Przejdź do głównej zawartości

Wymiana kół

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Niektóre wersje lub modele samochodów są fabrycznie dostarczane bez podnośnika samochodowego i bez klucza do kół. W takim przypadku zmianę koła należy zlecić w specjalistycznym serwisie.

Dostarczany fabrycznie podnośnik samochodowy jest przygotowany tylko do zmiany koła, kiedy jedna opona w samochodzie jest uszkodzona i musi zostać zmieniona. Kiedy dwie opony na jednej osi lub wszystkie opony są uszkodzone, należy wezwać fachową pomoc.

Zmianę koła można wykonać samodzielnie tylko, kiedy samochód został bezpiecznie odstawiony, po zapoznaniu się z niezbędnymi czynnościami i mając do dyspozycji odpowiednie narzędzia! W przeciwnym razie należy wezwać fachową pomoc.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Przygotowanie do zmiany koła

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Lista kontrolna

Następujące czynności należy zawsze wykonywać w podanej kolejności jako przygotowanie do wymiany koła ⇒ :

  1. Podczas awarii opony, samochód należy odstawić w miarę możliwości w bezpiecznej odległości od płynnego ruchu pojazdów, na równym, stałym podłożu.
  2. Włączyć ręczny hamulec.
  3. Przekładnia automatyczna: dźwignię przełączania ustawić w położeniu PPrzekładnia automatyczna.
  4. Wyłączyć silnik i wyjąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu ⇒ Zatrzymywanie silnika.
  5. Przekładnia ręczna: włączyć bieg ⇒ Włączanie biegu.
  6. Wszystkim pasażerom polecić wysiąść i stanąć w bezpiecznym miejscu, np. za barierkami.
  7. Koło z przeciwległej strony zablokować kamieniem lub innym odpowiednim przedmiotem.
  8. Podczas holowania przyczepy: odłączyć przyczepę od samochodu i prawidłowo odstawić.
  9. Przy załadowanym bagażniku: powyjmować elementy bagażu.
  10. Koło zapasowe lub koło awaryjne i narzędzia samochodowe wyjąć z przestrzeni bagażowej.
  11. Zdjąć kołpaki ⇒ Zdejmowanie kołpaka.

Śruby koła

Rys. 168: Zmiana koła: luzowanie śrub koła.

Rys. 168 Zmiana koła: luzowanie śrub koła.

Rys. 169: Zmiana koła: śruba zabezpieczająca koło i nasadka.

Rys. 169 Zmiana koła: śruba zabezpieczająca koło i nasadka.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Do poluzowania śruby koła używać tylko klucz przeznaczony dla tego samochodu.

Śruby koła poluzować tylko o jeden obrót, dopóki samochód nie został podniesiony na podnośniku.

Jeżeli śruby koła nie da się poluzować, można ostrożnie nacisnąć nogą na koniec klucza. Jednocześnie przytrzymać samochód i zwrócić uwagę na bezpieczne ustawienie.

Luzowanie śrub koła

  • Klucz do kół nasunąć do oporu na śrubę koła ⇒ rys. 168.
  • Chwycić za końcówkę klucza do kół i obrócić o około jeden obrót przeciwnie do ruchu wskazówek zegara ⇒ 

Luzowanie śruby zabezpieczającej koło

  • Nasadkę do śrub zabezpieczających koło wyjąć z kompletu narzędzi samochodowych.
  • Wsunąć nasadkę do oporu w śrubę zabezpieczającą koło ⇒ rys. 169
  • Klucz do kół nałożyć do oporu na nasadkę.
  • Chwycić za końcówkę klucza do kół i obrócić o około jeden obrót przeciwnie do ruchu wskazówek zegara ⇒ 

Ważne informacje dotyczące śrub koła

Obręcze i śruby kół dopasowane są konstrukcyjnie do fabrycznie zamontowanych kół. Przy każdej zmianie obręczy należy więc zastosować odpowiednie śruby o prawidłowej długości i kształcie łba. Od tego zależy zamocowanie koła i skuteczność układu hamulcowego.

W pewnych warunkach nie wolno użyć śrub koła od samochodu z tego samego typoszeregu.

Moment dokręcania śruby koła

Prawidłowy moment dokręcania śrub koła z obręczą stalową lub z lekkich stopów wynosi 120 Nm. Po zmianie koła, w najbliższym serwisie zlecić niezwłocznie sprawdzenie momentu dokręcenia za pomocą prawidłowo funkcjonującego klucza dynamometrycznego.

Skorodowane i trudnoobracające się śruby koła należy wymienić przed sprawdzeniem momentu dokręcania oraz oczyścić gwint w piaście koła.

Śruby kół i gwinty w piaście koła nie mogą być pokryte smarem lub olejem. Również po dokręceniu wymaganym momentem mogą się one poluzować w czasie jazdy.

Podnoszenie samochodu podnośnikiem

Rys. 170: Punkty podparcia dla podnośnika samochodowego (prawa strona samochodu jak w odbiciu lustrzanym)

Rys. 170 Punkty podparcia dla podnośnika samochodowego (prawa strona samochodu jak w odbiciu lustrzanym)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Podnośnik samochodowy może być podstawiony tylko w pokazanych na rysunku miejscach (oznaczenie na nadwoziu) ⇒ rys. 170

Rys. 171: Podnośnik samochodowy podstawiony z tyłu, z lewej strony

Rys. 171 Podnośnik samochodowy podstawiony z tyłu, z lewej strony.

Lista kontrolna

Dla własnego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa pasażerów, należy przestrzegać poniższych punktów w podanej kolejności ⇒ :

  1. Wybrać równe i stałe podłoże dla podnoszenia samochodu.
  2. Wyłączyć silnik, w przekładni ręcznej włączyć bieg, albo w przekładni automatycznej ustawić dźwignię przełączania w położeniu PPrzekładnia automatyczna i zaciągnąć ręczny hamulec.
  3. Koło znajdujące po przekątnej, zablokować składanym klinem, lub innym odpowiednim przedmiotem.
  4. Podczas holowania przyczepy: odłączyć przyczepę od samochodu i prawidłowo odstawić.
  5. Poluzować śruby koła przeznaczonego do zmiany ⇒ Luzowanie śrub koła.
  6. Odszukać punkt podstawiania podnośnika ⇒ rys. 170 pod samochodem, który leży najbliżej zmienianego koła.
  7. Obracać korbą podnośnika tak długo, aby można go było jeszcze ustawić pod samochodem.
  8. Upewnić się, że stopka podnośnika całą powierzchnią bezpiecznie przylega do podłoża i znajduje się dokładnie pionowo pod punktem podparcia ⇒ rys. 171.
  9. Podnośnik samochodowy ustawić i jednocześnie podkręcać dalej łapę podnośnika, aż obejmie podstawkę pod samochodem ⇒ rys. 171.
  10. Obracać dalej korbą podnośnika, aż koło uniesie się nad podłożem.

Zmiana koła

Rys. 172: Zmiana koła: wykręcanie śrub koła uchwytem wkrętaka

Rys. 172 Zmiana koła: wykręcanie śrub koła uchwytem wkrętaka

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zdejmowanie koła

Zakładanie koła zapasowego lub koła awaryjnego

W razie potrzeby zwrócić uwagę na kierunek obrotów opony ⇒ Koła i opony.

  • Założyć koło zapasowe lub koło awaryjne.
  • Wszystkie inne śruby koła wkręcić w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i przy użyciu klucza z wewnętrznym sześciokątem w uchwycie wkrętaka lekko dokręcić.
  • Do śrub zabezpieczających koło, do pomocy użyć nasadkę.
  • Opuścić samochód na podnośniku.
  • Śruby koła mocno dokręcić kluczem do kół zgodnie z ruchem wskazówek zegara ⇒ . Nie dokręcać przy tym śrub w kolejności dookoła, ale zawsze w kolejności naprzeciw siebie.
  • W razie potrzeby zamontować osłony śrub kół lub pełny kołpak koła ⇒ Kołpaki kół.

Po zmianie koła

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

  • W razie potrzeby oczyścić narzędzia samochodowe i odłożyć do skrzynki z narzędziami w przestrzeni bagażnika.
  • Koło zapasowe, koło awaryjne lub zmienione koło zabezpieczyć w przestrzeni bagażnika.
  • Niezwłocznie zlecić sprawdzenie momentu dokręcania śrub koła kluczem dynamometrycznym ⇒ Moment dokręcania śruby.
  • Uszkodzone koło możliwie niezwłocznie wymienić.

W samochodzie ze wskaźnikiem kontroli opon, po wymianie koła, system musi ewentualnie zostać ponownie „przyuczony” ⇒ Kalibrowanie wskaźnika kontroli kół.