Zestaw awaryjny
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
- Elementy składowe zestawu awaryjnego
- Przygotowania
- Uszczelnianie i pompowanie opon
- Kontrola po 10 minutach jazdy
Zestawem awaryjnym (Tire Mobility Set) można w sposób pewny uszczelnić uszkodzenia opony, spowodowane przez obce ciała albo nakłucia o średnicy do 4 mm.
Obcych ciał, np. śruby lub gwoździa nie wolno wyjmować z opony!
Po właniu uszczelniacza do opony, po około 10 minutach od rozpoczęcia jazdy należy koniecznie ponownie sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie.
Kiedy uszkodzonych jest więcej niż jedna opona w samochodzie, należy wezwać fachową pomoc. Zestaw awaryjny jest przygotowany tylko do napelniania jednej opony.
Zestaw awaryjny używać tylko, kiedy samochód został bezpiecznie odstawiony, po zapoznaniu się z niezbędnymi czynnościami i mając do dyspozycji odpowiednie narzędzia! W przeciwnym razie należy wezwać fachową pomoc.
Uszczelniacza do opon nie należy stosować
- Przy uszkodzeniach obręczy.
- W temperaturze zewnętrznej poniżej -20 °C (-4 °F).
- W razie nacięć lub nakłuć w oponach, większych niż 4 mm.
- Kiedy samochód jechał przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza w oponie albo bez powietrza.
- Kiedy termin ważności na butli do napełniania opon już upłynął.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Zestaw kluczyków samochodu
- Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie
- Koła i opony
- W sytuacji awaryjnej
- Kołpaki kół
Zużyty lub rozlany środek uszczelniający usunąć zgodnie z ustawowymi przepisami.
Nową butlę do napełniania można nabyć u partnera Volkswagen.
Zapoznać się z odrębną instrukcją obsługi od producenta zestawu awaryjnego.
Elementy składowe zestawu awaryjnego
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Zestaw awaryjny znajduje się w przestrzeni bagażnika, pod wykładziną podłogi. Składa się on z następujących elementów ⇒ rys. 173.
- Pokrętło do wkładów zaworów
- Nalepka z informacją o prędkości „max. 80 km/h” lub „max. 50 mph”
- Wąż do napełniania z zaślepką
- Sprężarka powietrza
- Wąż do pompowania opon
- Wskaźnik ciśnienia w oponach 1)
- Śruba odpowietrzająca 2)
- Wyłącznik EIN i AUS
- Wtyczka z przewodem do instalacji 12V
- Butla ze środkiem uszczelniającym 1)
- Zapasowy wkład zaworu
2) Zamiast tego, w sprężarce może również występować przycisk.
Pokrętło do wkładów zaworów 1 z jednej strony posiada szczelinę, która pasuje do wkładu zaworu. Tylko w ten sposób można wykręcić lub wkręcić wkład w zawór w oponie. Dotyczy to również zapasowego wkładu zaworu 11.
Przygotowania
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Lista kontrolna
Następujące czynności należy zawsze wykonywać w podanej kolejności jako przygotowanie do napełnienia opony powietrzem ⇒ :
- Podczas awarii opony, samochód należy odstawić w miarę możliwości w bezpiecznej odległości od płynnego ruchu pojazdów, na równym, stałym podłożu.
- Włączyć ręczny hamulec.
- Przekładnia automatyczna: dźwignię przełączania ustawić w położeniu P.
- Wyłączyć silnik i wyjąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu.
- Przekładnia ręczna: włączyć bieg.
- Wszystkim pasażerom polecić wysiąść i stanąć w bezpiecznym miejscu, np. za barierkami.
- Włączyć światła awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy. Przestrzegać obowiązujących przepisów.
- Sprawdzić, czy naprawa przy użyciu zestawu awaryjnego jest możliwa.
- Podczas holowania przyczepy: odłączyć przyczepę od samochodu i prawidłowo odstawić.
- Przy załadowanym bagażniku: powyjmować elementy bagażu.
- Zestaw awaryjny wyjąć z przestrzeni bagażnika.
- Nalepkę ⇒ rys. 173 ② z zestawu awaryjnego nakleić w polu widzenia kierowcy, na tablicy przyrządów.
- Obcych ciał, np. śruby lub gwoździa, nie wyjmować z opony.
Uszczelnianie i pompowanie opon
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Uszczelnianie opon
- Kapturek zaworu nakręcić na zawór w oponie.
- Pokrętłem do wkładów zaworów rys. ⇒ rys. 173 1 wykręcić wkład z zaworu w oponie i odłożyć na czystej podkładce.
- Butlę do napełniania opon ⇒ rys. 173 10 wstrząsnąć mocno, kilka razy.
- Wąż do napełniania ⇒ rys. 173 3 nakręcić mocno zgodnie z ruchem wskazówek zegara na butlę. Folia na króćcu zostanie automatycznie przebita.
- Zdjąć zaślepki z węża do napełnianiarys. ⇒ rys. 173 3 i otwartą końcówkę nałożyć całkowicie na zawór opony.
- Przytrzymać butlę dnem do góry i całą ilość uszczelniacza z butli wlać do opony.
- Pustą butlę zdjąć z zaworu.
- Wkład zaworu wkręcić ponownie pokrętłem do wkładów zaworów ⇒ rys. 173 1 w zawór w oponie.
Pompowanie opony
- Wąż do pompowania opon ⇒ rys. 173 5 sprężarki powietrza nakręcić mocno na zaworze opony.
- Sprawdzić, czy śruba spustowa powietrza ⇒ rys. 173 7 jest dokręcona.
- Uruchomić silnik samochodu i pozostawić na wolnych obrotach.
- Wtyczkę z przewodem ⇒ rys. 173 9 podłączyć do gniazda 12V w samochodzie ⇒ Gniazdko elektryczne.
- Włączyć sprężarkę powietrza wyłącznikiem EIN i AUS ⇒ rys. 173 8.
- Sprężarkę powietrza pozostawić pracującą, aż do uzyskania ciśnienia 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi / 200 ‑ 250 kPA) ⇒ . Maksymalny czas pracy 8 minut ⇒ .
- Wyłączyć sprężarkę powietrza.
- Kiedy ciśnienia powietrza 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi/200-250 kPA) nie można uzyskać, odkręcić wąż do pompowania opon z zaworu.
- Przejechać samochodem około 10 metrów do przodu lub w tyłu, aby środek uszczelniający mógł się rozlać w oponie.
- Ponownie mocno nakręcić wąż do pompowania opon sprężarki na zaworze opony i powtórzyć czynność pompowania.
- Jeżeli nawet teraz nie można uzyskać wymaganego ciśnienia, opona jest zbyt mocno uszkodzona. Opony nie można uszczelnić przy użyciu zestawu do naprawy opon. Nie jechać dalej. Wezwać fachową pomoc ⇒ .
- Odłączyć sprężarkę powietrza i wąż do pompowania opon odkręcić z zaworu opony.
- Niezwłocznie jechać dalej, nie przekraczając prędkości 80 km/h (50 mph), jeżeli uzyskanie ciśnienie w oponie wynosi 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi / 200 ‑ 250 kPA).
- Po 10 minutach jazdy sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie ⇒ Kontrola po 10 minutach.
Kontrola po 10 minutach jazdy
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Wąż do pompowania opon ⇒ rys. 173 5 podłączyć ponownie i odczytać na manometrze ciśnienie powietrza w oponie 6.
1,3 bara (19 psi / 130 kPA) i niżej:
- Nie jechać dalej! Opony nie można wystarczająco uszczelnić przy użyciu zestawu do naprawy.
- Wezwać fachową pomoc ⇒ .
1,4 bara (20 psi / 140 kPA) i wyżej:
- Ciśnienie powietrza w oponie skorygować do prawidłowej wartości ⇒ Ciśnienie powietrza w oponach.
- Kontynuować ostrożnie jazdę do najbliższego specjalistyycznego serwisu, z prędkością maksymalnie 80 km/h (50 mph).
- Tam zlecić zmianę uszkodzonej opony.