Przejdź do głównej zawartości

Płyn chłodzący silnik

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Nigdy nie wykonywać prac w układzie chłodzenia silnika, gdy nie posiada się koniecznej wiedzy i gdy nie posiada się właściwych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych ⇒ ! W razie potrzeby, wykonanie wszystkich prac należy zlecić w specjalistycznym serwisie. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Niewłaściwe wykonywanie prac może powodować poważne zranienia.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Płyn chłodzący i dodatki przeciwzamrarzające mogą zanieczyścić środowisko. Rozlane materiały eksploatacyjne należy zebrać i fachowo zutylizować.

Lampka ostrzegawcza i wskazanie temperatury płynu chłodzącego silnik

Rys. 140 Wskazanie temperatury płynu chłodzącego silnik w zestawie wskaźników: A - zakres zimna; B - zakres normalny; C - zakres ostrzegania.

Rys. 140 Wskazanie temperatury płynu chłodzącego silnik w zestawie wskaźników: A zakres zimna; B - zakres normalny; C zakres ostrzegania.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

W zależności od typu samochodu, w zestawie wskaźników może znajdować się wskazanie temperatury płynu chłodzącego. Przy normalnym sposobie jazdy, wskazówka znajduje się w środkowym zakresie podziałki. Przy dużym obciążeniu silnika - przede wszystkim przy wysokich temperaturach otoczenia - wskazówka może się przesunąć dalej w prawo.

MigaPołożenie wskazówki ⇒ rys. 140Możliwa przyczynaRozwiązanie
Płyn chłodzący silnik

C Zakres ostrzegania

Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego w silniku
STOP! Nie jechać dalej!

Nie jechać dalej!

Zatrzymać samochód, kiedy tylko będzie to możliwe w bezpieczny sposób. Wyłączyć silnik, wystudzić silnik, aż wskazówka ponownie znajdzie się w zakresie normalnym. Sprawdzić poziom płynu chłodzącego silnik ⇒ Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego.

B Zakres normalny

Poziom płynu chłodzącego silnik zbyt niski

Przy ochłodzonym silniku sprawdzić poziom płynu chłodzącego, a przy zbyt niskiem poziomie dolać płynu ⇒ Uzupełnianie płynu chłodzącego. Kiedy poziom płynu chłodzącego silnik jest prawidłowy, wystąpiła niesprawność.

– –

System płynu chłodzącego silnik niesprawny
STOP! Nie jechać dalej!

Nie jechać dalej!

Wezwać fachową pomoc!

– –

A Zakres zimna

– –

Unikać wysokich obrotów silnika i znacznego obciążenia silnika, dopóki silnik nie jest rozgrzany.

Świeci sięMożliwa przyczynaRozwiązanie
Płyn chłodzący silnikZbyt niska temperatura płynu chłodzącego w silniku na autogaz.

Unikać wysokich obrotów i dużego obciążenia silnika. Odczekać, aż do osiągnięcia wystarczjaącej temperatury roboczej.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Specyfikacja płynu chłodzącego silnik

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Układ chłodzenia silnika jest napełniony fabrycznie mieszaniną specjalnie przygotowanej wody i co najmniej 40 procentowej ilości dodatku chłodzącego silnik G 13 (TL-VW 774 J). Dodatek do płynu chłodzącego silnik można rozpoznać po różowym zabarwieniu. Roztwór wody i dodatku chłodzącego silnik zapewnia nie tylko ochronę przed zamarznięciem do -25°C (-13°F), ale chroni przed korozją elementy ze stopów aluminium w układzie chłodzenia silnika. Ponadto, ieszanina zapobiega odkładaniu się kamienia i podwyższa punt wrzenia płynu chłodzącego silnik.

Stężenie dodatku do płynu chłodzącego silnik, dla ochrony układu chłodzenia musi zawsze wynosić co najmniej 40 %, nawet kiedy w gorącym klimacie zabezpieczenie przed zamarzaniem nie jest konieczne.

Jeżeli ze względów klimatycznych, wymagana jest większa odporność na zamarzanie, można zwiększyć stężenie dodatku do płynu chłodzącego silnik. Stężenie dodatku do płynu chłodzącego silnik nie może być jednak wyższe niż 60 %, w przeciwnym razie odporność na zamarzanie ponownie zmniejszy się, co pogorszy skuteczność chłodzenia.

Podczas uzupełniania płynu chłodzącego silnik, należy użyć roztworu wody destylowanej i co najmniej 40 % dodatku do płynu chłodzącego silnik G 13 albo G 12 plus-plus 9TL-VW 774 G (obydwa w kolorze różowym), aby uzyskać optymalną ochronę przed korozją ⇒ Ryzyko . Zmieszanie G 13 ze środkami chłodzącymi silnik G 12 plus (TL-VW 774 F), G 12 (czerwone zabarwienie) albo G 11 (niebieskozielone zabarwienie) znacznie pogarsza własności antykorozyjne i stąd należy tego unikać ⇒ Ryzyko .

Płyn chłodzący silnik i dodatki do płynu chłodzącego silnik mogą zanieczyścić środowisko. Rozlane materiały eksploatacyjne należy zebrać i fachowo zutylizować, zgodnie z przepisami ochrony środowiska.

Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego i uzupełnianie płynu

Rys. 141 W przedziale silnikowym: oznaczenia na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego silnik

Rys. 141 W przedziale silnikowym: oznaczenia na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego silnik

Rys. 142 W przedziale silnikowym: pokrywa zbiornia wyrównawczego płynu chłodzącego

Rys. 142 W przedziale silnikowym: pokrywa zbiornia wyrównawczego płynu chłodzącego

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Gdy poziom płynu chłodzącego silnik jest zbyt niski, zaświeca się lampka ostrzegawcza płynu chłodzącego.

Przygotowania

  • Zaparkować samochód na poziomej i stałej płaszczyźnie.
  • Odczekać, aż silnik ostygnie ⇒ .
  • Otworzyć pokrywę przedziału silnikowego ⇒ Otwieranie pokrywy przedziału silnikowego.
  • Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego silnik można rozpoznać po symbolu na pokrywie ⇒ rys. 142.

Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego

  • Poziom płynu chłodzącego silnik należy sprawdzać przy zimnym silniku, przy bocznym oznaczeniu zbiornika wyrównawczego ⇒ rys. 141.
  • Kiedy poziom płynu chłodzącego silnik jest poniżej znaku minimum („min”), uzupełnić płyn chłodzący silnik. W rozgrzanym silniku, poziom płynu chłodzącego może również znajdować się nieco powyżej górnej krawędzi zaznaczonego zakresu.

Uzupełnianie płynu chłodzącego silnik

  • Zawsze ochraniać twarz, ręce i ramiona przed gorącym płynem chłodzącym lub parą, stosując właściwe szmatki na pokrywie zbiornika wyrównawczego.
  • Ostrożnie odkręcić pokrywę ⇒ .
  • Uzupełniać tylko nowym płynem chłodzącym silnik, zgodnym ze specyfikacją Volkswagen (⇒ Specyfikacja płynu chłodzącego). Nie napełniać powyżej górnej krawędzi zaznaczonego obszaru ⇒ Ryzyko !
  • Mocno dokręcić pokrywę.
  • Jeżeli w sytuacji awaryjnej płyn chłodzący silnik zgodny z wymaganą specyfikacją (⇒ Specyfikacja płynu chłodzącego) nie jest dostępny, można zastosować inny dodatek do płynu chłodzącego silnik! Zamiast tego dolewać tylko **wodę destylowaną ⇒ Ryzyko . Następnie, możliwie niezwłocznie odtworzyć prawidłowe proporcje mieszaniny przy zastosowaniu odpowiedniego dodatku do płynu chłodzącego silnik.