziomu elektrolitu w akumulatorze

Rys. 142 W przedziale silnikowym: zdejmowanie skrzynki bezpieczników z akumulatora.

Rys. 142 W przedziale silnikowym: zdejmowanie skrzynki bezpieczników z akumulatora.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Poziom elektrolitu w akumulatorze, przy wysokich przebiegach samochodu, w krajach o gorącym klimacie i w starszych samochodach należy sprawdzać regularnie. Poza tym, akumulator samochodowy jest bezobsługowy.

Samochód z systemem Start-Stop jest wyposażony w specjalny akumulator. W tych akumulatorach, ze względów technicznych nie można sprawdzać poziomu elektrolitu.

W samochodzie z akumulatorem we wnęce kołą zapasowego, sprawdzenie poziomu elektrolitu nie jest możliwe bez wymontowania elementów samochodu. Wezwać fachową pomoc.

Przygotowania w samochodzie z akumulatorem w przedziale silnikowym

Odchylenie skrzynki bezpieczników na bok

W zależności od typu silnika w samochodzie, skrzynki bezpieczników na akumulatorze samochodowym występują w różnych wykonaniach.

  • Odchylić pałąki ⇒ rys. 143 (wąskie strzałki) od akumulatora samochodowego, w razie potrzeby użyć wkrętak i skrzynkę bezpieczników odchylić w bok, w kierunku strzałki (szeroka strzałka).

Sprawdzanie poziomu kwasu akumulatorowego

  • Zapewnić wystarczające oświetlenie, aby można było wyraźnie rozpoznać kolory. Nie wolno stosować otwartego ognia oraz zarzących się przedmiotów jako oświetlenia.
  • Okrągły wziernik w górnej części akumulatora samochodu zmienia wskazanie kolorystyczne w zależności od poziomu kwasu ⇒ rys. 143 (powiększenie).
Wskazanie barwneCzynność
jasnożółty lub bezbarwnyPoziom elektrolitu w akumulatorze samochodowym za niski. Sprawdzenie i ewentualną wymianę akumulatora samochodowego zlecić w specjalistycznym serwisie.
czarne wskazaniePoziom elektrolitu akumulatora samochodowego jest prawidłowy.

Ładowanie, wymiana, odłączanie lub podłączanie akumulatora

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Ładowanie akumulatora

Naładowanie akumulatora powinno zaostać wykonane w specjalistycznym serwisie, ponieważ technologia zamontowanego fabrycznie akumulatora wymaga ładowania z ograniczonym napięciem ⇒ . Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Wymiana akumulatora

Akumulator został skonstruowany odpowiednio do miejsca zamontowania i jest wyposażony w zabezpieczenia. Kiedy akumulator samochodowy musi zostać wymieniony, przed zakupem nowego u partnera Volkswagen należy dowiedzieć się o zgodności elektromagnetycznej, rozmiarach i niezbędnych wymaganiach co do obsługi, mocy i bezpieczeństwa dla nowego akumulatora samochodowego. Producent samochodu zaleca, aby wymianę akumulatora samochodowego zlecić partnerowi serwisowemu Volkswagen.

Stosować wyłącznie bezobsługowy akumulator, zgodny z normą TL 825 06 i VW 7 73. Norma ta musi mieć datę z czerwca 2012 lub bardziej aktualną.

Samochód z systemem Start-Stop jest wyposażony w specjalny akumulator. Ten akumulator należy więc wymienić tylko na akumulator o tej samej specyfikacji.

Odłączanie akumulatora

Kiedy akumulator musi zostać odłączony od instalacji elektrycznej w samochodzie, zwrócić uwagę na poniższe punkty:

  • Wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne i zapłon.
  • Przed odłączeniem należy odblokować samochód, inaczej wyzwolony zostanie alarm.
  • Najpierw odłączyć przewód z bieguna ujemnego, następnie z dodatniego ⇒ .

Podłączanie akumulatora

  • Przed ponownym podłączeniem akumulatora należy wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne i zapłon.
  • Najpierw założyć przewód na biegun dodatni, następnie na ujemny ⇒ .

Po podłączeniu akumulatora i po włączeniu zapłonu mogą zaświecić się różne lampki kontorlne. Lampki gasną, kiedy pokonany zostanie krótki odcinek drogi z prędkością 15 - 20 km/h (10 - 12 mph). Kiedy lampki kontrolne nadal się świecą, udać się do specjalistycznego serwisu i zlecić sprawdzenie samochodu.

Kiedy akumulator był przez dłuższy czas odłączony, może się zdarzyć, że najbliższy przegląd nie zostanie prawidłowo wyznaczony lub obliczony ⇒ Wskazanie terminów przeglądu. Zwrócić uwagę na maksymalne dopuszczalne okresy przeglądów ⇒ zeszyt Książka przeglądów serwisowych.

Automatyczne odłączanie odbiorników

Inteligentny system zarządzania instalacją elektryczną, przy silnym obciążeniu akumulatora samochodowego powoduje automatyczne uruchomienie różnych środków zapobiegawczych rozładowaniu:

  • Obroty biegu jałowego zostają podniesione, aby alternator dostarczył większej ilości prądu.
  • W razie potrzeby, w większych odbiornikach prądu ograniczona zostanie moc, albo w sytuacji awaryjnej zostaną całkowicie wyłączone.
  • Podczas uruchamiania silnika, na krótko może zostać przerwane zasilanie gniazdka 12V i zapalniczki.

System zarządzania instalacją elektryczną nie zawsze może zapobiec rozładowaniu akumulatora samochodowego. Przykładowo, kiedy zapłon jest włączony przez dłuższy czas, przy wyłączonym silniku, albo światła postojowe lub parkowania są włączone podczas dłuższego postoju.

W jaki sposób rozładowuje się akumulator?

  • Dłuższe okresy postoju, bez uruchamiania silnika, w szczególności przy włączonym zapłonie.
  • Korzystanie z odbiorników elektrycznych przy stojącym silniku.

Akumulator zutylizować zgodnie z przepisami. Akumulatory samochodowe mogą zawierać substancje trujące, jak kwas siarkowy i ołów.

Kwas akumulatorowy może zanieczyścić środowisko. Rozlane materiały eksploatacyjne należy zebrać i prawidłowo zutylizować.