Przejdź do głównej zawartości

Grzanie, wentylowanie, chłodzenie

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Filtr kurzu i pyłków roślin

Filtr kurzu i pyłków roślin z wkładem z węglem aktywnym zmniejsza ilość zanieczyszczeń przedostających się do wnętrza samochodu z powietrza zewnętrznego.

Filtr kurzu i pyłków roślin musi być wymieniany regularnie, aby nie ograniczał wydajności układu klimatyzacji.

Kiedy skuteczność filtra obniży się przedwcześnie w wyniku eksploatacji samochodu w silnie zanieczyszczonym powietrzu zewnętrznym, filtr kurzu i pyłków roślin należy wymienić również pomiędzy terminami wynikającymi z komunikatów o przeglądzie.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Przy wyłączonym układzie chłodzenia, zasysane powietrze zewnętrzne nie jest osuszane. Aby uniknąć zaparowania szyb, najlepiej pozostawić włączony układ chłodzenia (sprężarkę). W tym celu nacisnąć przycisk AC. Lampka kontrolna w przycisku musi się świecić.

Najwyższą wydajność ogrzewania i możliwie szybkie osuszanie szyb można uzyskać tylko, kiedy silnik osiągnie temperaturę pracy.

Aby nie ograniczać skuteczności ogrzewania lub chłodzenia i uniknąć zaparowanych szyb, wlot powietrza przed przednią szybą musi być wolny od lodu, śniegu i liści.

Po uruchomieniu silnika z silnie rozładowanym akumulatorem samochodu, albo po rozruchu awaryjnym, ustawienia systemowe (czas zegarowy, data, indywidualne usawienia systemu komfortu i zaprogramowanie) zmieniają się lub mogą zostać usunięte. Sprawdzić i skorygować ustawienia, kiedy tylko akumulator samochodu będzie wystarczająco naładowany.

Elementy obsługi układu klimatyzacji

Rys. 127 W konsoli środkowej: elementy obsługi układu klimatyzacji (ręcznie)

Rys. 127 W konsoli środkowej: elementy obsługi układu klimatyzacji (ręcznie)

Rys. 128 W konsoli środkowej: elementy obsługi klimatyzacji Climatronic

Rys. 128 W konsoli środkowej: elementy obsługi klimatyzacji Climatronic

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Aby włączyć lub wyłączyć funkcję, nacisnąć odpowiedni przycisk. Przy włączonej funkcji, w przycisku świeci się lampka kontrolna (system grzania i nawiewu świeżego powietrza, układ klimatyzacji (ręczny)), albo włączona funkcja zostanie pokazana w polu wyświetlacza ⇒ rys. 128 4 (klimatyzacja Climatronic). W celu wyłączenia funkcji ponownie nacisnąć przycisk.

Przycisk, regulatorInformacje uzupełniające. Układ klimatyzacji (ręczny) ⇒ rys. 127 i klimatyzacja Climatronic ⇒ rys. 128

Temperatura 1

Obrócić pokrętłem, aby nastawić odpowiednią temperaturę.

Dmuchawa 2 ,

Układ klimatyzacji (ręczny): zakres 0: dmuchawa i urządzenie wyłączone, zakres 4: najwyższy stopień dmuchawy.

Klimatyzaca Climatronic: moc dmuchawy jest regulowana automatycznie. Obracać pokrętłem, aby dmuchawę nastawić również ręcznie.

Strumienie powietrza 3

Układ klimatyzacji (ręczny): obracać regulatorem, aby strumień powietrza nastawić w wybranym kierunku.

Klimatyzaca Climatronic: strumień powietrza jest automatycznie, komfortowo regulowany. Można go również załączać ręcznie, za pomocą przycisków 3.

4Klimatyzaca Climatronic: wskazanie wyświetlacza nastawionej temperatury oraz włączonych funkcji.
Układ klimatyzacji (ręczny): funkcja rozmrażania. Strumień powietrza na przednią szybę. Zamknięty obieg powietrza zostaje w tym położeniu automatycznie wyłączony lub wcale sie nie włączy. Nacisnąć przycisk AC i zwiększyć moc dmuchawy, aby możliwie szybko uwolnić przednią szybę od zaparowania.
MAX Klimatyzaca Climatronic: funkcja rozmrażania. Zasysane powietrze z zewnątrz zostaje skierowane na przednią szybę, a zamknięty obieg powietrza zostaje wyłączony. Aby przednią szybę możliwie szybko osuszyć, powietrze przy temperaturze powyżej +3°C (+38°F) zostaje osuszone, a dmuchawa nastawiona na najwyższy zakres obrotów.
Wyloty powietrza, Ustawienie strumienia powietrza na górną część tułowia poprzez dysze wylotu powietrza w tablicy przyrządów.
, Strumień powietrza w przestrzeń na nogi.
Układ klimatyzacji (ręczny): strumień powietrza na przednią szybę i do przestrzeni na nogi.
Klimatyzacja Climatronic: strumienie powietrza w górę.
Układ klimatyzacji (ręczny): zamknięty obieg powietrza.
Klimatyzacja Climatronic: zamknięty obieg powietrza.
ACUkład klimatyzacji (ręczny), klimatyzacja Climatronic: nacisnąć pzycisk, aby włączyć lub wyłączyć układ chłodzenia.
AUTOKlimatyzacja Climatronic: automatyczna regulacja temperatury, dmuchawy i strumieni powietrza.

Ogrzewanie tylnej szyby

Przycisk ogrzewania tylnej szyby znajduje się w górnej części konsoli środkowej. Ogrzewanie tylnej szyby działa tylko przy pracującym silniku i wyłącza się samoczynnie najpóźniej po 10 minutach.

Elementy obsługi systemu grzania i nawiewu świeżego powietrza

Rys. 129 W konsoli środkowej: pokrętło systemu grzania i nawiewu świeżego powietrza z elementami obsługi

Rys. 129 W konsoli środkowej: pokrętło systemu grzania i nawiewu świeżego powietrza z elementami obsługi

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przycisk, regulatorInformacje uzupełniające. Układ klimatyzacji (ręczny) ⇒ rys. 127 i klimatyzacja Climatronic ⇒ rys. 128

Temperatura 1

Obrócić pokrętłem, aby nastawić odpowiednią temperaturę. Wybrana temperatura wnętrza samochodu, nie może być niższa, niż dostępna na zewnątrz, ponieważ system grzania i nawiewu świeżego powietrza nie może chłodzić ani osuszać powietrza.

Dmuchawa 2

Zakres 0: dmuchawa i system grzania i nawiewu świeżego powietrza są wyłączone.

Zakres 4: najwyższy zakres dmuchawy.

Strumienie powietrza 3

Obracać regulator bezsotpniowo, celem ustawienia nawiewu strumienia powietrza w wymaganym kierunku.

Strumień powietrza na przednią szybę
Wyloty powietrzaUstawienie strumienia powietrza na górną część tułowia poprzez dysze wylotu powietrza w tablicy przyrządów.
Strumień powietrza w przestrzeń na nogi.
Strumień powietrza na przednią szybę i do przestrzeni na nogi.
Zamknięty obieg powietrza.

Usawienie dla optymalnych warunków widoczności

  • Wyłączyć zamknięty obieg powietrza.
  • Dmuchawę 2 nastawić na zakres 1 lub 2.
  • Pokrętło temperatury 1 ustawić w dowolnym położeniu.
  • Otworzyć i ukierunkować wszystkie wyloty powietrza w tablicy przyrządów ⇒ Wyloty powietrza.
  • Pokretło streumieni powietrza 3 obrócić w dowolne położenie.

Zasady eksploatacji dla układu klimatyzacji

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Układ chłodzenia dla wnętrza samochodu działa tylko przy pracującym silniku i przy włączonej dmuchawie.

Układ klimatyzacji działa najskuteczniej, kiedy okna i dach panoramiczny są zamknięte. Jeżeli jednak wnętrze zaparkowanego samochodu zostanie silnie nagrzane promieniami słonecznymi, chwiowe otwarcie szyb i szklanego dachu panoramicznego pozowli przyspieszyć wychłodzenie wnętrza.

Ustawienie dla optymalnych warunków widoczności

Włączony układ chłodzenia obniża we wnętrzu samochodu nie tylko temperaturą, ale również wilgotność powietrza. W ten sposób, przy wysokiej wilgotności powietrza na zewnątrz, poprawia się samopoczucie pasażerów i unika się zaparowania szy:

Układ klimatyzacji (ręcznie):

  • Wyłączyć zamknięty obieg powietrza.
  • Nastawić dmuchawę na dowolny zakres.
  • Otworzyć i ukierunkować wszystkie wyloty powietrza w tablicy przyrządów ⇒ Wyloty powietrza.
  • Pokrętło strumieni powietrza obrócić w dowolne położenie.
  • Nacisnąć przycisk AC, aby włączyć układ chłodzenia. Lampka kontrolna w przycisku świeci się.

w układzie Climatronic:

  • Nacisnąć przycisk AUTO.
  • Temperaturę nastawić na +22°C (+72°F).
  • Pokrętło temperatury ustawić w pozycji środkowej.
  • Otworzyć i ukierunkować wszystkie wyloty powietrza w tablic przyrządów ⇒ Wyloty powietrza.

Przełączanie modułu temperatury w układzie Climatronic

Przyciski AC, albo A/C i AUTO nacisnąć i przytrzymać, aby przełączyć wskazanie temperatury ze stopni Celcjusza na Fahrenheita i odwrotnie.

Układu chłodzenia nie można włączyć

Jeżeli układu chłodzenia nie można włączyć przyczyny mogą być następujące:

  • Silnik nie pracuje.
  • Wyłączona jest dmuchawa.
  • Bezpiecznik układu klimatyzacji jest przepalony.
  • Temperatura otoczenia jest niższa, niż około +3℃ (+38°F).
  • Sprężarka układu chłodzenia została chwilowo wyłączona z powodu zbyt wysokiej temperatury płynu chłodzącego w silniku.
  • W samochodzie wystąpiła inna usterka. Sprawdzenie układu klimatyzacji zlecić w specjalistycznym serwisie.

Specyfika

Przy wysokiej wilgotności zewnętrznego powietrza i przy wysokich temperaturach otoczenia, z parownika układu chłodzenia mogą kapać skropliny i utworzyć pod samochodem kałużę. Jest to normalne i nie oznacza nieszczelności!

Ze względu na szczątkową wilgotność w układzie klimatyzacji, po uruchomieniu silnika przednia szyba może zaparować. Włączyć funkcję rozmrażania, aby możliwie szybko uwolnić przednią szybę od zaparowania.

Wyloty powietrza

Rys. 130 W tablicy przyrządów: wyloty powietrza

Rys. 130 W tablicy przyrządów: wyloty powietrza

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Aby osiągnąć wystarczającą wydajność grzania, chłodzenie i dopływ powietrza do wnętrza samochodu, wyloty powietrza ⇒ rys. 130 powinny zostać otwarte.

  • W celu otwarcia i zamknięcia wylotów powietrza, odpowiednie pokrętło (powiększenie) obrócić w dowolnym kierunku. Kiedy oznakowanie na pokrętle jest ustawione w położeniu 0, odpowiedni wylot powietrza jest zamknięty.
  • Uchwytem w kratce wylotu powietrza nastawić kierunek strumienia.

Kolejne nieregulowane wyloty powietrza znajdują się w tablicy przyrządów 2, w przestrzeniach na nogi oraz w tylnej części wnętrza samochodu.

Aby zużyte powietrze mogło się wodystać z samochodu, nie wolno zasłaniać szczelin powietrznych poniżej krawędzi ładunkowej i w pobliżu zestawu pierwszej pomocy.

Zamknięty obieg powietrza

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Podstawowe informacje

W zależności od ustawień, występują różne rodzaje zamkniętego obiegu powietrza:
zamknięty obieg powietrza (syste grzania i nawiew świeżego powietrza, układ klimatyzacji (ręczny)).
Zamknięty obieg powietrza (klimatyzacja Climatronic).

Zamknięty obieg powietrza zabezpiecz wnętrze samchodu przed dostępem powietrza z zewnątrz.

Przy bardzo wysokich temperaturach zewnętrznych należy na krótki czas wybrać zamknięty obieg powietrza, aby szybciej wychłodzić wnętrze samochodu.

Ze względów bezpieczeństwa, zamknięty obieg powietrza wyłącza się, kiedy przycisk zostanie naciśnięty, albo pokrętło struieni powietrza zostanie obrócone w położenie ⇒ .

Włączanie i wyłączanie zamkniętego obiegu powietrza w układzie klimatyzacji ręcznej, albo w systemie grzania i nawiewu świeżego powietrza

Włączanie: nacisnąć przycisk , aż lampka kontrolna w przycisku zaświeci się.

Wyłączanie: przycisk naciskać tak często, aż lampka kontrolna w przycisku nie będzie się świecić.

Włączanie i wyłączanie zamkniętego powietrza w klimatyzacji Climatronic

Włączanie: Nacisnąć przycisk , aż symbol w polu wskazań zaświeci się.

Wyłączanie: naciskać przycisk , aż symbol w polu wskazań przestanie się świecić.

Klimatyzacja Climatronic: po włączeniu wstecznego biegu, na krótko włącza się zamknięty obieg powietrza, aby iuninąć przedostania się nieprzyjemnych zapachów do wnętrza samochodu.