Przejdź do głównej zawartości

Paliwo

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Rodzaj paliwa przeznaczony do tankowania zależy od typu silnika w samochodzie. na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa znajduje się fabryczna nalepka z danymi i rodzajem paliwa dla tego samochodu.

Firma Volkswagen zaleca tankować zasadniczo paliwo o niskiej zawartości siarki lub bez zawartości siarki, aby uzyskać niskie zużycie paliwa i chronić przed zniszczeniem silnika.

Kiedy w czasie jazdy wystąpi nierówniomierna praca silnika albo szarpanie silnika, może to wskazywać na złą jakość albo na niewystarczającą jakość paliwa, np. woda w paliwie. Po wystąpieniu tych symptomów niezwłocznie zredukować prędkość i ze średnim poziomem obrotów i niewielkim obciążeniem silnika udać się do najbliższego specjalistycznego serwisu. Kiedy te symptomy wystąpią bezpośrednio po zatankowaniu paliwa, również dla uniknięcia skutków uszkodzeń należy niezwłocznie zatrzymać silnik i wezwać fachową pomoc.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Paliwo benzynowe

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Gatunki benzyny

Samochód z silnikiem benzynowym musi być eksploatowany na benzynie bezołowiowej, zgodnej z europejską normą EN 288 ⇒ Ryzyko . Można tankować paliwa z maksymalnym stężeniem etanolu w wysokości 10% (E10).

Benzyny różnią się między sobą liczbą oktanową, np. LO 91, 95, 98 lub 99.
LO = liczba oktanowa (występuje również pod skrótem RON - z ang. Research Octane Number).

Zbiornik w samochodzie można zatankować benzyną, która ma wyższą liczbę oktanową, niż wymaga silnik. Nie przynosi to jednak żadnych korzyści w odniesieniu do zużycia paliwa albo mocy silnika. Kiedy benzyna spełniająca normę EN 228 nie jest dostępna, u partnera Volkswagen i na stacjach paliw są dostępne informacje, które paliwa spełniają normę EN 228.

Firma Volkswagen zaleca, do silników benzynowych tankować paliwo o małej zawartości siarki lub wolne od związków siarki, aby uzyskać mniejsze zużycie paliwa.

Dodatki do benzyny

Jakość benzyny wpływa na pracę, moc i żywotność silnika. Dlatego, należy tankować benzynę wysokiej jakości, przygotowaną już w procesie produkcji petrochemicznej, bezołowiową, z odpowiednimi dodatkami (dodatki do paliwa). Dodatki do benzyny działają antykorozyjnie, oczyszczają układ paliwowy i zabezpieczają przed powstaniem nagaru.

Kiedy wysokiej jakości benzyna z bezołowiowymiy dodatkami nie jest dostępna, albo występują zakłócenia pracy silnika, niezbędne dodatki do benzyny (utleniacze) należy uzupełnić podczas najbliższego tankowania ⇒ Ryzyko .

Firma Volkswagen zaleca „oryginalne dodatki do paliwa Volkswagen i Audi, dla silników benzynowych”. U partnera srwisowego Volkswagen można nabyć te dodatki, oraz uzyskać informacje o ich stosowaniu.

Nie wszystkie dodatki do benzyny okazują się skuteczne. Stosowanie nieodpowiednich dodatków do benzyny (składniki) może spowodować poważne uszkodzenie silnika i katalizatora. Dodatków do benzyny ze składnikami metalicznymi nie wolno w żadnym razie stosować.

Składniki metaliczne mogą być również zawarte w dodatkach do benzyny, które są oferowane dla polepszenia własności przeciwstukowych, albo dla podwyższenia liczby oktanowej ⇒ Ryzyko .

Olej napędowy

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Paliwo wysokoprężne

Olej napędowy musi spełniać europejską normę EN 590 (w Niemczech DIN EN 590) ⇒ Ryzyko .

Dla olejów napędowych o wysokiej zawartościsiarki obowiązują krótsze okresy przeglądów ⇒ zeszyt Książka przeglądów serwisowych ⇒ Ryzyko . Informacje na temat krajów,, w których zawartość siarki w oleju napędowym jest podwyższona można uzyskać u partnera serwisowego Volkswagen.

Kiedy olej napędowy spełniający normę EN 590 nie jest dostępny, u partnera Volkswagen i na stacjach paliw są dostępne informacje, które paliwa spełniają normę EN 590.

Do oleju napędowego nie wolno dolewać dodatków, zwanych polepszaczami płynności, ani innych środków.

Zimowy olej napędowy

Prz zastosowaniu „oleju napędowego letniego” w temperaturze poniżej 0°C (+32°F) mogą wystąpić zakłócenia pracy silnika, ponieważ paliwo gęstnieje z powodu wytrącania się parafiny. Z tego względu, przykładowo w Polsce, czy Niemczech, w okresie zimowym dostępny jest „zimowy olej napędowy”, który jest odporny również poniżej -20°C (-4°F).

W poszczególnych krajach (w innym klimacie) sprzedawane są oleje napędowe, które mają różną charakterystykę temperaturową. Partner Volkswagen oraz stacje benzynowe w danym kraju udzielą informacji o sprzedawanych lokalnie olejach napędowych.

Jest rzeczą normalną, że zimny silnik wysokoprężny w niskich temperaturach zimą wydaje z siebie głośniejsze odgłosy, niż latem. Ponadto spaliny podczas uruchamiania i w fazie rozgrzewania mogą być zabarwione na niebiesko. Ilość spalin zależy od temperatury zewnętrznej.

Podgrzewanie filtra

Samochody z silnikiem wysokoprężnym są wyposażone w urządzenie do podgrzewaia filtra. W ten sposób, układ paliwowy zapewnia pracę silnika, przy użyciu zimowego oleju napędowego, odpornego na zamarzanie do -15°C (+5°F), nawet przy temperaturach do -24°C (-11.2°F).

Kiedy przy temperaturach poniżej -24°C (-11.2°F) paliwo jednak zgęstnieje tak, że silnika nie można uruchomić, wystarczy wstawić samochód na krótki czas do ogrzewanego garażu czy warsztatu.

Autogaz

a) Polo 6R 1.4 BiFuel CMAA (03/2010–06/2010)

Rys. 135 a) W konsoli środkowej: wskaźnik zasilania i przycisk przełączania na gaz.

Rys. 135 a) W konsoli środkowej: wskaźnik zasilania i przycisk przełączania na gaz.

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

  1. Lampka zasilania autogazem
  2. Lampka rezerwy
  3. Lampka kontrolna wyłączona (praca na benzynie)
  4. Przycisk przełączania autogazu
  5. Świeci się lampka kontrolna (praca na autogazie)

b) Polo 6R 1.6 BiFuel CNKA (01/2011–03/2014)

Rys. 135 b) W górnej części konsoli środkowej: przycisk przełączania na autogaz

Rys. 135 b) W górnej części konsoli środkowej: przycisk przełączania na autogaz

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przy ponownym uruchomieniu samochodu, automatycznie utworzony zostanie tryb pracy wybrany ostatnio ręcznie. Jeżeli np. tryb zasilania autogazem został włączony ręcznie, silnik uruchamia się najpierw w trybie zasilania benzyną, a kiedy tylko spełnione będą wymienione warunki dla trbu zasilania autogazem, zostanie autoatycznie przełączony na tryb zasilania autogazem.

Włączanie trybu zasilania autogazem

  • Nacisnąć przycisk GAS.

Po sprawdzeniu systemu, silnik przełącza się z trybu zasilania benzyną na tryb zasilania autogazem, kiedy spełnione są następujące warunki:

  • Wystarczająca ilość autogazu w zbiorniku.
  • Płyn chłodzący silnik osiągnął temperaturę niezbędną dla eksploatacji na autogazie.
  • Dostępna jest temperatura otoczenia niezbędna dla eksloatacji na autogazie.
  • Liczba obrotów silnika wyższa, niż około 1200/min (1200 rpm).
  • Sprawdzenie systemu instalacji autogazu zakończone i upłynął zadany czas oczekiwania. (Ta procedura może potrwwać kilka minut.)
  • Nie zidentyfikowano błędu podczas sprawdzania systemu.

a) Polo 6R 1.4 BiFuel CMAA (03/2010–06/2010)

Zaświeci się lampka kontrolna OFF.

Praca na benzynie włącza się automatycznie po uruchomieniu silnika lub gdy nie jest już spełniony warunek pracy na gazie. Kontrolka ON miga . Gdy tylko warunki zostaną ponownie spełnione, praca na LPG zostanie wznowiona.


b) Polo 6R 1.6 BiFuel CNKA (01/2011–03/2014)

Zielona lampka kontrolna Autogas we wskazaniu poziomu autogazu świeci się.

Włączanie trybu zasilania benzyną

  • Nacisnąć przycisk GAS.

Zielona lampka kontrolna Autogas we wskazaniu poziomu autogazu gaśnie.

Tryb zasilania benzyną zostaje automatycznie włączony, kiedy silnik uruchomi się, albo kiedy jeden z warunków dla trybu zasilania autogazem nie będzie już spełniony. Kiedy tylko warunki są znowu spełnione, tryb zasilania autogazem zostanie znowu podjęty przy następnym uruchomieniu silnika.

Błąd systemowy w instalacji autogazu

a) Polo 6R 1.4 BiFuel CMAA (03/2010–06/2010)

Wskazanie na wyświetlaczu przyrządówCzynność
(OFF) świeci się, a kontrolki migają. Dźwięk ostrzegawczy rozlega się w krótkich odstępach czasu.Naciśnij przycisk przełączający GAS ⇒ rys. 135 a) 4, aby wyłączyć sygnał ostrzegawczy. Należy natychmiast udać się do specjalistycznego serwisu i zlecić sprawdzenie systemu.

b) Polo 6R 1.6 BiFuel CNKA (01/2011–03/2014)

Wskazanie na wyświetlaczu przyrządówCzynność
Błąd: LPG. Warsztat!Udać się do specjalistycznego serwisu i niezwłocznie zlecić sprawdzenie systemu.
Tryb zasilania gazem chwilowo niemożliwy. Instrukcja obsługi!Sprawdzić, czy wszystkie warunki wstępne dla trybu zasilania autogazem są spełnione ⇒ Autogaz. Jeżeli tak, udać się do specjalistycznego serwisu i niezwłocznie zlecić sprawdzenie systemu.
Tryb zasilania benzyną chwilowo niemożliwy. Instrukcja obsługi!Udać się do specjalistycznego serwisu i niezwłocznie zlecić sprawdzenie systemu.

Jakość i zużycie autogazu w samochodzie

Wymagania jaokściowe dla autogazu są jednolite w całej Europie i uregulowane normą DIN EN 589, w ten sposób możliwe jest bezproblemowe jego stosowanie we wszystkich krajach.

Autogaz składa się z mieszaniny propanu i butanu.

Rozróżnia się gaz zimowy i gaz letni. Gaz zimowy posiada wyższe stężenie propanu. Skutkiem tego może być, że na gazie zimowym można uzyskać nieco mniejszy zasięg (wyższe zużycie) niż na gazie letnim.

Sterowanie silnika w samochodzie dopasowuje się automatycznie do rozaju użytego autogazu. Dlatego, obydwa rodzaje autogazu można mieszać w zbiorniku paliwa. Stąd też nie jest konieczna całkowite opróżnianie zbiornika autogazu, aby zatankować gaz innej jakości.

Bezpieczne postępowanie z autogazem

Przy pojawieniu się zapachu gazu, albo przy rosnącej nieszczelności instalacji gazowej w samochodzie ⇒ :

  • Natychmiast zatrzymać się.
  • Wyłączyć zapłon.
  • Otworzyć wszystkie drzwi i wystarczająco przewietrzyć samochód.
  • Natychmiast zgasić wszystkie papierosy.
  • Usuąć z samochodu lub wyłączyć przedmioty iskrzące lub wyzwalające ogień.
  • W razie występującego nadal zapachu gazu, nie wolno jechać dalej!
  • Wezwać fachową pomoc. Zlecić usunięcie niesprawności.

Regularnie zlecać sprawdzanie instalacji gazowej w specjalistycznym serwisie, zgodnie z książką przeglądów serwisowych.

Silnik uruchamia się zawsze w trybie zasilania benzyną, nawet kiedy samochód został wyłączony w trybie zasilania autogazem. Dlatego, nie wolno dopuścić do całkowitego opróżnienia zbiornika paliwa.

Przy częstym ruchu na krótkich odcinkach, zwłaszcza w niskich temperaturach zewnętrznych, samochód częściej jeździ zasilany benzyną niż gazem. Dlatego zbiornik paliwa opróżnia się szybciej, niż zbiornik gazu.

W samochodzie ze wskazaniem ostrzeżeń i informacji tekstowych, w zestawie wskaźników mogą się pojawiać informacje dotyczące trybu zasilania autogazem.