Koła i opony
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Postępowanie z kołami i oponami
- Obręcze kół
- Nowe opony i wymiana opon
- Ciśnienie powietrza w oponach
- Wysokość profilu i wskaźnik zużycia
- Uszkodzenia opon
- Koło zapasowe lub awaryjne
- Oznakowanie opon
- Opony zimowe
- Łańcuchy śniegowe
Firma Volkswagen zaleca, aby wszelkie prace przy oponach lub kołach zlecać do wykonania w specjalistycznym serwisie. Partnerzy serwisowi wyposażeni są w niezbędne narzędzia specjalne i części zamienne, posiadają wymaganą wiedzę i są przygotowani do utylizacji zużytych opon. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Transportowanie
- Holowanie przyczepy
- Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie
- System kontroli opon
- Pielęgnacja i czyszczenie samochodu z zewnątrz
- Informacje dla użytkownika
- Narzędzia samochodowe
- Kołpaki kół
- Wymiana koła
- Zestaw do naprawy opon
Ze wzlgędów technicznych, z zasady nie powinny być stosowane obręcze kół od innych samochodów. W pewnych warunkach dotyczy to również obręczy od tego samego typu samochodu. Zapoznać się z dokumentami rejestracyjnymi i w razie potrzeby spytać partnera Volkswagen.
Przydatne linki:
- Felgi aluminiowe do Polo 6R
- Felgi stalowe do Polo 6R
- Opony do Polo 6R
- Oryginalne kołpaki do Polo 6R
- Pozostałe akcesoria do kół
- Łańcuchy śniegowe i akcesoria zimowe
Postępowanie z kołami i oponami
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Opony są najbardziej obciążonym i niedocenianym elementem samochodu. Opony są bardzo ważne, ponieważ wąskie powierzchnie styku opon stanowią jedyny kontakt samochodu z jezdnią.
Żywotność opon zależy od ciśnienia powietrza wewnątrz opony, sposobu jazdy, postępowania i od prawidłowego zamontowania.
Opony i obręcze kół są ważnymi elementami konstrukcyjnymi. Dopuszczone przez firmę Volkswagen opony i obręcze dopasowane zostały dokładnie do typu samochodu i wpływają w ten sposób na bezpieczeństwo jazdy i na dobre ułożenie na drodze.
Unikanie uszkodzeń w oponach
- Krawężniki i inne podobne przeszkody pokonywać powoli i możliwie pod kątem prostym.
- Sprawdzać regularnie opony, czy nie mają uszkodzeń takich jak uderzenia, nacięcia, pęknięcia i wybrzuszenia.
- Usunąć obce ciała znajdujące się na zewnątrz profilu opony i które nie dostały się do wnętrza opony ⇒ Koło zapasowe lub awaryjne.
- W razie potrzeby zwracać uwagę na komunikaty ostrzeżeń systemu kontroli opon.
- Uszkodzone albo starte opony niezwłocznie wymienić ⇒ Uszkodzenia opon.
- Regularnie sprawdzać opony ze względu na ukryte uszkodzenia ⇒ Uszkodzenia opon.
- Nie wolno przekraczać obciążenia i dopuszczalnej, maksymalnej prędkości zamontowanych opon ⇒ Oznakowanie opon.
- Opony, w tym również koło zapasowe chronić przed stycznością z agresywnymi materiałami, w tym ze smarem, olejem, benzyną i płynem hamulcowym ⇒ .
- Brakujące kapturki zaworów niezwłocznie uzupełniać.
Zamiana kół
Dla zapewnienia równomiernego zużywania się wszystkich opon, najlepiej regularnie zamieniać koła zgodnie ze schematem ⇒ rys. 147. Dzięki temu opony uzyskają prawie taką samą żywotność.
Firma Volkswagen zaleca wykonać zamianę kół w specjalistycznym serwisie.
Opony starsze, niż 6 lat
Opony starzeją się w wyniku procesów fizycznych i chemicznych, przez co ich funkcje mogą zostać ograniczone Opony, które przez dłuższy czas były niuużywane i magazynowane, twardnieją i kruszeją szybciej, niż opony stale używane na samochodzie.
Firma Volkswagen zaleca, aby opony starsze niż 6 lat wymienić na nowe opony. Dotyczy to również opon wraz z kołem zapasowym, które wyglądają na dobre do użytku i których wysokość profilu nie osiągnęła jeszcze minimalnej wartości wymaganej przepisami ⇒ .
Wiek każdej z opon można sprawdzić na podstawie daty produkcji, które jest składnikiem numeru identyfikacyjnego opony (TIN) ⇒ Oznakowanie opon.
Magazynowanie opon
Oznakować koła, zanim zostaną zdemontowane, aby podczas ponownego ich zakładania można było zachować dotychczasowy kierunek obrotów (lewy, prawy, przód, tył). Zdemontowane koła lub opony przechowywać zawsze w chłodnym, suchym i możliwie ciemnym miejscu. Opon zamontowanych na obręczach nie ustawiać pionowo.
Opony bez obręczy zabezpieczyć przed zabrudzeniem w odpowiednich osłonach i przechowywać stojące na bieżniku.
Zużyte opony zawsze utylizować, zgodnie z przepisami i fachowo.
Obręcze kół
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Obręcze i śruby kół są wzajemnie konstrukcyjnie dopasowane. Przy każdej zmianie obręczy należy więc zastosować odpowiednie śruby o prawidłowej długości i kształcie łba. Od tego zależy zamocowanie koła i skuteczność układu hamulcowego ⇒ Wymiana koła.
Ze względów technicznych, z zasady nie powinny być stosowane obręcze kół od innych samochodów. W pewnych warunkach dotyczy to również obręczy od tego samego typu samochodu.
Dopuszczone przez firmę Volkswagen opony i obręcze dopasowane zostały dokładnie do typu samochodu i wpływają w ten sposób na bezpieczeństwo jazdy i na dobre ułożenie na drodze.
Śruby kół
Śruby koła muszą być zawsze dokręcone prawidłowym momentem dokręcania.
Obręcze kół z przykręcanym pierścieniem
Obręcze z przykręcanym pierścieniem składają się z kilku elementów. Te elementy zostały skręcone specjalnymi śrubami i specjalną metodą. W ten sposób zapewnione zostaje działanie, szczelność, bezpieczeństwo i dokładność obracania się koła. Uszkodzone obręcze kół należy z tego twzględu wymienić i można je naprawiać tylko w specjalistycznym serwisie. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego ⇒ .
Oznakowanie obręczy kół
Ze względu na obowiązujące przepisy w niektórych krajach, nowe obręcze muszą zawierać informacje o określonych cechach tych obręczy. W zależności od kraju, na obręczy koła mogą być podane następujące informacje:
- Pieczątka zgodności
- Rozmiar obręczy- Nazwa producenta albo marka
- Data produkcji (miesiąc/rok)
- Kraj pochodzenia
- Numer produkcyjny
- Numer partii surowca
- Kod towarowy
Nowe opony i wymiana opon
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Nowe opony
- Na nowych oponach w trakcie pierwszych 600 km jeździć szczególnie ostrożnie, ponieważ opony muszą się najpierw dotrzeć. Niedotarte opony mają mniejszą przyczepność i skuteczność hamowania ⇒ .
- Na wszystkich 4 kołach stosować tylko opony opasane, o takiej samej konstrukcji, wielkości (obwód toczenia) i o takim samym profilu.
- Ze względu na konstrukcję i kształt bieżnika, wysokość profilu nowej opony może być różna, w zależności od wersji i producenta.
Zamiana opon
- W miarę możliwości nie wymieniać popon pojedynczo, tylko co najmniej na całej osi (obie opony przedniej osi, albo obie opony na tylnej osi) ⇒ .
- Zużyte opony wymieniać tylko na nowe, dopuszczone przez firmę Volkswagen dla danego typu samochodu. Jednocześnie zwrócić uwagę na rozmiar, średnicę, nośność i maksymalną prędkość jazdy.
- Nie wolno używać opon, których wielkość efektywna przekracza wymiary dopuszczone przez firmę Volkswagen. Większe opony mogą szlifować o nadwozie lub ocierać się o inne elementy.
Dodatkowo, w samochodzie ze wskaźnikiem kontroli opon
W samochodzie ze wskaźnikiem kontroli kół, po każdym zamontowaniu koła należy na nowo „przyuczyć” system, niezależnie od tego, czy chodzi o koło zamontowane dotychczas na miejscu, czy o inne koło ⇒ System kontroli opon.
Dalsze informacje dotyczące systemu kontroli opon, jak on działa i co trzeba wiedzieć ⇒ Wskaźnik systemu kontroli kół.
Mimo takich samych rozmiarów podanych na oponach, wymiary rzeczywiste różnych typów opon mogą się różnić od tych wymiarów nominalnych, albo znacznie przekraczać kontury opon.
W przypadku opon dopuszczonych przez firmę Volkswagen jest pewne, że rzeczywiste opony zostały dopasowane do samochodu. Przy innych typach opon, sprzedawca musi przedstawić zaświadczenie od producenta tych opon, z którego wyniknie, czy typ opony jest również odpowiedni dla samochodu. Zaświadczenie należy schować i wozić w samochodzie.
Ciśnienie powietrza w oponach
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Prawidłowe wartości ciśnienia powietrza, dla opon montowanych fabrycznie są podane na nalepce - obowiązują dla opon całorocznych, letnich i zimowych. Nalepka ⇒ rys. 148 znajduje sę na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa.
Zbyt niskie albo zbyt wysokie ciśnienie w oponie znacznie zmniejsza żywotność ogumienia i niekorzystnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy ⇒ . Przede wszystkim przy wysokich prędkościach jazdy szczególnie ważne jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie w oponie prowadzi do szybszego zużycia lub nawet do pęknięcia opony.
Należy sprawdzać ciśnienie co najmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą jazdą.
Podane wartości ciśnienia powietrza w oponach obowiązują tylko dla zimnych opon. Ciśnienie powietrza w rozgrzanej oponie jest wyższe, niż w zimnej.
Dlatego nie należy wypuszczać powietrza z gorącej opony, aby skorygować wartość ciśnienia. W tym przypadku, ciśnienie powietrza w oponie byłoby tak niskie, że mogłoby dojść do nagłego pęknięcia opony.
Sprawdzanie ciśnienia w oponach
Ciśnienie powietrza w oponach sprawdzać tylko, kiedy opony jechały w ciągu ostatnich trzech godzin nie więcej, niż kilka kilometrów, z małą prędkością.
- Ciśnienie powietrza w oponach sprawdzać regularnie i zawsze przy zimnych oponach. Zawsze sprawdzać wszystkie opony, łącznie z kołem zapasowym, jeżeli występuje. W zimnych regionach, ciśnienie powietrza w oponach należy sprawdzać częściej, jednak tylko wtedy, gdy samochód wcześniej nie jeździł. Zawsze używać sprawnego manometru.
- Przy większym obciążeniu samochodu należy odpowiednio dopasować ciśnienie powietrza w oponach.
- Po dopasowaniu wartości ciśnienia powietrza w oponach, zawsze zakręcać kapturki zaworków i w razie potrzeby przestrzegać informacji dotyczących regulacji systemu kontroli opon.
- Zwracać uwagę, aby to producent samochodu, a nie producent opon ustalał ciśnienie powietrza w oponach. Nie wolno przekraczać maksymalnego ciśnienia w oponach, które podane jest na obrzeżu opony.
Koło zapasowe lub koło awaryjne otrzymuje najwyższą wartość ciśnienia powietrza, ajka jest przewidziana dla tego samochodu.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa zużycie paliwa.
Kiedy wskaźnik ciśnienia w oponach ostrzega, że ciśnienie powietrza w co najmniej jednej oponie jest zbyt niskie, należy sprawdzić wartość ciśnienia przy użyciu sprawnego manometru. Zbyt niska wartość ciśnienia powietrza w oponach nie zawsze może zostać stwierdzona jedynie przez oględziny. Dotyczy to również opon o niewielkim profilu.
Podczas sprawdzania wartości ciśnienia powietrza w oponach zwrócić uwagę na specyfikę systemów kontroli ciśnienia w oponach.
Wysokość profilu i wskaźnik zużycia
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Wysokość profilu
Szczególne sytuacje drogowe wymagają możliwie równej wysokości profilu na przedniej i na tylnej osi. Dotyczy to zwłaszcza jazdy w warunkach zimowych, w niskich temperaturach i w czasie deszczu ⇒ .
W większości krajów, przy 1.6 mm wysokości profilu - mierzonego w rowkach obok wskaźników zużycia - osiągnięta zostaje dopuszczalna minimalna wartość profilu. Zwrócić uwagę na przepisy specyficzne dla kraju.
Opony zimowe w znacznym stopniu tracą swoją przydatność, kiedy profil opony zostanie zużyty do wysokości 4 mm.
Wysokość profilu dla nowych opon, ze względu na cechy konstrukcyjne i na kształt profilu można wypadać różnie. w zależności od wykonania i od producenta.
Wskaźniki zużycia w oponach
W podstawie profilu oryginalnej opony znajdują się ustawione poprzecznie do kierunku ruchu, wysokie na 1.6 mm wskaźniki zużycia ⇒ rys. 149. Te wskaźniki zużycia są rozmieszczone w równych odstępach na bieżniku opony. Oznaczenia na bokach opony określają położenie wskaźników zużycia, np. litery „TWI” albo symbole.
Wskaźniki zużycia pokazują, czy opona jest starta. Najpóźniej, kiedy profil opony zostanie starty do wysokości wskaźnika zużycia, oponę należy wymienić na nową.
Uszkodzenia opon
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Uszkodzenia opon i obręczy początkowo najczęściej są ukryte. Nietypowe wibracje lub jednostronne ściąganie samochodu mogą wskazywać na uszkodzenie opony ⇒ .
- Kiedy istnieje podejrzenie, że koło jest uszkodzone, należy natychmiast zmniejszyć prędkość!
- Sprawdzać, czy opony i obręcze nie są uszkodzone.
- W razie uszkodzenia opony nie jechać dalej i wezwać fachową pomoc.
- Kiedy na zewnątrz nie można rozpoznać żadnych uszkodzeń, odpowiednio powoli i ostrożnie dojechać do najbliższego specjalistycznego serwisu, aby zlecić sprawdzenie samochodu.
Obce ciała tkwiące w oponie
- Utknięte obce ciała należy pozostawić w oponie, jeżeli przebiły się do wnętrza! Przedmioty, które zakleszczyły się między krawędziami profili opony, można natomiast wyjmować.
- W samochodzie z kołem zapasowym lub kołem awaryjnym: w razie potrzeby wymienić uszkodzone koło ⇒ Wymiana koła. W celu wymiany uszkodzonego koła należy ewentualnie wezwać fachową pomoc. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.
- W samochodzie z zestawem awaryjnym: uszkodzone koło uszczelnić w razie potrzeby przy użyciu zestawu i napompować ⇒ Zestaw awaryjny. udać się do specjalistycznego serwisu. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.
- Kontrolować ciśnienie powietrza i ewentualnie korygować.
Zużycie opon
Zużycie opon zależy od wielu czynników, przykładowo:
- Sposób jazdy.
- Bicie kół.
- Ustawienie zawieszenia.
Sposób jazdy - szybka jazda na zakrętach, brawurowe przyspieszanie i ostre hamowanie powodują zwiększenie zużycia opon. Przy znacznym zużyciu opony, mimo normalnego sposoby jazdy należy zlecić sprawdzenie ustawienia zawieszenia w specjalistycznym serwisie.
Bicie kół - koła nowego samochoud są wyważone. Podczas jazdy, z różnych przyczyn może jednak wystąpić bicie opon, które wyczuwa się drganiem kierownicy. Bicie kół wpływa na zużycie układu kierowania i zawieszenia kół. Dlatego, w takiej sytuacji należy zlecić ponowne wyważenie kół. Nowe opony należy po zamontowaniu wyważyć.
Ustawienie zawieszenia - błędne ustawienie zawieszenia ogranicza bezpieczeństwo jazdy i wpływa na zwiększone zużycie opon. Przy znacznym zużyciu opon należy zlecić sprawdzenie ustawienia kół w specjalistycznym serwisie.
Koło zapasowe lub awaryjne
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Wyjmowanie koła zapasowego
- Otworzyć pokrywę tylną i w razie potrzeby podnieść i zabezpieczyć uniwersalną podłogę bagażnika ⇒ Przestrzeń bagażnika.
- Wykładzinę podłogi zawiesić na górnej krawędzi przestrzeni bagażnika.
- Wymontowanie skrzynki z narzędziami ⇒ Narzędzia samochodowe.
- Pokrętło w środku koła zapasowego ⇒ rys. 150 A albo koła awaryjnego B wykręcić całkowicie, obracając przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara i wyjąć koło zapasowe lub koło awaryjne.
Schowanie wymienionego koła
- Otworzyć pokrywę tylną i w razie potrzeby podnieść i zabezpieczyć uniwersalną podłogę bagażnika.
- Wykładiznę podłogi zawiesić na górnej krawędzi przestrzeni bagażnika.
- Wymienione koło z obręczą umieścić we wnęce kołą zapasowego w taki sposób, aby środkowy otwór obręczy znalazł się dokładnie na gwintowanym trzpieniu.
- Obracać pokrętłem w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, na gwintowanym trzpieniu tak długo, aż wymienione koło zostanie prawidłowo przymocowane.
- W razie potrzeby umieścić narzędzia samochodowe ponownie w pojemniki w przestrzeni bagażnika.
- Odwiesić wykładzinę podłogi i rozłożyć na podłodze bagażnika.
- Zamknąć pokrywę tylną.
Kiedy koło zapasowe różni się od ogumienia na kołach jezdnych
Jeżeli koło zapasowe w swoim wykonaniu różni się od ogumienia na kołach jezdnych, na przykład przy oponach zimowych lub w kole awaryjnym, koło zapasowe wolno w razie awarii używać tylko na krótko i przy odpowiednio ostrożnym sposobie jazdy ⇒ .
Możliwie niezwłocznie należy je zamienić na normalne, funkcjonalne koło.
Zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi jazdy:
- Nie jechać szybciej, niż 80 km/h (50 mph)!
- Unikać maksymalnego przyspieszania, silnego hamowania i brawurowej jazdy na zakrętach!
- Na kole awaryjnym nie stosować łańcuchów śniegowych ⇒ Łańcuchy śniegowe.
- Po zamontowaniu koła zapasowego lub koła awaryjnego należy niezwłocznie sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie ⇒ Ciśnienie powietrza w oponach.
Ciśnienie powietrza w kole zapasowym lub w kole awaryjnym należy sprawdzać razem ze wszystkimi oponami co najmniej raz w mieisącu. Koło zapasowe utrzymuje najwyższe ciśnienie, które zostało przewidziane dla samochodu ⇒ Ciśnienie powietrza w oponach. Ciśnienie powietrza w oponie koła awaryjnego należy odczytać z nalepki na kole.
W miarę możliwości bezpiecznie przymocować w bagażniku koło zapasowe, koło awaryjne lub wymienione koło. W samochodzie z zestawem do naprawy opon, wymienionego koła nie można przymocować.
Oznakowanie opon
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
⇒ rys. 151 | Oznakowanie opon (przykład) | Znaczenie | |
---|---|---|---|
1 | Nazwa produktu | Indywidualne oznaczenie opony przez producenta. | |
2 | DOT | Opona zgodna z wymaganiami przepisów ministerstwa komunikacji USA, odpowiedzialnego za normy bezpieczeństwa opon (Department of Transportation) | |
3 | JHCO CHWS 2213 | Numer identyfikacyjny opony (TINa) - ewentualnie tylko na wewnętrznej stronie koła) i data produkcji: | |
JHCO CHWS | Kod zakładu produkcyjnego i dane producenta opony dotyczące rozmiaru i cech opony | ||
2213 | Data produkcji: 22-gi tydzień w roku 2013 | ||
Infrmacje dla użytkowników końcowych, na temat wartości porównawczych podanych opon bazowych (unormowana metoda testowa) ⇒ Informacje dla użytkownika: | |||
3 | TREADWEAR 280 | Względna oczekiwana żywotność opony, odniesiona do standardowego testu specyficznego w USA. Opona o parametrze 280 zużywa się 2,8 raza wolniej niż normalna opona, która wykazuje wartość Treadwear 100. Odpowiednia wydajność opony zależy od warunków eksploatacji i ze względu na sposób jazdy, pielęgnacje, różny rodzaj nawierzchni jezdni i na warunki klimatyczne może znacznie się różnić od normalnych wartości. | |
5 | TRACTION AA | Zdolność opony do hamowania na mokro (AA, A, B, albo C). Jest ona mierzona w kontrolowanych warunkach na certyfikowanych odcinkach testowych. Oznakowanie literą C opony posiadają niewielką zdolność trakcji. Przypisana oponie wartość trakcji opiera się na prostoliniowym teście trakcji i nie obejmuje ani przyspieszenia, ani bocznego prowadzenia, aquaplaningu ani trakcji pod najwyższym obciązeniem. | |
6 | TEMPERATURE A | Temperaturowa odporność opony przy wysokich prędkościach na stanowisku kontrolnym (A, B albo C). Opony z oznaczeniem A i B przewyższają wymogi prawne. Ocena temperaturowa opiera się na oponach z prawidłowym ciśnieniem powietrza i wyklucza nadmierne ciśnienie. Nadmierna prędkość, nieprawidłowe ciśnienie powietrza i nadmierne ciśnienie mogą same albo w połączeniu wywołać rozgrzanie się albo uszkodzenie opony. | |
7 | 88 H | Kod literowy nośności i kod literowy prędkości | |
8 | Rotacja i strzałka | Oznakowanie kierunku obrotów opony ⇒ Opony kierunkowe | |
ALBO: Outside | Oznakowanie zewnętrznej strony opony ⇒ Opony asymetryczne | ||
9 | MAX INFLATION 350 KPA (51 psi / 3,51 bara) | Ograniczenie w USA dla maksymalnego ciśnienia powietrza. | |
10 | M+S albo M/S albo | Oznakowanie opon stosowanych zimą (opony błotno-śniegowe) ⇒ Opony zimowe. Opony z kolcami za symbolem S są oznaczone literą E. | |
11 | TWI | Oznacza położenie wskaźnika zużycia (Tread Wear Indicator). | |
12 | Marka, logo | Producent. | |
13 | Made in Poland | Kraj wyprodukowania. | |
14 | Specyficzne dla kraju oznakowanie w Chinach (China Compulsory Certification). | ||
15 | 023 | Specyficzne dla kraju oznakowanie w Brazylii (Brazil Inmetro Certification) | |
16 | E4 e4 0200477-b | Oznakowanie według przepisów międzynarodowych z numerem kraju zezwolenia. Opony zatwierdzone przepisem ECE z symbolem E, opony wg przepisu EG z symbolem e. Następnie występuje wieloznakowy numer zezwolenia. | |
17 | RADIAL TUBELESS | Bezdętkowe opony radialne. | |
18 | P 195 / 65 / R 15 XL | Oznaczenie wielkości | |
P | Oznakowanie dla osobowych | ||
195 | Szerokość opony od jednej bocznej ścianki do drugiej w mm. | ||
65 | Proporcja wysokości i szerokości w %. | ||
R | Kod literowy typu opasania dla opon radialnych. | ||
15 | Średnica obręczy w calach. | ||
XL | Opony w wersji wzmocnionej („Reinforced”). | ||
19 | MAX LOAD 615 KG (1235 LBS) | Dane obciążenia w USA, dla maksymalnego załadunku na jedno koło. | |
20 | SIDEWALL 1 PLY RAYON | Dane dotyczące składników podłoża opony: 1 Lage Rayon (sztuczny jedwab). | |
TREAD 4 PLIES 1 RAYON + 2 STEEL + 1 NYLON | Dane dotyczące składników bieżnika opony: W przykłądzie pod bieżnikiem znajdują się 4 warstwy 1 Lage Rayon (sztuczny jedwab), 2 warstwy stalowych taśm i 1 warstwa nylonowa. |
Opis na oponie występuje również na wewnętrznej stronie opony. Ewentualnie tylko na jednej stronie opony znajdują się określone oznaczenia, np. numer identyfikacyjny opony i data produkcji.
Ewentualne kolejne cyfry stanowią wewnętrzne oznaczenia producenta opony albo specyficzne dla kraju oznaczenia.
Opony kierunkowe
Opony kierunkowe zostały skonstruowane wyłącznie do obracania się w jednym kierunku. Opony kierunkowe są oznaczone strzałkami na bokach opony. Koniecznie zachować podany kierunek obrotów. W ten sposób zapewnione zostaną optymalne własności jazdy w odniesieniu do tworzenia się klina wodnego, do przyczepności, hałasu i zużycia.
Kiedy jednak opona zostanie zamontowana przeciwnie do przewidzianego dla niej kierunku obrotów, koniecznie jechać ze szczególną ostrożnością, inaczej opona nie będzie się nadawała do użycia zgodnie z przeznaczeniem. Jest to szczególnie ważne na mokrych nawierzchniach. Oponę należy wymienić mozliwie niezwłocznie, albo zamontować w prawidłowym kierunku obrotów.
Opony asymetryczne
Opony asymetryczne uwzględniają zachowanie się wewnętrznej i zewnętrznej strefy wzorca profilu. Przy oponach asymetrycznych bok opony jest oznaczony jako strona wewnętrzna i zewnętrzna. Należy koniecznie zachować położenie opony na obręczy. W ten sposób zapewnione zostaną optymalne własności jazdy w odniesieniu do tworzenia się klina wodnego, do przyczepności, hałasu i zużycia.
Kiedy jednak opona zostanie zamontowana przeciwnie do przewidzianego dla niej kierunku obrotów, koniecznie jechać ze szczególną ostrożnością, inaczej opona nie będzie się nadawała do użycia zgodnie z przeznaczeniem. Jest to szczególnie ważne na mokrych nawierzchniach. Oponę należy wymienić możliwie niezwłocznie, albo zamontować w prawidłowym kierunku obrotów.
Nośność opony
Kod nośności opony wskazuje, jaką liczbą kilogramów można maksymalnie obciążyć pojedynczą oponę (nośność).
Kilka przykładów:
78 | 425 kg |
81 | 462 kg |
83 | 487 kg |
85 | 515 kg |
87 | 545 kg |
88 | 560 kg |
91 | 615 kg |
Kod literowy prędkości
Kod literowy prędkości wskazuje, z jaką maksymalną prędkością można jechać na takiej oponie
P | maks. 150 km/h (93 mph) |
Q | maks. 160 km/h (99 mph) |
R | maks. 170 km/h (106 mph) |
S | maks. 180 km/h (112 mph) |
T | maks. 190 km/h (118 mph) |
U | maks. 200 km/h (125 mph) |
H | maks. 210 km/h (130 mph) |
V | maks. 240 km/h (149 mph) |
Z | ponad 240 km/h (149 mph) |
W | maks. w70 km/h (168 mph) |
Y | maks. 300 km/h (186 mph) |
Niektórzy producenci, dla opon z dopuszczalną prędkością maksymalną powyżej 240 km/h (149 mph) używają kombinacji liter „ZR”.
Opony zimowe
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
W zimowych warunkach drogowych opony zimowe wyraźnie polepszają własności jezdne samochodu. Opony letnie, ze względu na ich konstrukcję (szerokość, skład mieszanki gumy, kształt profilu) na lodzie i na śniegu są mniej odporne na poślizg. Firma Volkswagen zaleca pilnie założyć opony zimowe, albo opony całoroczne na wszystkich 4 kołach samochodu, zwłaszcza kiedy już spodziewane są zimowe warunki drogowe. Opony zimowe poprawiają również skuteczność hamowania samochodu i pomagają też skrócić drogę hamowania w warunkach zimowych. Przy temperaturach poniżej +7 °C (+45 °F) firma Volkswagen zaleca, aby zmienić opony na zimowe.
Opony zimowe tracą w znacznym stopniu swoją przydatność, jeżeli profil opony zmniejszy się do wysokości 4 mm. Również opony zimowe ze względu na starzenie się w znacznej mierze tracą swoje własności - niezależnie od istniejącej wysokości profilu.
Dla stosowania opon zimowych obowiązują następujące reguły
- Uwzględnić specyficzne dla kraju przepisy ustaw.
- Opony zimowe należy stosować jednocześnie na wszystkich 4 kołach.
- Stosować tylko w zimowych warunkach drogowych.
- Stosować wyłącznie rozmiary opon zimowych dopuszczone dla tego samochodu.
- Stosować tylko opony zimowe tej samej budowy, rozmiaru (obwód toczenia) i o takim samym rodzaju profilu.
- Zwrócić uwagę na ograniczenie prędkości jazdy zgodnie z kodem literowym prędkości
Ograniczenie prędkości jazdy
Opony zimowe, w zależności od kodu literowego prędkości, posiadają ograniczenie prędkości jazdy ⇒ Kod literowy prędkości.
W niektórych wersjach samochodu, w menu MFA (wskaźnik uniwersalny) w zestawie wskaźników można nastawić sygnalizację przekroczenia prędkości ⇒ Menu Ustawienia.
W oponach zimowych V ograniczenie prędkości jazdy i niezbęne ciśnienie powietrza w oponach zależy od mocy silnika. Koniecznie sprawdzić u partnera Volkswagen wartości dopuszczalnej prędkości maksymalnej i wymaganego ciśnienia powietrza w oponach.
Po zimie, w odpowiednim czasie ponownie zamontować opony letnie. Przy temperaturach powyżej +7 °C (+45 °F) własności jezdne są lepsze na oponach letnich. Hałas toczenia jest niższy oraz spada zużycie opon i zużycie paliwa.
W samochodzie ze wskaźnikiem kontroli opon, po wymianie koła system musi zostać ponownie „przyuczony” ⇒ System kontoli opon.
Na temat dopuszczalnych rozmiarów opon zimowych, w razie potrzeby należy spytać partnera Volkswagen.
Łańcuchy śniegowe
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Należy przestrzegać przepisów ogólnych i miejscowych, oraz maksymalnej prędkości dopuszczonej podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi.
W zimowych warunkach drogowych łańcuchy śniegowe polepszają nie tylko ciąg, ale również skuteczność hamowania.
Łańcuchy śniegowe można zakładać tylko na przednich oponach i tylko na następujących zestawach opon i obręczy:
Rozmiar opony | Obręcz |
---|---|
175/70 R 14 | 5 J x 14 ET 35 |
185/60 R 15 | 6 J x 15 ET 38 |
185/60 R 15 | 6 J x 15 ET 40 |
195/55 R 15 | 6 J x 15 ET 40 |
195//50 R 16 | 6 J x 16 ET 40 |
Firma Volkswagen zaleca, aby na temat odpowiednich rozmiarów kół, opon i łańcuchów śniegowych poinformować się u partnera serwisowego Volkswagen.
W miarę możliwości stosować łańcuchy śniegowe o drobnych oczkach, które wraz z zapięciem nie przekraczają rozmiaru 15 mm.
Przed założeniem łańcuchów śniegowych zdjęć środkowe kołpaki kół i pierścienie ozdobne obręczy kół ⇒ . Śruby kół muszą być jednak zaopatrzone, ze względów bezpieczeństwa w osłony. Są one dostępne u partnera Volkswagen.
Koła awaryjne
Stosowanie łańcuchów śniegowych na kole awaryjnym, ze względów technicznych nie jest dopuszczalne ⇒ Koło zapasowe lub awaryjne.
Jeżeli na zamontowanym kole awaryjnym trzeba jechać z łańcuchami śniegowymi, w przypadku uszkodzenia przedniego koła, przełożyć koło awaryjne na tylną oś. Wolne tylne koło zamontować wtedy w miejsce uszkodzonego przedniego koła. Jednocześnie zwrócić uwagę na kierunek obrotu opon. Firma Volkswagen zaleca założyć łańcuchy śniegowe przed zamontowaniem koła.
Łańcuchy śniegowe dla danego typu samochodu są dostępne w różnych rozmiarach.