Przejdź do głównej zawartości

Wspomaganie rozruchu

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Jeżeli silnik nie uruchamia się, ponieważ akumulator samochodowy jest rozładowany, do rozruchu można użyć akumulator innego samochodu. Przed wspomaganiem rozruchu, w razie potrzeby sprawdzić wziernik w akumulatorze.

Do wspomagania rozruchu niezbędne są przewody wspomagania rozruchu zgodne z normą DIN 72553, patrz dane producenta przewodów. Przekrój przewodów w samochodzie z silnikiem benzynowym musi wynosić co najmniej 25 mm², a w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym, co najmniej 35 mm².

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Miejsca wspomagania rozruchu i przyłącze masy

Rys. 192 W przedziale silnikowym: punkt wspomagania rozruchu, biegun dodatni +

Rys. 192 W przedziale silnikowym: punkt wspomagania rozruchu, biegun dodatni +

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Punkt wspomagania rozruchu bieguna dodatniego ⇒ rys. 192 + znajduje się w przedziale silnikowym. Aby utworzyć odpowiednie przyłącze masy, należy wkręcić ucho holownicze w przewidziany do tego celu przedni uchwyt ⇒ Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu.

Wspomaganie rozruchu można wykonywać tylko przy użyciu tych punktów wpsomagania.

Wykonanie wspomagania rozruchu

Rys. 193: Schemat podłączenia przewodów wspomagania rozruchu w samochodzie ze wspomaganiem rozruchu bez systemu Start-Stop: rozładowany akumulator A i dostarczający prądu akumulator B.

Rys. 193 Schemat podłączenia przewodów wspomagania rozruchu w samochodzie ze wspomaganiem rozruchu bez systemu Start-Stop: rozładowany akumulator A i dostarczający prądu akumulator B.

Rys. 194: Schemat podłączenia przewodów wspomagania rozruchu w samochodzie ze wspomaganiem rozruchu z systemem Start-Stop: rozładowany akumulator A i dostarczający prądu akumulator B.

Rys. 194 Schemat podłączenia przewodów wspomagania rozruchu w samochodzie ze wspomaganiem rozruchu z systemem Start-Stop: rozładowany akumulator A i dostarczający prądu akumulator B.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

A Samochód z rozładowanym akumulatorem, któy pobiera prąd wspomagania.

B Samochód z akumulatorem podającym prąd do wspomagania rozruchu innego samochodu.

X Odpowiednie przyłącze masy. Duży, mocno przykręcony do bloku silnika metalowy element, sam blok silnika, albo ewentualnie wkręcone przednie ucho holownicze ⇒ Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu.

Rozładowany akumulator należy prawidłowo podłączyć do instalacji pokładowej.

Samochodów nie wolno dotykać. W przeciwnym razie, przy podłączonym już biegunie dodatnim może popłynąć prąd.

Zwrócić uwagę na wystarczający metaliczny kontakt podłączonych kleszczy.

Jeżeli silnik nie uruchamia się natychmiast, po 10 sekundach przerwać próbę i powtórzyć ją po około minucie.

Czynności należy wykonywać tylko w podanej kolejności.

Podłączanie przewodu wspomagania rozruchu

  • W obu samochodach wyłączyć zapłon.
  • W razie potrzeby otworzyć w przedziale silnikowym pokrywę akumulatora albo otworzyć pokrywę punktu wspomagania rozruchu, bieguna dodatniego.
  • Jedną końcówkę czerwonego przewodu wspomagania rozruchu podłączyć do bieguna dodatniego ⇒ rys. 193 + lub ⇒ rys. 194 +, albo do punktu wspomagania rozruchu samochodu ⇒ rys. 194 z rozładowanym akumulatorem A ⇒ .
  • Drugą końcówkę czerwonego przewodu wspomagania rozruchu podłączyć do bieguna dodatniego + w akumulatorze zasilającym B.
  • W samochodzie bez systemu Start-Stop: jeden koniec czarnego przewodu wspomagania rozruchu X podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora zasilającego B ⇒ rys. 193.
  • W samochodzie z systemem Start-Stop: jeden koniec czarnego przewodu wspomagania rozruchu X podłączyć do odpowiedniego przyłącza masy, do masywnego, mocno połączonego z blokiem silnika elementu metalowego lub bezpośrednio do bloku silnika ⇒ rys. 194.
  • Drugą końcówkę czarnego przewodu wspomagania rozruchu X w samochodzie z rozładowanym akumulatorem podłączyć do dużego, trwale połączonego z blokiem silnika elementu metalowego lub bezpośrednio do bloku silnika, albo ewentualnie do wkręconego ucha holowniczego z przodu - jednak nie w pobliżu akumulatora A ⇒ .
  • Przewody wspomagania rozruchu rołożyć w taki sposób, aby nie miały one kontaktu z obracającymi się w przedziale silnikowym elementami.

Uruchamianie silnika

  • Uruchomić silnik w samochodzie zasilającym i pozostawić na biegu jałowym.
  • Uruchomić silnik samochodu z rozładowanym akumulatorem i odczekać 2 do 3 minut, aż silnik zacznie „równomiernie” pracować.

Odłączanie przewodów wspomagania rozruchu

  • Przed odłączeniem przewodów wspomagania rozruchu wyłączyć światła mijania, o ile są włączone.
  • W samochodzie z rozładowanym akumulatorem włączyć dmuchawę ogrzewania i ogrzewanie tylnej szyby, aby zniwelować skok napięcia powstały podczas odłączania.
  • Przewody wspomagania rozruchu odłączyć po uruchomieniu silnika dokładnie w odwrotnej kolejności, jak opisano wyżej.
  • Zamknąć pokrywę akumulatora.