Przejdź do głównej zawartości

System kontroli opon (TPMS)

System kontroli opon, w skrócie TPMS (z ang. Tire Pressure Monitoring) lub RKA/RKD (z niem. Reifenkontrollanzeige / Reifendruckkontrolle).

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje wzrost zużycia paliwa i szybsze zużywanie się opony.

Kiedy nowe opony są po raz pierwszy używane przy wysokich prędkościach, mogą się nieznacznie rozciągnąć i spowodować przez to ostrzeżenie o ubytku ciśnienia.

Zużyte opony wymienić tylko na nowe, dopuszczone przez firmę Volkswagen dla danego typu samochodu.

Nie polegać tylko na wskazaniach systemu kontroli opon. Sprawdzać regularnie opony, aby upewnić się, że ciśnienie powietrza w oponach jest prawidłowe i opony nie wykazują śladów uszkodzeń, takich jak np. uderzenia, nacięcia, pęknięcia i wybrzuszenia. Usuwać możliwe elementy obce z profilu opony, o ile nie zostały wciśnięte do wnętrza opony.

Lampka kontrolna systemu kontroli opon

Świeci się

Możliwa przyczynaRozwiązanie
Wskaźnik kontroli kółCiśnienie powietrza w oponie jednego lub kilku kół znacznie się zmniejszyło w porównaniu do wartości ciśnienia w oponach, nastawionej przez kierowcę, albo opona jest strukturalnie uszkodzona. Dodatkowo odzywa się dźwięk ostrzegawczy

STOP! Nie jechać dalej!

Nie jechać dalej!

Natychmiast zredukować prędkość! Zatrzymać samochód, kiedy tylko będzie to możliwe w bezpieczny sposób. Unikać gwałtownych manewrów skręcania i hamowania! Skontrolować wszystkie koła i ciśnienia powietrza w ich oponach. Zlecić wymianę uszkodzonych opon.

Wskaźnik kontroli kółSystem niesprawny. Lampka kontrolna świeci się ciągle, nie odzywa się dźwięk ostrzegawczy.Kiedy mimo prawidłowej wartości ciśnienia w oponie, po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu, lampka kontrolna nadal miga, a przyuczenie systemu kontroli kół nie jest możliwe, należy udać się do specjalistycznego serwisu. Zlecić sprawdzenie systemu.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Kiedy przy włączonym zapłonie zidentyfikowane zostanie zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, odezwie się akustyczny sygnał ostrzeżenia. W razie niesprawności systemu, ostrzeżenie akustyczne nie odezwie się.

Jazda po nieutwardzonych drogach przez dłuższy czas, albo sportowy sposób jazdy mogą tymczasowo wyłączyć wskaźnik kontroli kół. Lampka kontrolna wskazuje niesprawność, gaśnie jednak, kiedy warunki drogowe, albo sposób jazdy ulegną zmianie.

Wskaźnik systemu kontroli kół

Rys. 126 W schowku po stronie pasażera: przycisk wskaźnika kontroli kół

Rys. 126 W schowku po stronie pasażera: przycisk wskaźnika kontroli kół

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Wskaźnik kontroli kół, za pomocą czujników ABS porównuje między innymi obroty i obwody toczenia poszczególnych kół. Zmiana obwodu toczenia jednego lub kilku kół zostanie pokazana przy użyciu wskaźnika systemu kontroli opon w zestawie wskaźników.

Zmiana obwodu toczenia opony

Obwód toczenia pony może się zmieniać, kiedy:

  • Wartość ciśnienia powietrza została zmieniona ręcznie.
  • Ciśnienie w oponie jest zbyt niskie.
  • Opona ma uszkodzenie strukturalne.
  • Samochód jest jednostronnie obciążony.
  • Koła na jednej osi są silnie obciążone, np. przy znacznym obciążeniu.
  • Zamontowane zostały łańcuchy śniegowe.
  • Zamontowane jest koło awaryjne.
  • Na każdej z osi zmienione zostało koło.

Wskaźnik systemu kontroli opon Wskaźnik kontroli kół w określonych warunkach może opóźniać lub nie wskazywać w ogóle, np. przy sportowym sposobie jazdy, w warunkach zimowych lub na nieutwardzonych drogach, albo podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi.

Kalibrowanie wskaźnika kontroli kół

Po zmianie wartości ciśnienia w oponie, albo po zmianie jednego koła lub kilku kół, należy ponownie przyuczyć wskaźnik kontroli kół. Dotyczy to również zamiany kół, np. z przodu do tyłu.

  • Włączyć zapłon.
  • Nacisnąć przycisk ⇒ rys. 126 i przytrzymać, aż odezwie się dźwięk potwierdzenia.

System kalibruje się samoczynnie w normalnym trybie jazdy, do wartości ciśnienia w oponach zamontowanych przez kierowcę. Po dłuższej jeździe z różnymi prędkościami, wczytane wartości zostaną przejęte i są nadzorowane.

Przy silnym obciążeniu kół, np. przez wysokie obciążenie, należy przed przyuczeniem podwyższyć ciśnienie do wartości zalecanej przy pełnym obciążeniu ⇒ Koła i opony.

Wskaźnik kontroli kół nie działa, kiedy układ ESC lub ABS zawiera usterkę ⇒ Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie.

Po ostrzeżeniu o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach, samochód musi stanąć przez około jedną minutę i nie może się poruszać.

Alternatywnie, można wyłaczyć zapłon i włączyć go ponownie. Dopiero wtedy wskaźnik kontroli kół można na nowo przyuczyć przyciskiem ⇒ rys. 126.

Podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi może dojść do błędnych wskazań, ponieważ łańcuchy śniegowe powiększają obwód koła.