Przejdź do głównej zawartości

Jazda z poszanowaniem środowiska

Wprowadzenie do tematu

W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:

Zużycie paliwa, obciążenie środowiska i zużywanie się silnika, hamulców i opon w znacznym stopniu zależą od 3 czynników:

  • indywidualnego stylu jazdy;
  • warunków eksploatacji, jak wiatr, stan nawierzchni;
  • warunków technicznych.

Za pomocą niewielu prostych środków i w zależności od własnego stylu jazdy można zaoszczęędzić do 25% paliwa.

Aktywne zarządzanie cylindrami (ACT®)

W zależności od wyposażenia, samochód może posiadać aktywny system zarządzania cylindrami (ACT®).

Dzięki systemowi aktywnego zarządzania cylindrami (ACT®) w sytuacjach jazdy o niewielkim zapotrzebowaniu mocy, cylindry silnika mogą być wyłączane. W trakcie stanu odłączenia do odpowiedniego cylindra nie jest wtryskiwane paliwo, przez co całkowite zużycie paliwa może zostać zredukowane. Liczba aktywnych cylindrów może być wskazywana na wyświetlaczu zestawu wskaźników ⇒ Wskazanie statusu aktywnego zarządzania cylindrami (ACT).

Ekonomiczny styl jazdy

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Szybkie przełączanie

Zasadniczo obowiązuje: wyższy bieg to zawsze bieg oszczędniejszy. Jako reguła, w większości samochodów obowiązuje: przy prędkości jazdy około 30 km/h (19 mph) jechać na 3-cim biegu, przy 40 km/h (25 mph) na 4-tym biegu i przy 50 km/h (31 mph) już na 5-tym biegu.

Ponadto „pomijanie” biegów podczas przełączania w górę pozwala oszczędzić paliwo, kiedy sytuacja drogowa i ruch na drodze to umożliwiają.

Nie „wyjeżdżać” biegów do końca. Pierwszy bieg stosować tylko do ruszania i płynnie przełączyć na 2-gi bieg. W samochodzie z przekładnią automatyczną unikać zakresu Kick-Down.

Samochód ze wskazaniem biegu wspiera oszczędną jazdę przez wyświetlanie optymalnego momentu na proces przełączania.

Swobodne toczenie się

Kiedy noga zostanie zdjęta z pedału przyspieszenia, dopływ paliwa do silnika zostanie przerwany i zużycie spada.

Dlatego przykładowo podczas zbliżania się do czerwonych świateł można pozwolić na swobodne toczenie się samochodu. Dopiero, kiedy samochód będzie zbyt wolny, albo odcinek drogi jest dłuższy, należy wcisnąć pedał sprzęgła, aby wyłączyć je. Silnik pracuje wtedy dalej na wolnych obrotach.

W sytuacjach, kiedy przewidywany jest dłuższy okres postoju, należy aktywnie wyłączyć silnik, np. przed barierami kolejowymi. W samochodach z włączonym systemem Start-Stop, silnik wyłącza się automatycznie w fazach postoju samochodu.

Jeździć przewidująco i „płynąć” razem z ruchem pojazdów

Częste hamowanie i przyspieszanie znacznie zwiększa zużycie paliwa. Jazda przewidująca z wystarczająco dużym odstępem od pojazdu poprzedzającego pozwala sama wyrównać wahania prędkości przez zdejmowanie nogi z pedału przyspieszenia. Aktywne hamowanie i przyspieszanie nie jest wtedy koniecznie potrzebne.

Jeździć opanowanie i równomiernie

Ważniejszą od prędkości jest jej stabilność: im bardziej równomiernie jedzie samochód, tym niższe jest zużycie paliwa.

Podczas jazdy na autostradzie, stała i równomierna prędkość jazdy jest bardziej efektywna, niż ciągłe przyspieszanie i hamowanie. Z reguły ze stałą prędkością dojeżdża się do celu niemal w tym samym czasie.

Stały sposób jazdy jest wspomagany przez układ utrzymywania prędkości.

Aktywne zarządzanie cylindrami (ACT®)

W zależności od wyposażenia, samochód może posiadać aktywny system zarządzania cylindrami (ACT®).

Dzięki systemowi aktywnego zarządzania cylindrami (ACT®) w sytuacjach jazdy o niewielkim zapotrzebowaniu mocy, poszczególne cylindry silnika mogą być wyłączane. W trakcie stanu odłączania do odpowiedniego cylindra nie jest wtryskiwane paliwo, przez co całkowite zużycie paliwa może zostać zredukowane. Liczba aktywnych cylindrów może być wskazywana na wyświetlaczu zestawu wskaźników ⇒ Wskazanie statusu aktywnego zarządzania cylindrami (ACT).

Dodatkowe odbiorniki energii stosować z umiarem

Komfort w samochodzie jest dobry i ważny, należy go jednak traktować ze świadomością środowiska.

Tak, niektóre włączone elementy wyposażenia zwiększają zużycie paliwa (przykłady):

  • Układ chłodzenia klimatyzacji: kiedy układ klimatyzacji ma wytworzyć wysoką różnicę temperatur, potrzebuje wiele energii, która jest wytwarzana przez silnik. Stąd, różnica temperatury w samochodzie nie powinna być nadmiernie wysoka w porównaniu do temperatury zewnętrznej. Pomocnym może być, aby przed rozpoczęciem jazdy wywietrzyć samochód, a następnie krótki odcinek jechać z otwartymi oknami. Dopiero wtedy włączyć układ klimatyzacji przy zamkniętych oknach.
  • Przy wysokich prędkościach jazdy pozostawić okna zamknięte. Otwarte okna powodują zwiększenie zużycia paliwa.
  • Wyłączyć ogrzewanie siedzeń, kiedy jego cel został spełniony.
  • Wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby, kiedy tylna szyba będzie już sucha i wolna od lodu.

Dalsze parametry, które podwyższają zużycie paliwa

Przykłady:

  • Zakłócenia w sterowaniu silnikiem.
  • Jazda w górach.
  • Jazda z przyczepą.

Jeździć oszczędzając paliwo

Rys. 120 Zużycie paliwa w l/100 km przy 2 różnych temperaturach otoczenia

Rys. 120 Zużycie paliwa w l/100 km przy 2 różnych temperaturach otoczenia

Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .

Przewidujący i ekonomiczny sposób jazdy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 10 do 15 procent.

Samochód zużywa najwięcej paliwa podczas przyspieszania. Przewidujący sposób jazdy pozwala ograniczyć hamowanie, skutkiem tego nie trzeba też mniej przyspieszać. W miarę możliwości korzystać z samoczynnego toczenia się samochodu, przykładowo podczas zbliżania się do czerwonych świateł.

Unikanie jazdy na krótkich odcinkachZimny silnik, bezpośrednio po uruchomieniu zużywa znacznie więcej paliwa. Dopiero po pokonaniu kilku kilometrów silnik jest rozgrzany i zużycie paliwa stabilizuje się.

Aby skutecznie zmniejszyło się zużycie paliwa i emisja spalin, silnik i katalizator muszą osiągnąć swoją optymalną temperaturę pracy. Decudująca jest w tym przypadku temperatura otoczenia. rys. 120 wskazuje różnicę zużycia paliwa dla tego samego odcinka, raz przy +20 °C (+68 °F), a raz przy -10 °C (+14 °F).

Dlatego należy unikać zbytecznej jazdy na krótkich odcinkach i składać odcinki jazdy.

Samochód w tych samych warunkach zużywa w zimie więcej paliwa niż latem.

„Rozgrzewanie silnika na postoju” jest w niektórych krajach nie tylko ustawowo zabronione, lecz również technicznie zbyteczne i powoduje stratę paliwa.

Dopasować ciśnienie powietrza w oponach

Przy prawidłowym ciśnieniu powietrza w oponach zmniejsza się opór toczenia i w ten sposób również zużycie paliwa.

Przy zakupie nowych opon zwracać zawsze uwagę, czy opony mają zoptymalizowany opór toczenia.

Stosowanie lekkobieżnych olejów silnikowych

W pełni syntetyczne oleje silnikowe, o niskiej lepkości, tak zwane lekkobieżne oleje silnikowe, redukują zużycie paliwa. Lekkobieżne oleje silnikowe zmniejszają opory tarcia w silniku i szczególnie pzy zimnym rozruchu silnika, rozprowadzają się lepiej i szybciej. Efekt jest szczególnie wyraźny w samochodzie, który często jeździ na krótkich odcinkach.

Zawsze zwracać uwagę na poziom oleju w silniku i zachowywać terminy przeglądów (okresy wymiany oleju silnikowego).

Przy zakupie oleju silnikowego zawsze zwracać uwagę na normę i dopuszczenie przez firmę Volkswagen.

Unikać niepotrzebnego balastu

Im lżejszy jest samochód, tym jest oszczędniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Dodatkowy ciężar wartości 100 kg podnosi przykładowo zużycie paliwa o niemal 0,3 l/100 km.

Wyjmować wszelkie niepotrzebne przedmioty i zbędny balast z samochodu.

Zdejmować nieużywane elementy zabudowy i wyposażenia

Im bardziej aerodynamiczny jest samochód, tym niższe jest zużycie paliwa. Elementy zabudowy i wyposażenia, jak bagażnik dachowy lub wspornik do rowerów niwelują zalety aerodynamiczne.

Dlatego zbędne elementy zabudowy i nieużywane systemy bagażników należy zdejmować, szczególnie kiedy samochód ma jeździć z dużymi prędkościami.