Uruchamianie, przełączanie, parkowanie
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale można znaleźć informacje dotyczące następujących tematów:
Adnotacje w niniejszym rozdziale, dotyczące przekładni automatycznej obowiązują zarówno dla przekładni automatycznej (AT) jak i dla przekładni ze sprzęgłem dwustopniowym DSG®.
Wskazania immobilisera
W przypadku nieważnego kluczyka samochodu lub niesprawności systemu, w zestawie wskaźników pojawia się komunikat: Immobiliser nieaktywny!. Silnika nie można uruchomić.
Zaciąganie lub uruchamianie silnika przez holowanie
Samochodu ze względów technicznych nie należy uruchamiać przez zaciągnięcie ani holować. Zamiast tego zastosować wspomaganie rozruchu.
Informacje uzupełniające i ostrzeżenia
- Zestaw kluczyków samochodu
- Przełączanie biegów
- Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie
- Kierowanie
- Systemy wspomagające ruszanie
- Tankowanie paliwa
- Paliwo -Awaryjne zamykanie lub otwieranie
- Wspomaganie rozruchu
- Uruchamianie silnika przez holowanie i holowanie samochodu
Wyłącznik zapłonu
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Kiedy kluczyk samochodu nie znajduje się w wyłączniku zapłonu, blokada kierowcy może zostać uaktywniona.
Położenia kluczyka samochodu ⇒ rys. 109
- Zapłon wyłączony. Kluczyk samochodu można wysunąć.
- Zapłon jest włączony. Blokadę kierownicy można zwolnić.
- Uruchomić silnik. Gdy silnik się uruchomi, zwolnić kluczyk samochodu. Po zwolnieniu kluczyk samoczynnie powraca w położenie 1
Aby utrudnić kradzież samochodu, przed każdym wyjściem z samochodu należy zablokować kierownicę ⇒ Mechaniczna blokada kolumny kierownicy
Nieuprawniony kluczyk samochodu
Kiedy nieuprawniony kluczyk samochodu włożony zostanie w wyłącznik zapłonu (stacyjkę), można go wyjąć w następujący sposób:
- Przekładnia automatyczna: kluczyk samochodu nie może zostać wyjęty z wyłącznika zapłonu. Nacisnąć i zwolnić przycisk blokady w dźwigni przełączania ⇒ rys. 113 albo ⇒ rys. 114. Kluczyk samochodu można wysunąć.
- Przekładnia ręczna: wyciągnąć kluczyk samochodu z wyłącznika zapłonu
Kiedy przy wyłączonym silniku, kluczyk samochodu pozostaje przez dłuższy czas w wyłączniku zapłonu, rozładowuje się akumulator.
W samochodzie z przekładnią automatyczną kluczyk samochodu można wyjąć z wyłącznika zapłonu tylko, kiedy dźwignia przełączania znajduje się w położeniu P. W razie potrzeby nacisnąć i zwolnić przycisk blokady w dźwigni przełączania.
Uruchamianie silnika
Czynności należy wykonywać tylko w podanej kolejnośći
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Krok | Samochód z przekładnią ręczną | Samochód z przekładnią automatyczną |
---|---|---|
1. | Wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać, aż czynność 5 zostanie wykonana. | |
1a. | Pedał sprzęgła wcisnąć całkowicie i przytrzymać, aż silnik uruchomi się. | — |
2. | Ustawić przekładnię w położeniu neutralnym. | Dźwignię przełączania ustawić w położeniu P lub N. |
3. | Tylko samochód z silnikiem wysokoprężnym: dla rozgrzewania świec żarowych, kluczyk samochodu obrócić w wyłączniku zapłonu w położeniu ⇒ rys. 109 1. Lampka kontrolna w zestawie wskaźników świeci się. | |
4. | Kluczyk samochodu obrócić w położenie ⇒ rys. 109 2 - nie naciskać pedału przyspieszenia. | |
6. | Kiedy silnika nie można uruchomić, przerwać proces rozruchu i powtórzyć po około jednej minucie. | |
7. | Zwolnić ręczny hamulec, kiedy trzeba ruszyć samochodem ⇒ Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie. |
Nie rozgrzewać silnika na postoju, ale przy dobrej widoczności przez szyby natychmiast ruszać. W ten sposób silnik wcześniej uzyska temperaturę roboczą i emisja szkodliwych substancji będzie niższa.
Podczas uruchamiania silnika większe odbiorniki elektryczne zostaną przy tym chwilowo wyłączone.
Po uruchomieniu zimnego silnika, ze względów eksploatacyjnych mogą na krótko pojawić się zwiększone odgłosy pracy. Jest to zjawisko normalne i nie powinno budzić obaw.
Zatrzymywanie silnika
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Czynności należy wykonywać tylko w podanej kolejności | |
---|---|
1. | Całkowicie zatrzymać samochód ⇒ |
2. | Wcisnąć pedał hamulca i przytrzymać, aż czynność 4 zostanie wykonana. |
3. | W przekładni automatycznej, dźwignię przełączania ustawić w położeniu P. |
4. | Włączyć ręczny hamulec ⇒ Hamowanie, zatrzymywanie się i parkowanie. |
5. | Kluczyk samochodu obrócić w wyłączniku zapłonu w położenie ⇒ rys. 109 0. |
6. | W przekładni ręcznej włączyć 1-szy bieg, albo wsteczny bieg. |
W samochodzie z przekładnią automatyczną kluczyk samochodu można wyjmować z wyłącznika zapłonu tylko w położeniu dźwigni przełączania P.
Po wyłączeniu silnika, wentylator chłodnicy w przedziale silnikowym może jeszcze przez kilka minut pracować przy wyłączonym zapłonie lub przy wyjętym kluczyku samochodu. Wentylator chłodnicy wyłącza się samoczynnie.
Elektroniczny immobiliser
Najpierw należy przeczytać i zapoznać się ze wstępnymi informacjami i zasadami bezpieczeństwa .
Immobiliser pomaga zapobiegać uruchomieniu silnika za pomocą nieuprawnionego kluczyka samochodu i tym samym przemieszczeniu się samochodu.
W kluczyku samochodu znajduje się element elektroniczny (chip). Za pomocą tego elementu następuje automatyczne wyłączenie immobilisera przy włożeniu kluczyka samochodu do wyłącznika zapłonu.
Elektroniczny immobiliser zostaje automatycznie uaktywniony, kiedy tylko kluczyk samochodu zostanie wyjęty z wyłącznika zapłonu.
Z tego względu silnik wolno uruchamiać wyłącznie dopasowanym i zakodowanym, oryginalnym kluczykiem samochodu, firmy Volkswagen. Kodowane kluczyki samochodu są dostępne u partnera Volkswagen ⇒ Zapasowy kluczyk.
Jeżeli użyty został nieuprawniony kluczyk samochodu, na wyświetlaczu zestawu przyrządów pojawi się wskazanie Immobiliser aktywny! Samochodu nie można uruchomić.
Tylko oryginalny kluczyk Volkswagen gwarantuje prawidłowe działanie samochodu.