Przejdź do głównej zawartości

Pielęgnacja i czyszczenie samochodu z zewnątrz

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Regularna i fachowa pielęgnacja służy utrzymaniu wartości samochodu. Fachowa pielęgnacja może być jednym z warunków uznania roszczeń gwarancyjnych w przypadku korozji i uszkodzenia lakieru nadwozia.

Odpowiednie środki pielęgnacyjne są dostępne u partnera Volkswagen

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Myć samochód tylko w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym, aby do kanalizacji nie dostały się ewentualne ścieki zanieczyszczone olejem, smarem i paliwem. W niektórych regionach mycie samochodu poza specjalnymi stanowiskami jest zabronione.

Kupując środki pielęgnacyjne, wybierać produkty przyjazne dla środowiska.

Resztek środków pielęgnacyjnych nie wyrzucać do opakowań domowych. Zapoznać się z ulotką w opakowaniu.

Mycie samochodu

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Im dłużej na zewnętrznej powierzchni nadwozia pozostają resztki owadów, odchody ptaków, żywica drzew, kurz iliczny i pył przemysłowy plamy ze smoły, cząsteczki sadzy, só po posypywaniu ulic i inne agresywne środki, tym silniejsze jest ich działanie niszczące. Wysokie temperatury (np. spowodowane intensywnym promieniowaniem słonecznym) powodują nasilenia żrącego działania. Również spód samochodu należy myć regularnie i dokładnie.

Myjnia samochodowa

Zwrócić uwagę na ogłoszenia operatora myjni. Przed myciem automatycznym podjąć zwykłe działania, jak np. zamknąć wszystkie okna i złożyć lusterka zewnętrzne, aby uniknąć uszkodzeń. Kiedy na samochodzie znajdują się dodatkowe elementy zabudowy, jak np. spojlery, bagażniki dachowe, anteny radiowe, koniecznie powiedzieć o tym operatorowi myjni ⇒ Ryzyko .

Lakier ma wystarczającą odporność, aby samochód można było bez problemu myć w myjni automatcznej. Jednak rzeczywiste obciążenie lakieru w znacznym stopniu zależy od konstrukcji myjni. Firma Volkswagen zaleca mycie samochodu w myjniach bez szczotek.

Aby usunąć ewentualne pozostałości wosku na szybach okien i zlikwidować drganie wycieraczek, zwrócić uwagę na następujące informacje ⇒ Czyszczenie szyb okien i lusterek zewnętrznych.

Mycie ręczne

Podczas mycia ręką, najpierw zmiękczyć brud dużą ilością wody i możliwie dobrze spłukać.

Następnie wyczyścić samochód miękką gąbką, rękawicą do mycia, albo szczotką do mycia, lekko naciskając. Zaczynać przy tym od dachu i następnie pracować z góry do dołu. Tylko przy uporczywym zabrudzeniu zasosować szampon.

Gąbke lub rękawicę do mycia dokładnie płukać w krótkich odstępach czasu.

Koła, progi itp. myć na samym końcu. Do tego celu użyć osobnej gąbki.

Mycie urządzeniem wysokociśnieniowym

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Podczas mycia samochodu urządzeniem wysokociśnieniowym postępować zgodnie z instrukcą obsługi urządzenia. Dotyczy to w szczególności ciśnienia i odległości dyszy ⇒ .

Zachowywać wystarczający odstęp od miękkich materiałów, jak węże gumowe lub maty tłumiące, oraz czujniki układu ParkPilot. Czujniki systemu ParkPilot znajdują się w tylnym zderzaku ⇒ Ryzyko (opcjonalnie również w przednim).

W żadnym razie nie używać dysz z kolistym strumieniem ani strumienic ⇒ .

Czyszczenie szyb okien i lusterek zewnętrznych

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Czyszczenie szyb i lusterek zewnętrznych

Szyby okien i lusterka zewnętrzne nawilżyć dostępnymi w handlu środkami do czyszczenia szkła, na bazie alkoholu.

Powierzchnie szklane osuszyć czystą irchą, albo ścierką nie pozostawiającą nitek. Ircha, która była używana do czyszczenia lakieru, zawiera pozostałości środków do konserwacji i dlatego mogłaby zabrudzić powierzchnię szklaną.

Pozostałości gumy, oleju, tłuszczu lub silikonu można usuwać preparatem do szyb albo do usuwania silikonu ⇒ Ryzyko .

Usuwanie pozostałości wosku

Urządzenia myjące i środki pielęgnacyjne mogą powodować pozostawanie resztek wosku na wszystkich powierzchniach szklanych. Takie pozostałości wosku można usunąć tylko przy użyciu specjalnych środków lub czyścików. Resztki wosku na przedniej szybie mogą powodować drgania wycieraczek. Firma Volkswagen zaleca, aby po każdym umyciu samochodu usunąć pozostałości wosku ze wszystkich szyb samochodu i listerek zewnętrznych, przy użyciu ścierki do czyszczenia szyb G 052 522 A1.

Napełnienie zbiornia płynu do mycia preparatem do szyb pozwala uniknąć drgania wycieraczek. Podczas dolewania środka do czyszczenia zachować odpowiednie proporcje mieszania. Preparaty zawierające rozpuszczalniki tłuszczu mogą nie usuwać takich pozostałości wosku ⇒ Ryzyko .

Preparaty do szyb, specjalne preparaty do czyszczenia i ścierki można nabyć u partnera Volkswagen.

Usuwanie śniegu

Śnieg ze wszystkich szyb okien i z lusterek zenwęętrzych usunąć ręczną miotłą.

Usuwanie lodu

Do usuwania lodu najlepiej zastosować rozmrażacz w aerozolu. Stosując skrobaczkę, nie poruszać nią w kierunku tam i z powrotem, tylko przesuwać w jedną stronę. Przy ruchu powrotnym briud może zarysować szybę.

Czyszczenie i wymiana piór wycieraczek

Rys. 144 C: Warianty A i B: wymiana piór wycieraczek przedniej szyby; warianty B i C: wymiana pióra wycieraczki tylnej szyby.

Rys. 144 C: Warianty A i B: wymiana piór wycieraczek przedniej szyby; warianty B i C: wymiana pióra wycieraczki tylnej szyby.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Fabrycznie zamontowane są pióra wycieraczek z nałożoną warstwą grafitową. Warstwa grafitowa powoduje, że pióro wycieraczki cicho przesuwa się po szybie. Uszkodzenie warstwy grafitowej powoduje między innymi zwiększony poziom hałasu podczas wycierania szyby.

Regularnie sprawdzać stan wszystkich piór wycieraczek. Drgające pióra wycieraczek w razie uszkodzenia wymienić, a także zabrudzenia oczyścić ⇒ Ryzyko .

Uszkodzone pióra wycieraczek należy niezwłocznie wymienić. Pióra wycieraczek są dostępne w specjalistycznym serwisie.

Czyszczenie piór wycieraczek

Przy wycieraczce przedniej szyby pamiętać: ramiona wycieraczek przed podniesieniem należy ustawić w położeniu serwisowym ⇒ Położenie serwisowe wycieraczek przedniej szyby.

  • W celu podniesienia ramienia wycieraczki chwycić tylko w miejscu zamocowania pióra.
  • Wilgotną gąbką ostrożnie wyczyścić pióra wycieraczek ⇒ null
  • Ramiona wycieraczek przyłożyć do szyby.

Wariant A: wymiana piór wycieraczek przedniej szyby

  • Ramiona wycieraczek przed podniesieniem ustawić w położeniu serwisowym.
  • W celu podniesienia ramienia wycieraczki chwycić tylko w miejscu zamocowania pióra.
  • Przycisk odblokowania ⇒ rys. 144 1 nacisnąć i przytrzymać i jednocześnie zsunąć pióro wycieraczki w kierunku strzałki.
  • Nowe pióro wycieraczki tej samej długości i budowy nałożyć na ramię wycieraczki, aż do zablokowania.
  • Ramiona wycieraczek przyłożyć do przedniej szyby.

Wariant B: wymiana piór wycieraczej przedniej szyby lub tylnej szyby

  • Przy wycieraczce przedniej szyby pamiętać: ramiona wycieraczek przed podniesieniem należy ustawić w położeniu serwisowym.
  • W celu podniesienia ramienia wycieraczki chwycić tylko w miejscu zamocowania pióra.
  • Przycisk odblokowania 2 nacisnąc i przytrzymać i jednocześnie przesunąć pióro wycieraczki w kierunku strzałki. Następnie odchylić pióro wycieraczki w bok i zdjąć przeciwnie do kierunku strzałki.
  • Nowe pióro wycieraczki tej samej długości i wykonania przesunąć nieco w kierunku strzałki i ponownie zaczepić na ramieniu wycieraczki. Następnie pociągnąć pióro wycieraczki przeciwnie do kierunku strzałki, aż do zablokowania.
  • Ramiona wycieraczek przyłożyć do przedniej szyby lub do tylnej szyby.

Wariant C: wymiana pióra wycieraczki tylnej szyby

  • W celu podniesienia ramienia wycieraczki chwycić tylko w miejscu zamocowania pióra.
  • Blokadę 3 nacisnąć i przytrzymać, a następnie odchylić pióro wycieraczki górą w kierunku strzałki A i zdjąć w kierunku strzałki B. W tym celu może być konieczne użycie większej siły.
  • Nowe pióro wycieraczki tej samej długości i typu nałożyć na ramię wycieraczki, przeciwnie do kierunku strzałki B, aż zostanie zablokowane. Jednocześnie, pióro wycieraczki musi znajdować się w położeniu przechylonym A
  • Ramię wycieraczki przyłożyć do tylnej szyby.

Konserwowanie i polerowanie lakieru samochodu

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Konserwacja

Dobra konserwacja chroni lakier samochodowy. Najpóźniej, kiedy na czystym lakierze woda już wyraźnie nie perli się, należy ponownie zabezpieczyć samochó dobrym środkiem konserwującym-twardym woskiem.

Nawet, kiedy na myjni automatycznej regularnie stosowany jest woskowy środek konserwujący, firma Volkswagen zaleca, aby lakier samochodu zabezpieczać co najmniej dwa razy w roku twardym woskiem.

Polerowanie

Polerowanie wymagane jest dopiero wtedy,kiedy lakier samochodu stanie się matowy i jeżeli środki konserwujące nie mogą wydobyć połysku lakieru.

Kiedy zastosowana politura nie zawiera żadnych składników konserwujących, lakier należy dodatkowo zakonserwować.

Pielęgnacja i czyszczenie elementów chromowanych i aluminiowych

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

  • Czystą, miękką chustkę, nie pozostawiającą nitek zwilżyć i oczyścić nią powierzchnie zewnętrzne.
  • Przy silnych zabrudzeniach zastosować specjalny środek pielęgnacyjny bez rozpuszczalnika.
  • Następnie, ozdobne elementy chromowane i aluminiowe wyploerować miękką, suchą ścierką.

Pielęgnacja i czyszczenie folii dekoracyjnych

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Folie dokoracyjne są elementem ozdobnym i są wykonane z miękkiego chlorku poliwinylu (PVC).

W obszarach samochodu z folią dekoracyjną, znajdująca się pod spodem warstwa lakieru jest zabezpieczona przed wpływami pogody i środowiska.

Kiedy folia dekoracyjna pozostaje przez dłuższy czas na samochodzie, może wystąpić optyczna różnica między miejscem lakierowanym zabezpieczonym folią, a miejscem nie zakrytym folią. Te różnice można z reguły zniwelować przez polerowanie.

Firma Volkswagen zaleca, aby informacje na temat odpowiednich środków pielęgnacyjnych uzyskać w specjalistycznym serwisie.

Wytrzymałość folii dekoracyjnych

Czynniki środowiska, jak promieniowanie słoneczne, wilgotność, zabrudzenie powietrza, uderzenia kamieniami itd. wpływają na wytrzymałość i kolor folii dekoracyjnych. Oznaki zużycia i starzenia przedstawiają zwykłe zużycie i nie stanowią żadnej wady.

Po nałożeniu folii dekoracyjnych np. z powodu silnego nagrzania promieniami słonecznymi może dojść do powstania pęcherzy powietrza. Z reguły te pęcherze ponownie zanikają. Użyteczność nie jest jednak przez to ograniczona.

W umiarkowanych i ciepłych strefach klimatycznych, po okołoa 2-3 latach folie dekoracyjne mogą nieznacznie wyblaknąć. W ciepłych albo gorących strefach klimatycznych, folie dekoracyjne mogą po około jednym roku wykazywać ślady zużycia i nieznacznie wyblaknięcie.

W bardzo gorących strefach klimatycznych, szczególnie w wyniku silnego nagrzewania się z powodu bezpośredniego promieniowania słonecznego, mogą wystąpić szkody w formie wyblaknięcia kolorów w ciągu roku.

Czyszczenie folii dekoracyjnych

Samochód z foliami dekoracyjnymi może zostać umyty w myjni automatycznej, o ile nie zostanie wybrany program z gorącym woskiem.

Przestrzegać informacji i wskazań dotyczących mycia samochodu i mycia urządzeniem wysokociśnieniowym.

Przed zastosowaniem myjki ze spryskiwaczem i urządzeń strumieniowych należy zawsze zachowywać minimalny odstęp 20 cm między dyszą a folią dekoracyjną ⇒ Ryzyko .

Resztki owadów, ptasie odchody, żywica z drzew, kurz uliczny i przemysłowy, smoła, cząstki sadzy, sól drogowa i inne agresywne osady mogą uszkodzić folie dekoracyjne.

Im dłużej te agresywne osady pozostają na folii dekoracyjnej, tym trwalsze jest ich działanie niszczące. Wysokie temperatury, (np. spowodowane intensywnym promieniowaniem słonecznym) powodują nasilenie żrącego działania. Niezwłocznie umyć dokładnie samochód ciepłą wodą albo z dodatkiem mydła ⇒ Ryzyko .

Przywarte zabrudzenia usunąć ostrożnie spirytusem a następnie spłukać ciepłą wodą. Do czyszczenia nie używać żadnych agresywnych środków jak np. benzyna, rozcieńczalniki lub rozpuszczalnik!

Pielęgnacja folii dekoracyjnych

Zasadniczo, w postępowaniu z foliami dekoracyjnymi obowiązują te same zasady pielęgnacji jak dla lakieru samochodowego.

Folie dekoracyjne należy traktować regularnie, najpóźniej co 3 miesiące płynnym twardym woskiem. Twardy wosk wygładza zewnętrzna powierzchnię i działa zabezpieczająco przed brudem.

Firma Volkswagen zaleca, aby informacje na temat odpowiednich środków pielęgnacyjnych uzyskać w specjalistycznym seriwsie.

Uszkodzenia powierzchni folii dekoracyjnych, np. w wyniku uderzenia kamieni, mogą zostać usunięte tylko przez wymianę całego elementu z folii. Firma Volkswagen zaleca, aby zlecić wykonanie prac w specjalistycznym serwisie.

Czyszczenie obręczy kół

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Czyszczenie obręczy stalowych

Przywarte resztki okładzin hamulcowych można usunąć preparatami przemysłowymi. Obręcze stalowe należy więc czyścić regularnie, osobną gąbką.

Uszkodzenie lakieru na obręczach należy naprawić, zanim pojawi się rdza.

Pielęgnacja i czyszczenie obręczy kół z lekkich stopów

Sól z posypywania ulic i opiłki z hamulców zmywać z obręczy kół z lekkich stopów prawie co 2 tygodnie. Następnie potraktować koła środkiem do czyszczenia, nie zawierającym kwasu. Firma Volkswgen zaleca, aby gruntownie nasmarować koła co 3 miesiące twardym woskiem.

Jeżeli sól i resztki okładzin hamulcowych nie będą regularnie usuwane, nastąpi uszkodzenie powierzchni stopu.

Jako środek do czyszczenia, stosować preparat czyszczący do obręczy kół z lekkich stopów, nie zawierający kwasów. Podczas pielęgnacji kół nie stosować żadnych politur do lakierów, ani innych środków szlifujących.

Jeżeli powłoka ochronna lakieru zostanie uszkodzona, np. uderzeniem kamienia, uszkodzenie należy niezwłocznie usunąć.

Pielęgnacja uszczelek gumowych

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Gumowe uszczelki drzwi, okien itp. pzoostają elastyczne, lepiej uszczelniają i są bardziej trwałe, jeżeli będą regularnie smarowane odpowiednim środkiem pielęgnacyjnym do gumy.

Przed pielęgnacją usuwać kurz i brud z uszczelek gumowych miękką chustką.

Usuwanie lodu z cylinderków zamków drzwi

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Firma Volkswagen zaleca, aby do usuwania lodu z cylinderków zamków drzwi stosować oryginalny preparat Volkswagen w aerozolu i o działaniu antykorozyjnym.

Zabezpieczenie podwozia

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Spód samochodu został zakonserwowany przed działaniem chemicznym i mechanicznym. Podczas jazdy możliwe jest powstanie uszkodzeń warstwy zabezpieczenia w podwoziu samochodu. Dlatego firma Volkswagen zaleca, aby warstwę zabezpieczającą spod samochodu i zawieszenia regularnie sprawdzać i w razie potrzeby naprawiać.

Czyszczenie przedziału silnikowego

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przedział silnikowy jest miejscem niebezpiecznym ⇒ Przygotowania do prac w przedziale silnikowym.

Czyszczenie przedziału silnikowego należy wykonać w specjalistycznym serwisie. Z powodu nieumiejętnego czyszczenia można między innymi spowodować usunięcie powłoki antykorozyjnej i uszkodzenie elementów instalacji elektrycznej. Ponadto, przez wnękę wody deszczowej woda może się bezpośrednio przedostać do wnętrza samochodu ⇒ Ryzyko .

Przy znacznym zabrudzeniu należy zawsze udać się do specjalistycznego serwisu, aby tam zlecić fachowe czyszczenie przedziału silnikowego. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Wnęka wody deszczowej

Wnęka wody deszczowej znajduje się w przedziale silnikowym, między przednią szybą i silnikiem, pod dziurkowaną pokrywą. Z wnęki wody deszczowej powietrze z zewnątrz jest zasysane przez system grzania i nawiewu świeżego powietrza i przez układ klimatyzacji, do wnętrza samochodu.

Liście i inne luźne przedmioty należy regularnie usuwać z pokrywy wnęki wody deszczowej odkurzaczem lub ręką.

Przedział silnikowy myć tylko w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym, aby do kanalizacji nie dostały się ewentualnie ścieki zanieczyszczone olejem, smarem i paliwem. W niektórych regionach mycie przedziału silnikowego poza specjalnymi stanowiskami jest zabronione.