Przejdź do głównej zawartości

Bezpieczniki

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Ze względu na stały rozwój samochodów, przyporządkowanie bezpieczników zależne od wyposażenia i łączne zabezpieczenie wielu odbiorników jednym bezpiecznikiem, aktualne zestawienie usytuowania bezpieczników dla poszczególnych odbiorników elektrycznych w chwili złożenia książki do druku nie jest możliwe. Informacje na temat szczegółów rozmieszczenie bezpieczników są dostępne u partnera Volkswagen.

Zasadniczo, kilka odbiorników może być wspólnie zabezpieczonych jednym bezpiecznikiem. Odwrotnie, do jednego odbiornika może być prznależnych kilka bezpieczników.

Bezpieczniki wymieniać tylko, kiedy przyczyna błędu zostanie usunięta. Jeżeli nowy bezpiecznik po krótkim czasie od zamontowania przepali się, zlecić sprawdzenie instalacji elektrycznej w specjalistycznym serwisie.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Bezpieczniki w samochodzie

Rys. 174: Po stronie kierowcy, w tablicy przyrządów: pokrywa skrzynki bezpieczników.

Rys. 174 Po stronie kierowcy, w tablicy przyrządów: pokrywa skrzynki bezpieczników.

Rys. 175: W przedziale silnikowym z przodu z lewej strony: pokrywa skrzynki bezpieczników.

Rys. 175 W przedziale silnikowym z przodu z lewej strony: pokrywa skrzynki bezpieczników.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Bezpieczniki wymieniać na nowe o takiej samej wartości prądu (taki sam kolor i taki sam nadruk) oraz o takim samym rozmiarze.

KolorWartość prądu w amperach
różowy3
jasnobrązowy5
brązowy7,5
czerwony10
niebieski15
żółty20
biały lub bezbarwny25
zielony30
pomarańczowy40

Otwieranie skrzynki bezpieczników w tablicy przyrządów

  • Płaski przedniot, np. wkrętak z kompletu narzędzi samochodowych, umieścić w szczelinach ⇒ rys. 174 (strzałki) i ostrożnie podważyć pokrywę.

Otwieranie skrzynki bezpieczników w przedziale silnikowym

  • Otworzyć pokrywę przedziału silnikowego .
  • Przyciski blokujące przesunąc w kierunku strzałki, aby odblokować pokrywę skrzynki bezpieczników ⇒ rys. 174 1.
  • Zdjąć pokrywę w górę, w kierunku strzałki 2.
  • W celu zamontowania ułożyć pokrywę na skrzynce bezpieczników. Przyciski blokujące nacisnąć w dół, przeciwnie do kierunku strzałki 2, aż do wyraźnego zablokowania.

W samochodzie znajdują się jeszcze dalsze bezpieczniki, oprócz opisanych w niniejszym rozdziale. Powinny one być wymieniane tylko w specjalistycznym serwisie.

Wymiana przepalonych bezpieczników

Rys. 176: Wygląd przepalonego bezpiecznika

Rys. 176 Wygląd przepalonego bezpiecznika

Rys. 177: Wyjąć bezpiecznik szczypcami z tworzywa (1) albo zamontować.

Rys. 177 Wyjąć bezpiecznik szczypcami z tworzywa 1 albo zamontować.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przygotowania

  • Wyłączyć zapłon, światłą i wszystkie elektryczne odbiorniki.
  • Otworzyć odpowiednią skrzynkę bezpieczników ⇒ Bezpieczniki w samochodzie.

Identyfikowanie przepalonych bezpieczników

Przepalony bezpiecznik można rozpoznać po stopionym pasku metalowym ⇒ rys. 176.

Oświetlić latarką bezpiecznik. W ten sposób przepalony bezpiecznik można łatwiej rozpoznać.

Wymiana bezpiecznika

  • W razie potrzeby, z pokrywy skrzynki bezpieczników wyjąć szczypce z tworzywa ⇒ rys. 177 1.
  • Przy mniejszych bezpiecznikach nałożyć szczypce 1 od góry A.
  • Przy większych bezpiecznikach wsunąć szczypce 1 z boku na bezpiecznik B.
  • Wyciągnąć bezpiecznik.
  • Kiedy bezpiecznik jest przepalony, wymienić go na nowy o takiej samej wartości prądu (ten sam kolor i nadruk) i takich samych rozmiarów ⇒ Ryzyko .
  • W razie potrzeby, szczypce z tworzywa schować ponownie w pokrywie.
  • Ponownie założyć pokrywę.

Więcej informacji na temat bezpieczników i przekaźników w Polo 6R znajdziesz na moim blogu, we wpisie: Bezpieczniki i przekaźniki w Polo 6R.