Przejdź do głównej zawartości

Awaryjne zamykanie lub otwieranie

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Drzwi i pokrywę tylną, np. w razie awarii kluczyka samochodu lub centralnego zamka, można zablokować ręcznie i częściowo odblokować.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy

Rys. 157 Uchwyt w drzwiach kierowcy z cylinderkiem zamka

Rys. 157 Uchwyt w drzwiach kierowcy z cylinderkiem zamka

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przy ręcznym zablokowaniu z reguły następuje zablokowanie wszystkich drzwi. Przy ręcznym odblokowaniu odblokowane zostaną tylko drzwi kierowcy.

Zapoznać się z informacjami na temat alarmu ⇒ Alarm.

  • Rozłożyć ostrze kluczyka samochodu ⇒ Kluczyk samochodu
  • Ostrze kluczyka umieścić w cylinderku zamka ⇒ rys. 157 i odblokować lub zablokować samochód.

W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, sposób postępowania dla ręcznego zablokowania drzwi pasażera jest taki sam.

Specyfika podczas odblokowania

  • Alarm w odblokowanym samochodzie pozostaje aktywny. Nie nastąpi jednak uruchomienie sygnału alarmu ⇒ Alarm.
  • Po otwarciu drzwi kierowcy wyzwala się alarm, jeżeli w ciągu 15 sekund zapłon nie zostanie włączony.
  • Włączyć zapłon. Po włączeniu zapłonu immobiliser rozpoznaje uprawniony kluczyk samochodowy i wyłącza alarm.

Podczas ręcznego zamykania samochodu, alarm nie zostaje uaktywniony ostrzem kluczyka ⇒ Zablokowanie samochodu z zewnątrz.

Ręczne zablokowanie drzwi przedniego pasażera i tylnych drzwi

Rys. 158: W czołowej części tylnych prawych drzwi: awaryjne odblokowanie, zakryte gumową uszczelką.

Rys. 158 W czołowej części tylnych prawych drzwi: awaryjne odblokowanie, zakryte gumową uszczelką.

Rys. 159: Awaryjne blokowanie samochodu przy użyciu kluczyka.

Rys. 159 Awaryjne blokowanie samochodu przy użyciu kluczyka.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

W samochodzie z cylinderkiem zamka w klamce drzwi pasażera, ręczne zablokowanie odbywa się tak jak drzwi kierowcy ⇒ Ręczne odblokowanie lub zablokowanie drzwi kierowcy.

Drzwi przedniego pasażera i tylne drzwi można również zablokować ręcznie. Alarm nie zostaje przy tym uaktywniony.

  • Otworzyć drzwi.
  • Zdjąć gumową uszczelkę na czołowej stronie drzwi. Uszczelka jest oznaczona zamkiem ⇒ rys. 158.
  • Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
  • Rozłożone ostrze kluczyka umieścić w szczelinie i obrócić kluczyk w stronę od samochodu, w kierunku strzałki ⇒ rys. 159.
  • Ponownie przymocować gumową uszczelkę i całkowicie zamknąć drzwi.
  • Sprawdzić, czy drzwi zostały zablokowane.
  • W razie potrzeby powtórzyć proces z innymi drzwiami.
  • Sprawdzenie samochodu zlecić w specjalistycznym serwisie.

Drzwi można odryglować i otworzyć od wewnątrz, po pociągnięciu za klamkę. W razie potrzeby pociągnąć dwukrotnie za klamkę drzwi ⇒ Centralny zamek.

Awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej

Rys. 160 W przestrzeni bagażnika: awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej

Rys. 160 W przestrzeni bagażnika: awaryjne odblokowanie pokrywy tylnej

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

  • W razie potrzeby oparcie tylnych siedzeń odchylić do przodu ⇒ Przestrzeń bagażnika
  • Powyjmować elementy bagażu, aby od wewnątrz można się było dostać do pokrywy tylnej.
  • Odszukać szczelinę awaryjnego odblokowania w dolnej części pokrywy tylnej ⇒ rys. 160.
  • Rozłożyć ostrze z kluczyka samochodu ⇒ Rozkładanie kluczyka samochodu.
  • Rozłożone ostrze kluczyka umieścić poziomo w szczelinie.
  • Kluczyk samochodu przesunąć w kierunku strzałki ⇒ rys. 160 i pokrywę tylną nacisnąć na zewnątrz, aż się odchyli. Jednocześnie ponownie wyjąć kluczyk samochodu.

Awaryjne odblokowanie blokady dźwigni zmiany zakresów

Rys. 161: Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni (samochód z lewostronną kierownicą). Kierownica prawostronna wygląda jak w odbiciu lustrzanym.

Rys. 161 Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni (samochód z lewostronną kierownicą). Kierownica prawostronna wygląda jak w odbiciu lustrzanym.

Rys. 162: Awaryjne odłączenie blokady dźwigni przełączania.

Rys. 162 Awaryjne odłączenie blokady dźwigni przełączania.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Kiedy w razie przerwy w zasilaniu prądem, samochód manewruje albo musi być holowany, za pomocą awaryjnego odblokowania należy ustawić dźwignię przełączania w położeniu N, np. przy rozładowanym akumulatorze samochodowym.

Awaryjne odblokowanie znajduje się pod pokrywą zagłębienia dźwigni, patrząc w kierunku jazdy, z prawej strony. Dla odłączenia blokady dźwigni przełączania niezbędny jest odpowiedni przedmiot, np. wkrętak.

Przygotowania

  • Włączyć ręczny hamulec.
  • Wyłączyć zapłon.

Zdejmowanie pokrywy zagłębienia dźwigni

  • Pokrywę w pobliżu kołnierza dźwigni przełączania zdjąć w kierunku strzałki w górę ⇒ rys. 160.
  • Pokrywę nacisnąć w górę, nad dźwignią przełączania ⇒ .

Awaryjne odłąćzenie blokady dźwigni

  • Dźwignię odblokowania ⇒ rys. 162 nacisnąć w kierunku strzałki i przytrzymać w tym położeniu.
  • Nacisnąć przycisk blokady w uchwycie dźwigni i przesunąć dźwignię w położenie N.