Przejdź do głównej zawartości

Olej silnikowy

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Rozlany i rozpylony olej silnikowy może zanieczyścić środowisko. Rozlane materiały eksploatacyjne należy zebrać i fachowo zutylizować, zgodnie z przepisami ochrony środowiska.

Lampki ostrzegawcze i kontrolne

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Świeci się

Możliwa przyczynaRozwiązanie
Olejarka, konewka, sosierka, lampa alladyna - system oleju w silnikuPoziom oleju w silniku za niski.Wyłączyć silnik. Sprawdzić poziom oleju w silniku.

Miga

Możliwa przyczynaRozwiązanie
Olejarka, konewka, sosierka, lampa alladyna - system oleju w silnikuZa niskie ciśnienie oleju w silniku
STOP! Nie jechać dalej!

Nie jechać dalej!

Wyłączyć silnik. Sprawdzić poziom oleju.

– Kiedy lampka ostrzegawcza miga, mimo że poziom oleju w silniku jest prawidłowy, nie jechać dalej, albo pozostawić silnik pozostawić silnik pracujący. Konsekwencją tego może być uszkodzenie silnika. Wezwać fachową pomoc.

Olejarka, konewka, sosierka, lampa alladyna - system oleju w silnikuSystem oleju w silniku niesprawny.Udać się do specjalistycznego serwisu. Zlecić sprawdzenie czujnika oleju w silniku.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Specyfikacja oleju silnikowego

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Olej silnikowy, który ma być stosowany, musi dokładnie odpowiadać specyfikacjom.

Prawidłowo dobrany olej silnikowy jest ważny dla działania i żywotności silnika. Silnik jest fabrycznie napełniony specjalnym, wysokogatunkowym olejem wielosezonowym, który z reguły można używać przez cały rok.

W miarę możliwości stosować wyłącznie olej silnikowy dopuszczony przez firmę Volkswagen ⇒ Ryzyko . Aby zachować prawo do zmiennego serwisu, można dolewać tylko olej silnikowy dopuszczony dla zmiennego terminu serwisu, zgodnie z odpowiednią normą (⇒ Tab. na stronie 231 ddd). przy wymienionych olejach silnikowych chodzi o lekkobieżne oleje wielosezonowe.

Oleje silnikowe podlegają dalszemu, ciągłemu rozwojowi. Partner Volkswagen jest na bieżąco informowany o zmianach technicznych. Firma Volkswagen zaleca więc, aby wymianę oleju zlecać partnerowi serwisowemu Volkswagen.

Gatunki olejów silnikowych są dopasowane nie tylko do wymagań silników i systemów oczyszczania spalin, ale również do jakości paliwa. We wszystkich silnikach spalinowych, olej silnikowy zasadniczo wchodzi w kontakt z pozostałościami procesu spalania i z paliwem, co ma odpowiedni wpływ na starzenie się oleju silnikowego.

Ponieważ jakość paliwa na poszczególnych rynkach może się różnić czasem bardzo mocno, należy to uwzględnić przy dobieraniu prawidłowego gatunku oleju silnikowego.

Stosowanie olejów silnikowych według norm VW 504 00 i VW 507 00 wymaga jakości paliwa zgodnej z normą EN 228 (paliwa benzynowe) i EN 590 (olej napędowy) albo jakości porównywlanej. Z tego względu oleje silnikowe zgodne z normą VW 504 00 i VW 507 00 dla wielu rynków są nieodpowiednie.

Dopuszczone specyfikacje olejów silnikowych ⇒ Ryzyko*Alternatywne specyfikacje olejów silnikowych ⇒ Ryzyko
Rodzaj silnikaZmienny okres przeglądu QI6 (LongLife)Stały okres przeglądu QI1, QI2, QI3, QI4, QI7 (zależny od czasu lub przebiegu)Tylko w Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegi, Japonii i Australii a)
Silniki benzynoweVW 504 00VW 502 00VW 504 00
Silniki wysokoprężne z filtrem cząstek stałychVW 507 00VW 507 00
Silniki wysokoprężne bez filtra cząstek stałychVW 507 00VW 505 01VW 507 00
Silniki na autogazVW 502 00VW 502 00
a) Alternatywne specyfikacje olejów silnikowych mogą być stosowane tylko w stałych serwisach QI1, QI2, QI3, QI4 i QI7 i tylko wtedy, kiedy w danym kraju dostępne są paliwa o jakości zgodnej z normą EN 228 (paliwo benzynowe) i EN 590 (olej napędowy) albo o jakości porównywalnej.

Sprawdzanie poziomu i uzupełnianie oleju silnikowego

Rys. 138 Miarka poziomu oleju z oznaczonymi polami

Rys. 138 Miarka poziomu oleju z oznaczonymi polami

Rys. 139 W przedziale silnikowym: pokrywa króćca wlewu oleju

Rys. 139 W przedziale silnikowym: pokrywa króćca wlewu oleju

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Lista kontrolna

Wykonać kroki w podanej kolejności ⇒ :

  1. Samochod z silnikiem rozgrzanym do temperatury roboczej zaparkować na poziomej powierzchni, aby uniknąć nieprawidłowego odczytania poziomu oleju silnikowego.
  2. Wyłączyć silnik i odczekać kilka minut, aby oej silnikowy spłynął do miski olejowej.
  3. Otworzyć pokrywę przedziału silnikowego Otwieranie pokrywy przedziału silnikowego.
  4. Odszukać otwór wlewu oleju i miarkę poziomu oleju. Króciec wlewu oleju jest oznaczony symbolem Olejarka, konewka, sosierka, lampa alladyna - system oleju w silniku na pokrywie ⇒ rys. 139, a mmiarka poziomu oleju jest oznaczona kolorowym uchwytem. Jeżeli nie jest jasne, gdzie znajduje się miara poziomu oleju, należy udać się do specjalistycznego serwisu.
  5. Wyjąć miarkę poziomu olej z prowadnicy i wytrzeć czystą szmatką.
  6. Miarkę poziomu oleju wsunąć ponownie do prowadnicy do oporu. Gdy na miarce oleju znajduje się oznakowanie, oznakowanie to podczas wsadzania musi pasować do odowiedniego rowka w górnym końcu prowadnicy.
  7. Ponownie wyjąć miarkę poziomu oleju i odczytać poziom oleju na miarce ⇒ rys. 138 w poniższy sposób:
    • A: nie dolewać oleju ⇒ Ryzyko . Dalej czynność 15.
    • B: można dolać oleju (około 0,5 l). Dalej czyność 8 albo 15.
    • C: koniecznie dolać oleju (około 1 l). Dalej czynność 8.
  8. Po odczytaniu poziomu oleju silnikowego wsunąć prawidłowo miarkę pomiaru oleju do prowadnicy, dociskając do oporu.
  9. Odkręcić pokrywę króćca wlewu oleju ⇒ rys. 139.
  10. Dolewać tylko stopniowo olej silnikowy zaakceptowany wyraźnie przez firmę Volkswagen dla tego silnika (nie więcej niż 0,5 l).
  11. Dla uniknięcia przepełnienia należy po każdym dolaniu odczekać około minutę, aby olej silnikowy mógł spłynąć do miski olejowej do oznakowania na miarce pomiaru oleju.
  12. Ponownie odczytać poziom oleju silnikowego na miarce, zanim dolana zostanie kolejna porcja oleju silnikowego. Nie wolno wlewać zbyt dużo oleju silnikowego ⇒ Ryzyko .
  13. Poziom oleju w silniku na koniec procesu uzupełniania powinien znajdować się co najmniej na środku zakresu ⇒ rys. 138 B, jednak nie powyżej A ⇒ Ryzyko .
  14. Po dolaniu, starannie dokręcić pokrywę króćca do napełniania.
  15. Miarkę poziomu oeju n ależy prawidłowo wsunąc ponownie do rurki prowadzącej do oporu.
  16. Zamknąć prawidłowo pokrywę przedziału silnikowego ⇒ Zamykanie pokrywy przedziału silnikowego.

Poziom oleju w silniku nie powinien nigdy znajdować się powyżej zakresu A. W przeciwnym razie olej może zostać zassany poprzez odpowietrzanie komory silnika i przez układ wydechowy dostać się do atmosfery.

Zużycie oleju silnikowego

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zużycie oleju silnikowego może być różne i w zależności od danego silnika i zmieniać się podczas okresu żywotności silnika.

Zależnie od sposobu jazdy i od warunków eksploatacji, zużycie oleju może wynosić do 1 l/2000 km - w nowych samochodach, przez pierwszych 5000 kilometrów również więcej. Poziom oleju należy więc psrawdzać w regularnych odstępach czasu - najlepiej po każdym tankowaniu paliwa i przed dłuższą jazdą.

Przy znacznym obciązeniu silnika, poziom oleju w silniku musi znajdować się w zakresie ⇒ rys. 138 A, jak np. podczas długiej jazdy autostradą w lesie, podczas holowania przyczepy, albo przy pokonywaniu przełęczy w wysokich górach.

Wymiana oleju w silniku

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Olej silnikowy musi być wymieniany zgodnie z danymi w książce przeglądów serwisowych.

Wymianę oleju silnikowego i filtra, ze względu na wymagane narzędzia specjalne i fachową wiedzę, oraz utylizację zużytego oleju należy zawsze zlecić w specjalistycznym serwisie. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Bliższe informacje na temat terminów przeglądu znajdują się w książce przeglądów serwisowych.

Dodatki zawarte w oleju silnikowym powodują, że nowy olej już po krótkim czasie pracy staje się ciemny. Jest to zjawisko normalne i nie powoduje, że olej trzeba wymienić.

Przed wymianą oleju silnikowego znaleźć punkt odbierający zużyty olej silnikowy, celem prawidłowej utylizacji.

Zużyty oej zutylizować zgodnie z przepisami ochrony środowiska. Nie wolno wylewać zużytego oleju np. w ogrodzie, w lesie, do kanalizacji, na drogę, do rzeki lub innych zbiorników wodnych.