Przejdź do głównej zawartości

Przełączanie

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Adnotacje w niniejszym rozdziale, dotyczące przekładni automatycznej obowiązują zarówno dla przekładni automatycznej (AT) jak i dla przekładni ze sprzęgłem dwustopniowym DSG®.

Po włączeniu wstecznego biegu i po włączeniu zapłonu

  • Świeci się reflektor do jazdy wstecznego
  • Klimatyzacja Climatronic, podczas jazdy wstecz automatycznie przełącza się na zamknięty obieg powietrza.
  • Włącza się wycieraczka tylnej szyby, jeżeli włączone są wycieraczki przedniej szyby.
  • W razie potrzeby włącza się system ParkPilot.

Informacje uzupełniające i ostrzeżenia

Lampki ostrzegawcze i kontrolne

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Świeci sięMożliwa przyczynaRozwiązanie
Sprzęgła DSGPrzekładnia ze sprzęgłem dwustopniowym DSG®
STOP! Nie jechać dalej!

Nie jechać dalej!

Poczekać na ostygnięcie przekładni w położeniu dźwigni przełączania P.

Jeżeli ostrzeżenie nie zgaśnie, nie jechać dalej, lecz skorzystać z fachowej pomocy. W przeciwnym razie, skutkiem może być poważne uszkodzenie przekładni ⇒ Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie.

Pedał hamulcaNie wciskać pedału hamulca!W celu włączenia zakresu jazdy, wcisnąć pedał hamulca ⇒ Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie.
MigaMożliwa przyczynaRozwiązanie
Pedał hamulcaPrzycisk blokady w dźwigni przełączania nie jest zabezpieczony. Ruszanie jest ograniczoneZabezpieczyć blokadę dźwigni przełączania.
KluczPrzekładnia automatyczna niesprawna. Klucz miga na przemian ze wskazaniem położenia dźwigni przełączania, np. D.Przy niskiej liczbie obrotów silnika, udać się do najbliższego specjalistycznego serwisu i zlecić sprawdzenie systemu.

Po włączeniu zapłonu zaświeca się kilka lampek ostrzegawczych i kontrolnych, dla sprawdzenia funkcji. Gasną one po kilku sekundach.

Pedały

Rys. 110 Pedały w samochodzie z przekładnią ręczną: 1 - pedał przyspieszenia, 2 - pedał hamulca, 3 - pedał sprzęgłą

Rys. 110 Pedały w samochodzie z przekładnią ręczną: 1 pedał przyspieszenia, 2 pedał hamulca, 3 pedał sprzęgłą

Rys. 111 Pedały w samochodzie z przekładnią automatyczną: 1 - pedał przyspieszenia, 2 - pedał hamulca

Rys. 111 Pedały w samochodzie z przekładnią automatyczną: 1 pedał przyspieszenia, 2 pedał hamulca

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Obsługa i swoboda ruchu wszystkich pedałów nie powinna być ograniczona żadnymi przedmiotami lub dywanikami.

Używać tylko takie dywaniki, które pozostawiają wolną strefę przy pedałach i w przestrzeni na nogi są prawidłowo zabezpieczone przed przesuwaniem się.

W razie uszkodzenia przewodów hamulcowych pedał hamulca należy wcisnąć mocniej niż zazwyczaj, aby samochód się zatrzymał.

Przekładnia ręczna: włączanie biegu

Rys. 111 Schemat przełączania przekładni 5-biegowej lub 6-biegowej

Rys. 111 Schemat przełączania przekładni 5‑biegowej lub 6‑biegowej

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Na dźwigni przełączania są pokazane położenia poszczególnych biegów rys. 111.

  • Całkowicie wcisnąć pedał sprzęgła i przytrzymać.
  • Dźwignię przełączania ustawić w dowolnym położeniu ⇒ .
  • Zwolnić pedał sprzęgła w celu zasprzęglenia.

W wersjach dla niektórych krajów należy całkowicie wcisnąć pedał sprzęgła, aby uruchomić silnik.

Włączanie wstecznego biegu

  • Wsteczny bieg włączać tylko w stojącym samochodzie.
  • Całkowicie wcisnąć pedał sprzęgła i przytrzymać ⇒ .
  • Ustawić dźwignię przełączania w położeniu neutralnym i nacisnąć w dół.
  • Dźwignię przełączania przesunąć całkowicie w lewo i następnie do przodu, w położenie wstecznego biegu R.
  • Zwolnić pedał sprzęgła w celu zasprzęglenia.

Włączanie niższego zakresu

Przełączanie w dół w trakcie jazdy powinno zawsze następować w kolejności biegów, a więc na kolejny niższy bieg i przy nie zbyt wysokich obrotach silnika ⇒ . Przy wysokich prędkościach jazdy lub obrotach silnika, pominięcie jednego lub kilku biegów podczas redukowania może prowadzić do uszkodzenia sprzęgła i przekładni nawet, kiedy bieg nie został włączony ⇒ Ryzyko .

Przekładnia automatyczna: włączanie biegu

Rys. 113 Samochód z lewostronną kierownicą: dźwignia przełączania w przekładni automatycznej z przyciskiem blokady (strzałka)

Rys. 113 Samochód z lewostronną kierownicą: dźwignia przełączania w przekładni automatycznej z przyciskiem blokady (strzałka)

Rys. 114 Samochód z prawostronną kierownicą: dźwignia przełączania w przekładni automatycznej z przyciskiem blokady (strzałka)

Rys. 114 Samochód z prawostronną kierownicą: dźwignia przełączania w przekładni automatycznej z przyciskiem blokady (strzałka)

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Dźwignia przełączania wyposażona jest w blokadę dźwigni przełączania. Podczas zmiany położenia dźwigni przełączania z położenia P na zakres jazdy nacisnąć pedał hamulca, a przycisk blokady w uchwycie dźwigni przełączania przesunąć w kierunki strzałki rys. 113 lub rys. 114. Dla przełączenia dźwigni przełączania z położenia N w położenie D lub R nacisnąć wcześniej i przytrzymać pedał hamulca.

Na wyświetlaczu zestawu wskaźników, przy włączonym zapłonie pokazane zostanie aktualne położenie dźwigni przełączania.

Położenie dźwigni przełączaniaNazwaZnaczenie ⇒ 
PBlokada parkowania

Koła napędowe są zablokowane mechanicznie. Włączyć tylko w stojącym samochodzie. W celu wyjęcia z położenia dźwigni przełączania, wcisnąć pedał hamulca i dodatkowo włączyć zapłon.

RWsteczny bieg

Wsteczny bieg jest włączony. Włączać tylko w stojącym samochodzie.

NNeutralny

Przekładnia jest w położeniu neutralnym. Na koła nie jest przenoszona siła i efekt hamowania silnikiem nie występuje.

DStałe położenie jazdy do przodu (program normalny)

Wszystkie zakresy jazdy do przodu przełączane są automatycznie w górę i w dół. Moment włączenia zależy od obciążenia silnika, indywidualnego stylu jazdy i od prędkości jazdy.

SStałe położenie jazdy do przodu (program sportowy)

Wszystkie zakresy jazdy do przodu są automatycznie później przełączane w górę i wcześniej przełączane w dół, niż w położeniu dźwigni przełączania D, aby w pełni wykorzystać rezerwy mocy silnika. Moment włączania zależy od obciążenia silnika, indywidualnego stylu jazdy i od prędkości jazdy.

Blokada dźwigni przełączania

Blokada dźwigni przełączania zakresów w położeniu P lub N zabezpiecza przed możliwością omyłkowego włączenia zakresu jazdy i w ten sposób przed przypadkowym ruszeniem samochodu.

W celu zwolnienia blokady dźwigni przełączania, przy włączonym zapłonie wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca. Jednocześnie nacisnąć przycisk blokady w dźwigni przełączania.

Przy gwałtownym przełączeniu poza położenie N (np. z R na D) dźwignia zakresów nie zostaje zablokowana. Pozwala to np. na „rozkołysanie” samochodu, który ugrzązł. Jeżeli dźwignia przełączania przy nie wciśniętym pedale hamulca i przy prędkości mniejszej niż około 5 km/h (3mph) znajduje się przez okres dłuższy niż sekundę w położeniu N, blokada dźwigni przełączania blokuje się.

W rzadkich przypadkach, w samochodzie z przekładnią ze sprzęgłem dwustopniowym DSG® może się zdarzyć, że blokada dźwigni przełączania nie zablokuje się. Napęd będzie wtedy pozbawiony siły, aby zabezpieczać przed nieoczekiwanym ruszeniem. Zielona lampka kontrolna Pedał hamulca miga i dodatkowo pojawia się informacja tekstowa. Postąpić w poniższy sposób, aby zabezpieczyć blokadę dźwigni przełączania:

dźwignie przełączania ustawić w położeniu P lub N i następnie włączyć zakres jazdy.

Jeżeli w czasie jazdy pomyłkowo włączony zostanie zakres N należy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia. Odczekać aż obroty biegu jałowego silnika spadną do położenia neutralnego, zanim ponownie włączony zostanie zakres jazdy.

Przełączanie za pomocą tiptronic

Rys. 115 Dźwignia przełączania w położeniu tiptronic (lewostronna kierownica). W samochodzie z prawostronną kierownicą, jak w odbiciu lustrzanym)

Rys. 115 Dźwignia przełączania w położeniu tiptronic (lweostronna kierownica). W samochodzie z prawostronną kierownicą, jak w odbiciu lustrzanym)

Rys. 116 Kierownica z przełącznikami dla układu tiptronic

Rys. 116 Kierownica z przełącznikami dla układu tiptronic

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Za pomocą tiptronic, w przekładni automatycznej można ręcznie przełączać biegi. Po zmianie na program tiptronic, aktualny bieg zostanie zachowany. To obowiązuje, dopóki system automatycznie nie wykona zmiany biegu ze względu na aktualną sytuację jazdy.

Obsługa układu tiptronic za pomocą dźwigni przęłączania

Obsługa układu tiptronic za pomocą przełączników

  • W trybie jazdy D lub S nacisnąć przełącznik przy kierownicy ⇒ rys. 116.
  • W celu przełączenia w górę pociągnąć prawy przełącznik + OFF do kierownicy.
  • W celu przełączenia w dół pociągnąć lewy przełącznik - do kierownicy.
  • Aby wyjść z funkcji Tiptronic, prawy przełącznik + OFF pzez około jedną sekundę przyciągnąć do kierownicy.

Funkcja tiptronic zostanie automatycznie pozostawiona, kiedy przełącznik przez pewien czas nie zostanie naciśnięty.

Jazda z przekładnią automatyczną

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Zakresy jazdy do przodu przełączane są w górę i w dół w sposób automatyczny.

Jazda po pochyłości

Im bardziej strome jest pochylenie, tym niższy bieg należy wybrać. Niższe biegi zwiększają skuteczność hamowania silnika. Nie wolno dopuścić, aby samochód przy położeniu neutralnym N toczył się z góry lub ze wzgórza.

Zatrzymywanie i ruszanie na wzniesieniu

Im bardziej strome jest pochylenie, tym niższy bieg należy wybrać.

Kiedy samochód z włączonym silnikiem zatrzymuje się lub rusza na wzniesieniu, należy użyć asystenta ruszania na wzniesieniu ⇒ System Start-Stop.

Samochód bez asystenta ruszania na wzniesieniu: kiedy na wzniesieniu, przy włączonym zakresie jazdy samochód zatrzymuje się, należy go zawsze zabezpieczyć przed toczeniem się, wciskając pedał hamulca albo pociągając dźwignię ręcznego hamulca. Dopiero po ruszeniu, zwolnić pedał hamulca, albo zwolnić dźwignię ręcznego hamulca ⇒ Ryzyko .

Układ redukcji przełożenia

Układ redukcji przełożenia umożliwia maksymalne przyspieszenie w położeniu D, S dźwigni przełączania lub w położeniu tiptronic. Kiedy pedał przyspieszenia zostanie całkowicie wciśnięty, automatyka przekładni, w zależności od prędkości jazdy i liczby obrotów silnika przełączy na niższy bieg. W ten sposób wykorzystane zostanie pełne przyspieszenie samochodu ⇒ .

Przy układzie redukcji przełożenia, automatyczne przełączenie na kolejny wyższy bieg następuje dopiero po osiągnięciu zadanej, maksymalnej liczby obrotów silnika.

Niesprawność przekładni automatycznej

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Program awaryjny

Kiedy na wyświetlaczu zestawu wskaźników wszystkie wskazania położenia dźwigni pzełączania są pokazane na jasnym tle, w systemie wystąpiła niesprawność. Przekladnia automatyczna pracuje w programie awaryjnym. W programie awaryjnym można jeszcze jechać samochodem, jednakże ze zmniejszoną prędkością i nie na wszystkich biegach.

Z przekładnią ze sprzęgłem dwustopniowym DSG® w niektórych przypadkach nie można jechać na wstecznym biegu.

We wszystkich przypadkach należy niezwłocznie zlecić sprawdzenie przekładnia utomatycznej w specjalistycznym serwisie.

Przegrzewanie się przekładni ze sprzęgłem dwustopniowym DSG®

Przekładnia ze sprzęgłem dwustopniowym może się bardzo rozgrzać, przykładowo przez częste ruszanie, długotrwałe „pełzanie”, albo w ruchu Stop-and-go. Przegrzanie jest wskazywane przez lampkę ostrzegawczą Sprzęgła DSG i w razie potrzeby za pomocą komunikatu tekstowego w zestawie wskaźników. Dodatkowo może odezwać się ostrzeżenie akustyczne. Zatrzymać się i odczekać, aż przekładnia ostygnie ⇒ Ryzyko .

Mimo włączonego zakresu jazdy samochód nie porusza się ani do przodu ani do tyłu

Kiedy samochód nei porusza się w wybranym kierunku, zakres jazdy mógł nie zostać prawidłowo włączony przez system. Następnie wcisnąć pedał hamulca i poownie włączyć zakres jazdy.

Kiedy samochód nadal nie porusza się w wybranym k ierunku, wystąpił błąd systemowy. Należy wezwać fachową pomoc i zlecić sprawdzenie systemu.

Zalecanie zmiany biegu

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Na wyświetlaczu zestawu wskaźników, w niektórych samochodach w czasie jazdy jako cyfra pojawia się zalecanie wyboru biegu, ze względu na oszczędność paliwa:

WskazanieZnaczenie
Optymalnie wybrany bieg
Zalecenie przełączenia na wyższy bieg
Zalecenie przełączenia na niższy bieg

W samochodzie z przekładnią ręczną jako cyfra pokazany zostanie zalecany bieg, a za pomocą strzałki zalecenie do podwyższenia, albo obniżenia we wskazanym biegu.

Kiedy w samochodzie z przekładnią automatyczną dźwignia przełączania znajduje się w położeniu Tiptronic, jako cyfra pokazany zostanie aktualny bieg, a za pomocą strzałki zalecenie do podwyższenia, albo obniżenia biegu ⇒ Przełączanie za pomocą tiptronic.

Informacje na temat „czyszczenia” filtra cząstek stałych

Sterowanie ukłądem wydechowym identyfikuje zablokowany filtr cząstek stałych i przez ukierunkowany wybór biegów wspomaga samoczynnie czyszczenie filtra cząstek stałych (DPF). W tym celu może być konieczne, aby wyjątkowo jechać przy wyższych obrotach silnika ⇒ Sterowanie silnika i instalacja oczyszczania spalin.

Optymalnie wybrany bieg pomaga oszczędzić paliwo.

Wskazanie zalecenia zmiany biegu gaśnie, kiedy w samochodzie z przekładnią ręczną, pedał sprzęgła zostanie wciśnięty, albo w samochodzie z przekładnią automatyczną wyłączone zostanie położenie Tiptronic.