Przejdź do głównej zawartości

Zestaw awaryjny

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Zestawem awaryjnym (Tire Mobility Set) można w sposób pewny uszczelnić uszkodzenia opony, spowodowane przez obce ciała albo nakłucia o średnicy do 4 mm.
Obcych ciał, np. śruby lub gwoździa nie wolno wyjmować z opony!

Po właniu uszczelniacza do opony, po około 10 minutach od rozpoczęcia jazdy należy koniecznie ponownie sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie.

Kiedy uszkodzonych jest więcej niż jedna opona w samochodzie, należy wezwać fachową pomoc. Zestaw awaryjny jest przygotowany tylko do napelniania jednej opony.

Zestaw awaryjny używać tylko, kiedy samochód został bezpiecznie odstawiony, po zapoznaniu się z niezbędnymi czynnościami i mając do dyspozycji odpowiednie narzędzia! W przeciwnym razie należy wezwać fachową pomoc.

Uszczelniacza do opon nie należy stosować

  • Przy uszkodzeniach obręczy.
  • W temperaturze zewnętrznej poniżej -20 °C (-4 °F).
  • W razie nacięć lub nakłuć w oponach, większych niż 4 mm.
  • Kiedy samochód jechał przy bardzo niskim ciśnieniu powietrza w oponie albo bez powietrza.
  • Kiedy termin ważności na butli do napełniania opon już upłynął.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Zużyty lub rozlany środek uszczelniający usunąć zgodnie z ustawowymi przepisami.

Nową butlę do napełniania można nabyć u partnera Volkswagen.

Zapoznać się z odrębną instrukcją obsługi od producenta zestawu awaryjnego.

Elementy składowe zestawu awaryjnego

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zestaw awaryjny znajduje się w przestrzeni bagażnika, pod wykładziną podłogi. Składa się on z następujących elementów ⇒ rys. 173.

Rys. 173: Rysunek przykładowy: elementy składowe zestawu awaryjnego

Rys. 173 Rysunek przykładowy: elementy składowe zestawu awaryjnego

  1. Pokrętło do wkładów zaworów
  2. Nalepka z informacją o prędkości „max. 80 km/h” lub „max. 50 mph”
  3. Wąż do napełniania z zaślepką
  4. Sprężarka powietrza
  5. Wąż do pompowania opon
  6. Wskaźnik ciśnienia w oponach 1)
  7. Śruba odpowietrzająca 2)
  8. Wyłącznik EIN i AUS
  9. Wtyczka z przewodem do instalacji 12V
  10. Butla ze środkiem uszczelniającym 1)
  11. Zapasowy wkład zaworu
1) Może być również zintegrowany w sprężarce.
2) Zamiast tego, w sprężarce może również występować przycisk.

Pokrętło do wkładów zaworów 1 z jednej strony posiada szczelinę, która pasuje do wkładu zaworu. Tylko w ten sposób można wykręcić lub wkręcić wkład w zawór w oponie. Dotyczy to również zapasowego wkładu zaworu 11.

Przygotowania

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Lista kontrolna

Następujące czynności należy zawsze wykonywać w podanej kolejności jako przygotowanie do napełnienia opony powietrzem ⇒ :

  1. Podczas awarii opony, samochód należy odstawić w miarę możliwości w bezpiecznej odległości od płynnego ruchu pojazdów, na równym, stałym podłożu.
  2. Włączyć ręczny hamulec.
  3. Przekładnia automatyczna: dźwignię przełączania ustawić w położeniu P.
  4. Wyłączyć silnik i wyjąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu.
  5. Przekładnia ręczna: włączyć bieg.
  6. Wszystkim pasażerom polecić wysiąść i stanąć w bezpiecznym miejscu, np. za barierkami.
  7. Włączyć światła awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy. Przestrzegać obowiązujących przepisów.
  8. Sprawdzić, czy naprawa przy użyciu zestawu awaryjnego jest możliwa.
  9. Podczas holowania przyczepy: odłączyć przyczepę od samochodu i prawidłowo odstawić.
  10. Przy załadowanym bagażniku: powyjmować elementy bagażu.
  11. Zestaw awaryjny wyjąć z przestrzeni bagażnika.
  12. Nalepkę ⇒ rys. 173 ② z zestawu awaryjnego nakleić w polu widzenia kierowcy, na tablicy przyrządów.
  13. Obcych ciał, np. śruby lub gwoździa, nie wyjmować z opony.

Uszczelnianie i pompowanie opon

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Uszczelnianie opon

  • Kapturek zaworu nakręcić na zawór w oponie.
  • Pokrętłem do wkładów zaworów rys. ⇒ rys. 173 1 wykręcić wkład z zaworu w oponie i odłożyć na czystej podkładce.
  • Butlę do napełniania opon ⇒ rys. 173 10 wstrząsnąć mocno, kilka razy.
  • Wąż do napełniania ⇒ rys. 173 3 nakręcić mocno zgodnie z ruchem wskazówek zegara na butlę. Folia na króćcu zostanie automatycznie przebita.
  • Zdjąć zaślepki z węża do napełnianiarys. ⇒ rys. 173 3 i otwartą końcówkę nałożyć całkowicie na zawór opony.
  • Przytrzymać butlę dnem do góry i całą ilość uszczelniacza z butli wlać do opony.
  • Pustą butlę zdjąć z zaworu.
  • Wkład zaworu wkręcić ponownie pokrętłem do wkładów zaworów ⇒ rys. 173 1 w zawór w oponie.

Pompowanie opony

  • Wąż do pompowania opon ⇒ rys. 173 5 sprężarki powietrza nakręcić mocno na zaworze opony.
  • Sprawdzić, czy śruba spustowa powietrza ⇒ rys. 173 7 jest dokręcona.
  • Uruchomić silnik samochodu i pozostawić na wolnych obrotach.
  • Wtyczkę z przewodem ⇒ rys. 173 9 podłączyć do gniazda 12V w samochodzie ⇒ Gniazdko elektryczne.
  • Włączyć sprężarkę powietrza wyłącznikiem EIN i AUS ⇒ rys. 173 8.
  • Sprężarkę powietrza pozostawić pracującą, aż do uzyskania ciśnienia 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi / 200 ‑ 250 kPA) ⇒ . Maksymalny czas pracy 8 minutRyzyko .
  • Wyłączyć sprężarkę powietrza.
  • Kiedy ciśnienia powietrza 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi/200-250 kPA) nie można uzyskać, odkręcić wąż do pompowania opon z zaworu.
  • Przejechać samochodem około 10 metrów do przodu lub w tyłu, aby środek uszczelniający mógł się rozlać w oponie.
  • Ponownie mocno nakręcić wąż do pompowania opon sprężarki na zaworze opony i powtórzyć czynność pompowania.
  • Jeżeli nawet teraz nie można uzyskać wymaganego ciśnienia, opona jest zbyt mocno uszkodzona. Opony nie można uszczelnić przy użyciu zestawu do naprawy opon. Nie jechać dalej. Wezwać fachową pomoc ⇒ .
  • Odłączyć sprężarkę powietrza i wąż do pompowania opon odkręcić z zaworu opony.
  • Niezwłocznie jechać dalej, nie przekraczając prędkości 80 km/h (50 mph), jeżeli uzyskanie ciśnienie w oponie wynosi 2,0 ‑ 2,5 bara (29 ‑ 36 psi / 200 ‑ 250 kPA).
  • Po 10 minutach jazdy sprawdzić ciśnienie powietrza w oponie ⇒ Kontrola po 10 minutach.

Kontrola po 10 minutach jazdy

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Wąż do pompowania opon ⇒ rys. 173 5 podłączyć ponownie i odczytać na manometrze ciśnienie powietrza w oponie 6.

1,3 bara (19 psi / 130 kPA) i niżej:

  • Nie jechać dalej! Opony nie można wystarczająco uszczelnić przy użyciu zestawu do naprawy.
  • Wezwać fachową pomoc ⇒ .

1,4 bara (20 psi / 140 kPA) i wyżej:

  • Ciśnienie powietrza w oponie skorygować do prawidłowej wartości ⇒ Ciśnienie powietrza w oponach.
  • Kontynuować ostrożnie jazdę do najbliższego specjalistyycznego serwisu, z prędkością maksymalnie 80 km/h (50 mph).
  • Tam zlecić zmianę uszkodzonej opony.