Wspomaganie rozruchu
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
Jeżeli silnik nie uruchamia się, ponieważ akumulator samochodowy jest rozładowany, do rozruchu można użyć akumulator innego samochodu. Przed wspomaganiem rozruchu, w razie potrzeby sprawdzić wziernik w akumulatorze.
Do wspomagania rozruchu niezbędne są przewody wspomagania rozruchu zgodne z normą DIN 72553, patrz dane producenta przewodów. Przekrój przewodów w samochodzie z silnikiem benzynowym musi wynosić co najmniej 25 mm², a w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym, co najmniej 35 mm².
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Systemy wspomagające ruszanie (system Start-Stop)
- Przygotowania do prac w przedziale silnikowym
- Akumulator
- Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu
Miejsca wspomagania rozruchu i przyłącze masy
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Punkt wspomagania rozruchu bieguna dodatniego ⇒ rys. 192 + znajduje się w przedziale silnikowym. Aby utworzyć odpowiednie przyłącze masy, należy wkręcić ucho holownicze w przewidziany do tego celu przedni uchwyt ⇒ Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu.
Wspomaganie rozruchu można wykonywać tylko przy użyciu tych punktów wpsomagania.
Wykonanie wspomagania rozruchu
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
A Samochód z rozładowanym akumulatorem, któy pobiera prąd wspomagania.
B Samochód z akumulatorem podającym prąd do wspomagania rozruchu innego samochodu.
X Odpowiednie przyłącze masy. Duży, mocno przykręcony do bloku silnika metalowy element, sam blok silnika, albo ewentualnie wkręcone przednie ucho holownicze ⇒ Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu.
Rozładowany akumulator należy prawidłowo podłączyć do instalacji pokładowej.
Samochodów nie wolno dotykać. W przeciwnym razie, przy podłączonym już biegunie dodatnim może popłynąć prąd.
Zwrócić uwagę na wystarczający metaliczny kontakt podłączonych kleszczy.
Jeżeli silnik nie uruchamia się natychmiast, po 10 sekundach przerwać próbę i powtórzyć ją po około minucie.
Czynności należy wykonywać tylko w podanej kolejności.
Podłączanie przewodu wspomagania rozruchu
- W obu samochodach wyłączyć zapłon.
- W razie potrzeby otworzyć w przedziale silnikowym pokrywę akumulatora albo otworzyć pokrywę punktu wspomagania rozruchu, bieguna dodatniego.
- Jedną końcówkę czerwonego przewodu wspomagania rozruchu podłączyć do bieguna dodatniego ⇒ rys. 193 + lub ⇒ rys. 194 +, albo do punktu wspomagania rozruchu samochodu ⇒ rys. 194 z rozładowanym akumulatorem A ⇒ .
- Drugą końcówkę czerwonego przewodu wspomagania rozruchu podłączyć do bieguna dodatniego + w akumulatorze zasilającym B.
- W samochodzie bez systemu Start-Stop: jeden koniec czarnego przewodu wspomagania rozruchu X podłączyć do ujemnego bieguna – akumulatora zasilającego B ⇒ rys. 193.
- W samochodzie z systemem Start-Stop: jeden koniec czarnego przewodu wspomagania rozruchu X podłączyć do odpowiedniego przyłącza masy, do masywnego, mocno połączonego z blokiem silnika elementu metalowego lub bezpośrednio do bloku silnika ⇒ rys. 194.
- Drugą końcówkę czarnego przewodu wspomagania rozruchu X w samochodzie z rozładowanym akumulatorem podłączyć do dużego, trwale połączonego z blokiem silnika elementu metalowego lub bezpośrednio do bloku silnika, albo ewentualnie do wkręconego ucha holowniczego z przodu - jednak nie w pobliżu akumulatora A ⇒ .
- Przewody wspomagania rozruchu rołożyć w taki sposób, aby nie miały one kontaktu z obracającymi się w przedziale silnikowym elementami.
Uruchamianie silnika
- Uruchomić silnik w samochodzie zasilającym i pozostawić na biegu jałowym.
- Uruchomić silnik samochodu z rozładowanym akumulatorem i odczekać 2 do 3 minut, aż silnik zacznie „równomiernie” pracować.
Odłączanie przewodów wspomagania rozruchu
- Przed odłączeniem przewodów wspomagania rozruchu wyłączyć światła mijania, o ile są włączone.
- W samochodzie z rozładowanym akumulatorem włączyć dmuchawę ogrzewania i ogrzewanie tylnej szyby, aby zniwelować skok napięcia powstały podczas odłączania.
- Przewody wspomagania rozruchu odłączyć po uruchomieniu silnika dokładnie w odwrotnej kolejności, jak opisano wyżej.
- Zamknąć pokrywę akumulatora.