Przejdź do głównej zawartości

ParkPilot

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

System ParkPilot wspomaga kierowcę podczas manewrowania i parkowania.

Czujniki ultradźwiękowe w tylnych zderzakach wysyłają i odbierają fale ultradźwiękowe. W trakcie przekazywania fal ultradźwiękowych (wysyłanie, odbijanie o przeszkody i odbieranie) układ oblicza ciągle odstęp między zderzakiem a przeszkodą.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

W razie niesprawności systemu zwrócić się do specjalistycznego serwisu. Firma Volkswagen zaleca w tym celu udać się do partnera serwisowego.

Firma Volkswagen zaleca, aby użycie systemu ParkPilot ćwiczyć w miejscu wolnym od ruchu pojazdów lub na parkingu, aby zapoznać się z systemem i jego funkcjami.

Obsługa systemu ParkPilot

Rys. 122 W tylnym zderzaku: czujniki ultradźwiękowe systemu ParkPilot)

Rys. 122 W tylnym zderzaku: czujniki ultradźwiękowe systemu ParkPilot

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

System ParkPilot za pomocą czujników ultradźwiękowych wyznacza odstęp od tylnego zderzaka do przeszkody. W zderzaku z tyłu znajdują się 4 czujniki ultradźwiękowe ⇒ rys. 122

Włączanie i wyłączanie systemu ParkPilot

FunkcjaPostępowanie przy włączonym zapłonie
Włączanie automatyczne ParkPilot:Włączyć wsteczny bieg albo wybrać położenie dźwigni przełączania R.
Ręczne wyłączanie wskazania:

Nacisnąć przycisk wyboru zakresu w fabrycznie zamontowanym radiu lub w systemie nawigacyjnym.

ALBO: dotknąć powierzchnię funkcji na ekranie.

Automatyczne wyłączanie ParkPilot:

Około 10 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu albo położenia dźwigni przełączania R przy aktywnym wskazaniu ekranu systemu ParkPilot ⇒ rys. 123 albo ⇒ rys. 124.

ALBO: natychmiast po wyjęciu wstecznego biegu lub położenia dźwigni przełączania R przy nieaktywnym wskazaniu ekranu systemu ParkPilot ⇒ rys. 123 albo ⇒ rys. 124.

ALBO: przyśpieszyć samochodem powyżej około 10 - 15 km/h (6 - 9 mph) do przodu, przy aktywnym wskazaniu systemu ParkPilot ⇒ rys. 123 albo ⇒ rys. 124.

Specyfika systemu ParkPilot

  • System ParkPilot w niektórych przypadkach rejestruje wodę i lód na czujnikach ultradźwiękowych jako przeszkodę.
  • Kiedy odstęp utrzymuje się na tym samym poziomie, sygnał dźwiękowy po kilku sekundach cichnie. Kiedy odzywa się sygnał ciągły, poziom głośności pozostaje na stałym poziomie.
  • Gdy samochód oddala się od przeszkody, sygnał modulowany automatycznie wyłącza się. W razie ponownego zbliżania się dźwięk przerywany włącza się automatycznie.
  • Systemu ParkPilot nie można włączyć, kiedy fabrycznie zamontowany zaczep do holowania jest połączony elektrycznie z przyczepą.
  • Kiedy w samochodzie z przekładnią automatyczną dźwignia przełączania znajduje się w położeniu P, sygnał dźwiękowy nie popjawia się.
  • Partner Volkswagen może nastawić poziom głośności sygnałów dźwiękowych.

Awaria systemu ParkPilot przy pierwszym włączeniu jest wskazywana długim dźwiękiem, trwającym około 3 sekundy. System ParkPilot należy niezwłocznie sparawdzić w specjalistycznym serwisie.

Sygnały akustyczne i optyczne systemu ParkPilot

Rys. 123 Wskazania ekranu systemu ParkPilot (kolorowy wyświetlacz)

Rys. 123 Wskazania ekranu systemu ParkPilot (kolorowy wyświetlacz)

Rys. 124 Wskazania ekranu systemu ParkPilot (wyświetlacz jednobarwny)

Rys. 124 Wskazania ekranu systemu ParkPilot (wyświetlacz jednobarwny)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Legenda dla przedstawienia zasady

rys. 123 lub rys. 124Znaczenie
APrzebadana strefa za samochodem.
Żółty segment dla przeszkody.
Czerwony segment dla bliskiej przeszkody.
Czarny lub biały - segment dla przeszkody (wyświetlacz jednobarwny).

Na ekranie fabrycznie zamontowanego radia lub systemu nawigacyjnego pojawia się obszar oznaczony przez czujniki ultradźwiękowa za samochodem. Możliwe przeszkody są wyświetlane w relacji do położenia samochodu ⇒ .

Sygnały dźwiękowe i wskazania na ekranie

Kiedy samochód w tylnej strefie zbliża się do przeszkody, odzywają się sygnały dźwiękowe. Przy wystarczającym odstępie od przeszkody odzywa się sygnał modulowany. Im krótszy odstęp, tym krótsze stają się odstępy między dźwiękami. Kiedy przeszkoda jest bardzo blisko, pojawia się sygnał ciągły.

Gdy w przypadku ciągłego sygnału nadal podjeżdża się do przeszkody, układ nie jest w stanie zmierzyć odstępu.

Zależnie od wyposażenia, przebadane obszary zostaną pokazane w kilku segmentach graficznych ⇒ rys. 123 albo ⇒ rys. 124. Im bardziej samochód zbliża się do przeszkody, tym bliżej cofa się segment do wskazywanego samochodu. Najpóźniej kiedy pojawi się przedostatni segment, osiągnięta zostaje strefa kolizji. Nie jechać dalej!

Obszar przy samochodzieOdległość samochodu od przeszkodySygnał dźwiękowyKolor segmentu przy zidentyfikowanej przeszkodzie (tylko kolorowy wyświetlacz)
Az tyłu w środkuokoło 31-160 cmdźwięk przerywanyżółty
z tyłu na zewnątrzokoło 31-60 cm
bliska przeszkodaokoło 0-30 cmdźwięk ciągłyczerwony

W samochodzie z fabrycznie zamontowanym zaczepem do holowania przyczepy zwiększa się obszar odległości dla sygnału ciągłego.

Podczas holowania przyczepy

W samochodzie z fabrycznie zamontowanym zaczepem do holowania i z elektycznie podłączoną przyczepą, na ekranie pojawia się odpowiednia grafika. Wartości odstępu za samochodem nie będą wtedy wyświetlane.

Wyciszanie systemu ParkPilot

Po dotknięciu powierzchni funkcji na ekranie (tylko na kolorowym wyświetlaczu) sygnały dźwiękowe systemu ParkPilot mogą zostać wyciszone. W celu ponownego włączenia sygnałów dźwiękowych, należy jeszcze raz dotknąć powierzchnię funkcji.

Kiedy tylko układ ParkPilot został wyłączony i ponownie włączony, wyciszenie zostanie zniesione. Nie można wyłączyć komunikatów o usterkach.

Kiedy wskazanie systemu ParkPilot zostało wyłączone ręcznie i ParkPilot jest nadal aktywny, funkcja wyciszania zostanie również zniesiona.

Może potrwać kilka sekund, aż sygnały akustyczne lub optyczne zostaną znowu wydane.